Behöver hjälp med försäkringsfråga efter brand.
hej!
Jag vet inte alls vart jag ska vända mig.
År 2010 brann min lägenhet ned. Allting förstördes och bodde i en hyresrätt.
Jag hade hemförsäkring och de hjälpte mig med lösöre osv.
Nu år 2016 löser sig.. det mesta.
i april 2011 fick jag tillbaka lägenheten som hade brunnit, gick bara några veckor så fick jag en räkning på ca 650 000 kr för renoveringen. Fick panik och ringde kontoret av dom jag hyrde. Jag fick höra av dom att jag skulle skicka in dessa papper till mitt försäkringsbolag. Ringde mitt försäkringsbolag och dom sa samma sak + att jag skulle skicka in polisutredningspapperet. Sagt och gjort så är jag rätt snabb på att skicka in detta.
Hör ingenting från varken försäkringsbolag eller bostaden. Efter ett tag känner jag att paniken i lägenheten efter branden blir för stor så jag säger upp lägenheten och flyttar till min mamma tillfälligt tills jag hittar mig något annat.
Hittar mig något rätt snabbt på samma bostadsföretags hemsida men kan inte söka lägenhet där och i början på 2013 får jag hem ett påminnelsekrav från bostaden på dessa 650 000 + ränta.
Ringer direkt till försäkringsbolaget. Dom påstår sig inte ha fått in några papper av mig och jag känner genast panik över situationen. Men dom säger att dom startar upp ärendet igen. Men jag skulle behöva skicka in nya papper. Absolut tänker jag och ringer bostaden direkt. Dom skriver ut papper och jag får springa dit och hämta. någon kväll efter tar jag och mamma en promenad, lämnar kuvertet på lådan vid statoil och jag lugnar mig snabbt och tänker att "nu är det inskickat, jag har vittne"
Hör ingenting, men kan fortfarande inte söka lägenhet, får inte tag på hans om hade hand om ärendet på bostaden men tänker att, jaja dom hör av sig om dom behöver uppgifter.
I början på 2015 dimper ett brev från kronofogden ner i lådan och jag känner direkt att vad f****n är det här! Jo, bostadens krav på närmare 800 000 kr.
Ringer grinandes till alla, försäkringsbolag, kronofogden, bostaden. försäkringsbolaget påstår att dom inte fått in papper igen. Men dom lyckas få tag i bostaden och de drar tillbaka ärendet från kronofogden och startar ett nytt ärende.
Bostadens gubbe som har hand om ärendet har jag försökt nå under detta år utan framgång, ingen som ringer upp, ingenting.
jag har denna gång också ringt försäkringsbolag en gång i månaden efter det och hört om dom fått in papper, underlag m.m och NU, ett år senare har dom fått underlagen från bostaden.
Jag gick till polisstationen, hämtade ut en ny polisrapport, scannade och mailade in det. Nu har dom tagit ett beslut och betalar bostaden det som behövs. MEN jag kanske måste betala all ränta som blivit.
Vad gör jag? Vad har jag rätt till? Jag har ju ändå lämnat in papper, 2 gånger, med vittne. Jag har inte hört någonting av bolagen där emellan, inga påminnelser eller något. Hade det kommit en påminnelse eller så vidare hade man förstått direkt att dom inte fått sina papper och jag hade kunnat skicka igen, vad som helst.