Anonym (lärarutbildare) skrev 2016-02-17 22:56:32 följande:
Sedan tycker jag att du är väl hård mot dina studiekamrater som kallar dem värdelösa. Jag har åtminstone inte stött på någon som inte är minst normalbegåvad på utbildningen.
Jag får tyvärr säga - inte själv lärare men läst en del på Pedagogen och har kompisar som gjort och gör det - att det släpps igenom studenter med ganska uppenbara "brister". Jag vill inte uttala mig om deras begåvningsnivå men det handlar om personer med klara brister i att förstå, reflektera över och tillämpa sådant de läser. Om de alls bryr sig om att läsa. Svårigheter jag förstår hos någon som stoppat efter grundskolan, men inte när det handlar om blivande utbildare.
Jag inser att det finns en ekonomisk press att släppa igenom studenter. Men "examinationsseminarier" där det räcker att sitta och tycka vilt och oreflekterat utan att ha läst litteraturen, inlämningstider som är flexibla rekommendationer och småskolenivå på kraven (inte behöva tala inför grupp om man är blyg(!) etc) är knappast något som ger tillskott som gagnar lärarkåren. Inte heller att godkänna inlämningar och uppsatser med oklart syfte, oförståeliga syftningar och meningar och legio språkfel. (Man har inte ens haft sådan självinsikt att man låtit någon korrekturläsa...)
Att gruppmedlemmar ofta bidrar olika mycket är en sak men till och med av kompisar hört om personer som med olika förevändningar (eller för allt i världen av legitima orsaker) inte bidragit alls till grupparbeten trots många påstötningar från gruppkamrater, och när detta påtalats för handledare när man inte lyckats få medlemmen att medverka, har gruppen fått veta att personen ändå ska stå med vid inlämning och att det är gruppens sak att lösa sådant och inte hänvisa till lärare...