• lompan

ivf umeå!

Hej! finns det någon som gjort ivf nyligen i umeå? hur lång var er väntetid?

Jag söker dessutom andra som väntar på en ivf tid i umeå?
    Min man har inga spermier i utlösningen och ska göra biopsi, hittar dom spermier då så påbörjar vi ivf. Vi fick brev om att vår remiss var mottagen 9 februari.. vi väntar nu med spänning på att bli kallade! 

• Svar på tråden ivf umeå!
  • lompan

vad kul att du skrev!
    oj jisses vad fort ni blev kallade! vi har inte fått någon tid än, vi sitter å hoppas på att inte behöva vänta i 3 månader!
    det verkar vara jätte olika, endel behövde bara vänt en månad, en del prick tre månader, och så som du bara någon vecka. 

hur länge har ni försökt?

• lompan

Tack! 

vi började i oktober 2014, men jag kände ganska snabbt att något var fel för vi prickade ägglossning varje månad, så vi sökte hjälp i maj 2015, i september 2015 fick vi veta att han inte har några spermier i sädesvätskan, sen dess har vi väntat på att få komma och göra en biopsi, kolla med nål i pungen om där finns några. vår väntan haar varit helt jävla sjuk i huvet.

berätta hur det går för er imorgon!

• lompan

Vi fick ingen utredning utan bara en standard koll på privat gyn. Dom kollade bara att jag hade ägglossning och att han hade spermier med ett prov. Vi hade inte fått typ någon hjälp om det vore för att han var typ steril, då skickades remiss till sjukhus.

Från det att vi fick veta att han ej har spermier har det inte hänt nå på snart ett halv år. Nu väntar vi på biopsi, ivf kommer startas i samband om spermier hittats.

Kör du korta eller långa protokollet?

• lompan

Oj bara 1 ägg! Men jag känner på mig att ni kommer lyckas snart.

Jag är livrädd för hormonerna, kan du berätta lite hur det varit för dig?

• lompan

gjorde du korta eller långa protokollet?

har du jobbat som vanligt under hormon behandling?

• lompan

vem pratar man med om man vill bli sjukskriven i samband med ivf?

Jag själv mår jätte dåligt av processen, har det väldigt tungt på jobbet med massa förändringar, och har typ ständig diarré för att jag är så stressad. Det är därför jag frågar, jag skulle vilja vara i mer harmoni när jag gör min ivf och inte sönderstressad som jag är nu.

• lompan

du får berätta hur det gick att fråga om sjukskrivning.

JA hittills har känslorna varit en berg och dalbana. Ibland är jag lycklig för att jag vet att jag är påväg mot målet, ibland så jävla frustrerad för att det tar så lång tiiiid!

Vi har ringt och frågat flera ggr hur lång tid det kan ta innan dom ringer oss, men vi får inget svar förutom upp till 3 månader... En gång fick vi prata med en läkare, och hon sa att hittar vi sperma så sätter vi igång med ivf direkt.. man behöver inte vänta på mensen. men det verkar ju som att folk här inne synkar med sin egen mens?

• lompan

Ja livet känns absolut som på paus! Vi har fått di nu, så vi är lyckliga. den 16-17 bär det av!

• lompan

Har ni kommit fram till att vänta eller inte? Finns det fördelar med att vänta?

Jag känner ljuset i tunneln, bara 2 veckor å fyra dagar kvar! Känns som hallelulja moment!

Bor du nära umeå, eller fick du sova över nånstans? Det står i vårdgarantin att man ska få resa å övernattning betald om man har lång väg att fara så jag undrar hur det går till...

• lompan

okej, då förstår jag... får man välja hade jag inte heller velat ha barn i december, men just nu är man ju desperat så jag skulle ta ett barn vilken månaddagtimmesekund som helst! ;)

Ja vi bor i luleå, så det är 26 mil... vi ska ringa och kolla om vi har möjlighet att sova över på patient hotellet eller om dom betalar hotell!

