Anonym (lärarutbildare) skrev 2016-02-17 22:56:32 följande:
Jag tror tyvärr inte att du förstår de ekonomiska premisserna för vårt arbete fullt ut. Men jag är nyfiken på vad du ägnade resten av dina heltidsstudier åt, som du tror gynnar ditt yrke mer än kurslitteraturen. Jag påstår inte att du har fel i ditt antagande där, men det skulle gynna oss lärarutbildare att veta. Kanske kan dina erfarenheter hjälpa oss att utveckla utbildningen.
Sedan tycker jag att du är väl hård mot dina studiekamrater som kallar dem värdelösa. Jag har åtminstone inte stött på någon som inte är minst normalbegåvad på utbildningen. Problemet är inte (i första hand) att de saknar motivation, problemet är att de inte har tid att studera, därför att de försörjer sig med lönearbete vid sidan av sin utbildning, på ICA, i förskolan, äldreomsorgen m.m.. Det kan jag tyvärr inte ändra på. Och det är möjligt att det gynnar deras yrke som lärare (?), men knappast mer än ämnesstudierna i alla fall, om man ställer upp på den allmänna uppfattningen av vad som egentligen är problemet med skolan idag.
Jag förstår de ekonomiska premisserna men jag står för en annan lösning. Det är lärarbrist - jag vet. Men yrket blir inte mer attraktivt med låga löner och dåliga utbildningar som släpper igenom underbegåvade människor.
Jag är inte det minsta orättvis som kallar en del av de som läster utbildningen för värdelösa. Det är ju sant. Något krav på allmänbildning och grundläggande förståelse måste finnas. Vissa av de i min klass lider av grov dyslexi och de är idioter. Inte för att de lider av dyslexi, utan för att de pga denna avkomma aldrig läst en bok vilket i sin tur har lett till att de kan extremt lite. Det är så skrämmande att dessa idag är verksamma lärare då de är så dåliga att jag aldrig i hela mitt liv skulle sätta mina egna barn i deras klasser. Dessa personer arbetade förövrigt inte vid sidan av studierna utan de la ner säkert 50 timmar i veckan på plugg bara för att de vill bli lärare. Vissa har trots avslutad utbildning kvar omtentor än idag som de fått 5 chanser på sig att göra. Det är oacceptabelt! Tänk på vår framtid!
Och som svar på frågan om vad som kan vara vikigare än kurslitteraturen.. vilken konstig fråga. Det finns väl massvis av annan litteratur och diverse dokumentärer som är hundra gånger mer intressant. Jag plöjer historieböcker, böcker på engelska etc.