• lompan

ivf umeå!

Hej! finns det någon som gjort ivf nyligen i umeå? hur lång var er väntetid?

Jag söker dessutom andra som väntar på en ivf tid i umeå?
    Min man har inga spermier i utlösningen och ska göra biopsi, hittar dom spermier då så påbörjar vi ivf. Vi fick brev om att vår remiss var mottagen 9 februari.. vi väntar nu med spänning på att bli kallade! 

• Svar på tråden ivf umeå!
  • BK1986

Det blev korta protokollet för mig. Tyckte att det var skönt att få börja direkt med sprutor.

Jo jag har jobbat som vanligt. Sen har det blivit en del sjukskrivning både för äggplock och för att det har varit tufft psykiskt. Ska höra nu om man kan få bli sjukskriven på halvtid från äggplocket och framåt. Jag har varit väldigt trött av progesteronet och av hela processen i sig.

• lompan

vem pratar man med om man vill bli sjukskriven i samband med ivf?

Jag själv mår jätte dåligt av processen, har det väldigt tungt på jobbet med massa förändringar, och har typ ständig diarré för att jag är så stressad. Det är därför jag frågar, jag skulle vilja vara i mer harmoni när jag gör min ivf och inte sönderstressad som jag är nu.

• BK1986

Tror det blir behandlande läkare kanske. Ska höra vad han säger. Jag har sjukskrivit mig själv när jag har behövt. Man kan ju vara sjukskriven upp till en vecka utan läkarintyg så det kan ju funka.

Det är lätt att bli stressad och må dåligt. Men om du pratar med läkaren och berättar hur du känner så måste det ju gå att lösa. För mig har det varit svårt att hantera andras krav på mig samt att ha förståelse för andras problem (vilka har verkat obetydliga för mig). Men det beror ju också lite på vad man jobbar med.

Det ÄR en berg- och dalbana. För mig har det varit viktigt att bara lyssna på mina känslor och tillåta mig själv att känna allting. Sorg, glädje, stress, lycka. Men vi är ju alla olika med olika behov. Så försök bara att sätta dig själv och er i första rummet.

• lompan

du får berätta hur det gick att fråga om sjukskrivning.

JA hittills har känslorna varit en berg och dalbana. Ibland är jag lycklig för att jag vet att jag är påväg mot målet, ibland så jävla frustrerad för att det tar så lång tiiiid!

Vi har ringt och frågat flera ggr hur lång tid det kan ta innan dom ringer oss, men vi får inget svar förutom upp till 3 månader... En gång fick vi prata med en läkare, och hon sa att hittar vi sperma så sätter vi igång med ivf direkt.. man behöver inte vänta på mensen. men det verkar ju som att folk här inne synkar med sin egen mens?

• BK1986

Det ska jag absolut göra. :)

Förstår det. Vi upplever lite att livet är på paus under tiden detta händer. Alla andra går framåt och själv är man i något slags vänteläge.

Det är nog lite olika. Men då tänker de nog att du får köra långa protokollet kanske. Vågar inte svara på hur det funkar eftersom jag fick korta. Då började jag med sprutorna på mensdag 2.

Håller verkligen tummarna för att ni får komma snart!

• lompan

Ja livet känns absolut som på paus! Vi har fått di nu, så vi är lyckliga. den 16-17 bär det av!

• BK1986

Vad kul! Härligt för er! :)

Själv är jag spänd på läkarsamtalet imorgon. Vi är i valet och kvalet om vi ska vänta en extra månad eller inte så att kroppen hinner återhämta sig.

• BK1986

Hej! Tänkte bara säga att efter samtal med läkaren idag så är det fritt fram för oss att börja igen med korta protokollet när nästa blödning kommer. Liten ändring i medicineringen men annars samma procedur. Nu ska vi bara fundera på om vi ska vänta en månad eller inte.

Hur känns det för er?

• lompan

Har ni kommit fram till att vänta eller inte? Finns det fördelar med att vänta?

Jag känner ljuset i tunneln, bara 2 veckor å fyra dagar kvar! Känns som hallelulja moment!

Bor du nära umeå, eller fick du sova över nånstans? Det står i vårdgarantin att man ska få resa å övernattning betald om man har lång väg att fara så jag undrar hur det går till...

• BK1986

Vi vet inte riktigt än. Fördelen med att vänta är att vi får lite tid att bara ägna oss åt varandra. Vi har varit inne i detta i snart ett år, och det är lite slitsamt. Dessutom tänkte vi att man kan ju försöka så att det blir januari istället för december. :)

Så himla skönt för er! :) Förstår verkligen att ni har nedräkning. :)

Vi fick sova över eftersom vi har en bit att färdas. Men vi sov hos bekanta, så vi har inte betalat något. Har fått blanketter om reseersättning men inte orkat fylla i dem än. Får se hur vi gör.

Hur är det för er? Har ni också en bit att färdas eller bor ni i närheten av Umeå?

Svar på tråden ivf umeå!