Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

    Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?

    Jag läste lärarprogrammet. Pluggade kanske totalt 5-10 timmar per vecka beroende på om det var tentavecka eller inte. Utöver detta var jag på uni ca 2 dagar i veckan eå vi hade lektioner. Jag pluggade knappt något alls. Men det har ju att göra med de faktum att lärarprogrammet kunskapsmässigt inte ställer några krav. Skulle kraven öka och de 90 procent som gick i min klass med totalt noll begåvning skulle uteslutas så skulle jag tacka ja. Men om du däremot frågar dessa 90 procent så studerade de säkerligen 40 timmar i veckan för att klara av tentorna. Jag hade förövrigt två jobb samtidigt så jag jobbade mer än vad jag pluggade.

  • Anonym (lärare)

    Sedan tror jag att det handlar om ens studieteknik. Man behöver inte läsa en 500sidors bok från pärm till pärm bara för att det står att man har det i "läxa" inför föreläsning. Förstår man vad som är viktigt så plockar man ut det. En del gör allt för att krångla till de för sig.

  • Anonym (lärare)
    Anonym (lärarutbildare) skrev 2016-02-15 23:08:37 följande:

    Varför tror du inte att de är ärliga? De kanske pluggar för att lära sig mer än bara godkänt-nivå.

    Dina vänner har rätt, studerar du 100% ska det ses som heltid och du förväntas lägga ner 40 h/vecka. Även om du klarar av att passera godkänt med mindre än så, kan du betrakta dina nedlagda timmar som en investering för din framtida yrkespraktik. Jag lovar att du får med dig mer om du läser mer och reflekterar mer. Att ha en så instrumentell syn på lärande som du har, dvs att man pluggar bara för att bli godkända, inte för att lära sig, är inte riktigt lovande för framtiden just för en lärarstudent, tyvärr.

    Jag jobbar på lärarutbildningen och kan intyga att kraven för godkänt ibland är för lågt ställda. Vi tvingas tyvärr anpassa oss till det svaga studentunderlaget, som inte skulle klara kurserna och få examen annars. Det är för att institutionerna får pengar för varje godkänd student; underkänner vi för många studenter går inte ekonomin ihop och i förlängningen tvingas vi kanske lägga ner många ämneslärarutbildningar.


    Du själv kanske borde reflektera lite. Hur mycket motiverar ni de normal/aningen över normalbegåvade som studerar lärarutbildningen när ni godkänner de som är rent ut sagt värdelösa? Inte nog med att ni spottar dem i ansiktet, ni bidrar dessutom till en dåligt ansedd lärarkår. Och det är väl snarare det som är minst lovande inför framtiden. Inte de faktum att du tolkar det som en instrumentell syn på lärande om man pluggar bara för att få godkänt.

    Jag studerade lärare och jag la ner 5-10timmar i veckan på att plugga. Det betyder inte ett ointresse för yrket. Det betyder att jag ägnade desto mer till till sådant som jag tror gynnar mitt yrke. Det behöver ju såklart inte vara kurslitteraturen (som allt som oftast säger samma saker och därav inte utvecklar ens kunskaper)
  • Anonym (lärare)
    Anonym (lärarutbildare) skrev 2016-02-17 22:56:32 följande:

    Jag tror tyvärr inte att du förstår de ekonomiska premisserna för vårt arbete fullt ut. Men jag är nyfiken på vad du ägnade resten av dina heltidsstudier åt, som du tror gynnar ditt yrke mer än kurslitteraturen. Jag påstår inte att du har fel i ditt antagande där, men det skulle gynna oss lärarutbildare att veta. Kanske kan dina erfarenheter hjälpa oss att utveckla utbildningen.

    Sedan tycker jag att du är väl hård mot dina studiekamrater som kallar dem värdelösa. Jag har åtminstone inte stött på någon som inte är minst normalbegåvad på utbildningen. Problemet är inte (i första hand) att de saknar motivation, problemet är att de inte har tid att studera, därför att de försörjer sig med lönearbete vid sidan av sin utbildning, på ICA, i förskolan, äldreomsorgen m.m.. Det kan jag tyvärr inte ändra på. Och det är möjligt att det gynnar deras yrke som lärare (?), men knappast mer än ämnesstudierna i alla fall, om man ställer upp på den allmänna uppfattningen av vad som egentligen är problemet med skolan idag.


    Jag förstår de ekonomiska premisserna men jag står för en annan lösning. Det är lärarbrist - jag vet. Men yrket blir inte mer attraktivt med låga löner och dåliga utbildningar som släpper igenom underbegåvade människor.

    Jag är inte det minsta orättvis som kallar en del av de som läster utbildningen för värdelösa. Det är ju sant. Något krav på allmänbildning och grundläggande förståelse måste finnas. Vissa av de i min klass lider av grov dyslexi och de är idioter. Inte för att de lider av dyslexi, utan för att de pga denna avkomma aldrig läst en bok vilket i sin tur har lett till att de kan extremt lite. Det är så skrämmande att dessa idag är verksamma lärare då de är så dåliga att jag aldrig i hela mitt liv skulle sätta mina egna barn i deras klasser. Dessa personer arbetade förövrigt inte vid sidan av studierna utan de la ner säkert 50 timmar i veckan på plugg bara för att de vill bli lärare. Vissa har trots avslutad utbildning kvar omtentor än idag som de fått 5 chanser på sig att göra. Det är oacceptabelt! Tänk på vår framtid!

    Och som svar på frågan om vad som kan vara vikigare än kurslitteraturen.. vilken konstig fråga. Det finns väl massvis av annan litteratur och diverse dokumentärer som är hundra gånger mer intressant. Jag plöjer historieböcker, böcker på engelska etc.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (lärarutbildare) skrev 2016-02-18 16:19:11 följande:

    Det är möjligt att lärarutbildningen borde ha antagningsprover för att bedöma kvaliteten på studenterna innan de blir antagna, men tyvärr saknas även ekonomin för en sådan process (för att inte tala om att det saknas ett urval av potentiella studenter). Studenterna kommer ju med godkända betyg från gymnasiet, så den grundläggande förståelsen ska finnas där.

    Och så vill jag påpeka det uppenbara, att om studenterna har omtentor kvar efter 5 chanser fungerar systemet uppenbarligen åtminstone delvis, eftersom de tydligen inte blir godkända med för låga krav. Vad vore mer acceptabelt? Utbildningen kan tyvärr inte mer än avråda studenter från att fullfölja sin utbildning om de bedöms mindre lämpade och det finns ingen generell begränsning för hur många chanser en student ska få på sin tentamen.


    Dessa omtentor ligger alla under samma kurs. En kurs där lärarna som håller i kursen fått nog av de låga kraven. På dessa kan lärarna heller inte godkänna hursomhelst då man kan få antingen rätt eller fel.

    Jag inser att hela frågan är ett dilemma, men jag avskyr när människor försvarar något oförsvarbart som att man ska "tänka på de ekonomiska aspekterna". Det är ingen ursäkt att man godkänner människor som uppenbarligen inte klarar de krav som ställs och det sorgliga är att det i slutänden drabbar barnen.

    Och att studenterna kommer med godkända resultat från gymnasiet borde även det föras till diskussion. Vet inte hur det är på lärarutbildningar i övriga Sverige men de fem mest korkade i min klass gick i friskola. De gick ut med ganska höga betyg dessutom. Skrattretande.
Svar på tråden Varför är inte folk ärliga nu för tiden med hur mycket dom pluggade per vecka i snitt?