Har ni funderat ut några barn namn? det är typ våran favorit syssla, vi sitter och funderar på coola namn så fort vi har lite att göra! haha tror vi börjar bli knäpp!

• lompan

vi fick komma rätt snabbt, 1,5 månad från det att remissen var inne tog de! vi har ju dock inte varit ännu haha

• lompan
    MMJ skrev 2016-03-01 09:08:39 följande:

Oj det var betydligt snabbare än jag trott. Hoppas det går lika fort för oss också :) Såg att du bor i Luleå, själv är man bodensare!

Oj skrev jag luleå? Ränderna går aldrig ur en tiger! Jag bor i boden, flyttade hit för två år sen men jag har tydligen inte fattat det än haha! Är ursprungligen lulebo! Vad galet det blev!
  • lompan

Alltså jag är en väldigt öppen person av mig, jag har berättat till familj, vänner, kollegor, chef.. osv. För mig har det varit ett jätte stöd från alla! Jag vill att folk ska veta varför allt inte är tipptopp, eller varför jag ska vara ledig och fara på sjukhus hela tiden. Sen får man oftast höra av flera andra som kanske redan gjort samma resa! Känns som att min familj, mina vänner och mina kollegor är med mig på den här resan, dom hoppas nästan precis lika mycket som jag på att vi ska få ett barn, dom hejar på oss! DEt är inte så att som sätter press på att vi ska skaffa barn, utan mer en välvilja och en önskan om att vi ska få ett för att vi "förtjänar" det.

Men sånt där måste man känna själv, vad är bäst för dig! är det jobbigt att "någon" vet, eller är det ett stöd? Det finns inga rätt eller fel i det här....

• lompan
    BK1986 skrev 2016-03-01 09:59:38 följande:
    Vi har bestämt oss för att köra igång på nästa blödning. Så nu får vi vänta och se när det blir. :)

Okej! Vi har ungefär 16 mil, så det blev mycket bilkörande för äggplock och ET. :) Två timmar är ju sådär misslagom långt. När vi gjorde ET så körde vi ner bara för det.

Jamen vi har några namn på lur. Jag har dock varit väldigt försiktig med att syssla alltför mycket med bebisgrejer. Alltså typ tänka på namn, kolla barnvagn osv. För mig är det som upplagt för besvikelse. När jag väl plussat och fått göra ultraljud tror jag att jag kommer våga lite mer. :)
    Vad står ET för? :)
    okej, så ni satsar på januari barn istället?
  • lompan

Min man hade inga spermier. Vi ska besöka en privat klinik i finland imorgon för att donera spermier...

Hur går det själv?

• lompan

Men vad är det jag hör? Vad hemskt! Hur många ägg fick du ut?

Har han några fel på spermierna? Du kanske sagt men ja minns inte.

• lompan

jaa mer än ett års vänte tid i sverige på donerade sperma. i finland fick vi komma på direkten! vi betalar dock själva!

Vilken chock och besvikelse för dig, usch kan bara tänka mig! 
    Hur mår du?

• lompan

Jag gjorde ivf i maj och inget av mina ägg blev befruktade! En chock för oss eftersom vi använde donerade sperma och vad vi visste var det inget fel på mina ägg. I juni gjorde vi ett nytt försök med microinjection, vi fick ut 12 ägg varav 6 råkade personalen förstöra och av restrerande 6 blev 4a befruktade. Vi fick försöket gratis pga deras tabbe. Jag blev gravid och är nu i v 12! Vi har dessutom två rör i frysen!

Hur har det gått för dig?

• lompan

Båda försöken gjordes i finland. Ja dom sa att dom var kort om personal den dagen och det gjordes en tabbe. Vi sparade typ 35000 så vi är glada ändå!

Stort stort grattis till er! Hur mår du? Vad är pcsi?

Svar på tråden ivf umeå!