• Sven Erik Johansson

Gör inte abort även om tillåtet i lagen

Mitt budskap: Undvik abort  även om Sverige har  fri abort 18 veckor. Detta är alltså INTE EN LAGSTIFTNINGSDISKUSSION, för en abort behöver ju inte utföras i verkligheten bara för att den är laglig . (Detta rör både mäns och kvinnors etik för män har ett mycket stort ansvar och ibland är det mannen som trycker på för att hans kvinna skall göra abort-ja kräver det och säger att han inte vill "tvingas bli pappa"-en ynklig formulering känner jag i mitt hjärta.

Jag KRÄVER ALLTSÅ INTE en särskilt strikt lagstiftning med avskaffande av fri abort (även om andra länder med fri abort har 10-13 veckor i stället för Sveriges 18), utan jag fokuserar på etiken OBEROENDE av lagstiftning.

Detta handlar alltså INTE  om att tvinga någon att fullfölja en graviditet, INTE om att bestämma åt någon (varför ändrades plötsligt teckensnittet?) utan det är mera en etikfråga.

Jag menar att som människor kan vi ofta hålla en högre etisk standard än lagen tvingar oss till. Med all respekt för ateistiska/agnostiska abortkritiska röster som hörs klar starkare idag på etisk grund-Secular Pro Life finns på facebook-så tror jag att Guds gräns för fri abort är 0 veckor--inte 18, inte för att Gud är hård , men för att Gud är kärlek. Jag tror nämligen gud älskar fostret också.

Precis som jag som djurrättsman vill vara med o skapa ett samhälle med mindre efterfrågan på djurprodukter vill jag se ett samhälle med mindre efterfrågan på aborter.

Men det måste också till ett effektivt abortförebyggande arbete värt namnet. Något sådant finns inte i Sverige. Detta måste kombinera 3 saker ihop:

1) givetvis förebygga graviditeter.
    2) Att vi hjälper gravida och deras närstående med problem ett till bättre liv så att de ser alternativ till abort öppnas, gärna utan att ens nämna området abort-dvs att ELIMINERA PROBLEM-INTE FOSTER och
    3) Den etiska diskussionen människa till människa som inverkar på värderingar, prioriteringar , själ , hjärta o samveten.

Etik mera än lag så att säga ,

• Svar på tråden Gör inte abort även om tillåtet i lagen
  • Lena

Fler preventivmedel och att inga preventivmedel beskattas. Inte bara försöka få alla unga kvinnor att äta p-piller.

• klokagumman

under min sjuksköterskeutbildning fick vi lära oss att ( den kristna) kyrkan initialt var helt neutrala i abortfrågan.... Det var först när antalet kyrkobesökare fick ner och prästerna insåg att de förlorade greppet om sina församlingsbor som det blev en kyrklig angelägenhet... Och en synd.

Alltså inte på något sätt klart att detta är en moralisk fråga istället för en politisk

( men i ärlighetens namn får jag även nämna att jag inte försökt verifiera ovanstående information sedan skoltiden)

• athanatos

Jag ser inte riktigt problemet med aborter, det skulle väl vara den medicinska risken då men den är väl rätt liten, särskilt om man jämför med att föda barn som inte är 100% önskade. Jag ser inte vad som skulle vara så farligt med abort?

• Sven Erik Johansson
    Lena skrev 2016-02-13 13:23:47 följande:

Fler preventivmedel och att inga preventivmedel beskattas. Inte bara försöka få alla unga kvinnor att äta p-piller.

Preventivmedel är förstås viktiga, och som du ser jag gärna fler och också andra preventivmedel än p-piller, men enbart preventivmedel räcker inte för ett effektivt abortförebyggande arbete.

I Sverige finns det mycket preventivmedel och höga abortsiffror ändå.

Även de andra 2 delarna I ett tredelat abortförebyggande arbete är nödvändiga.
  • Sven Erik Johansson
    klokagumman skrev 2016-02-13 18:58:26 följande:

under min sjuksköterskeutbildning fick vi lära oss att ( den kristna) kyrkan initialt var helt neutrala i abortfrågan.... Det var först när antalet kyrkobesökare fick ner och prästerna insåg att de förlorade greppet om sina församlingsbor som det blev en kyrklig angelägenhet... Och en synd.

Alltså inte på något sätt klart att detta är en moralisk fråga istället för en politisk

( men i ärlighetens namn får jag även nämna att jag inte försökt verifiera ovanstående information sedan skoltiden)

Så enkelt är det inte alls. Det finns en genuint ärlig vilja att värna liv och har så också funnits från "oss hemska kristna". Nej, det finns och har funnits både pastorer och andra med en helt ärlig vilja och ärlig tro I detta. som faktiskt har trott på Gud (du framställer det som det inte fans en ärlig tro ungefär).

DESSUTOM finns och har funnits ateistiska/agnostiska abortkritiker på etisk grund. Man behöver inte vara troende för att vara etiskt abortkritisk.

Att till början vara "neutral", berodde nog mer på att det i en tidigare fas helt enkelt inte var någon fråga på agendan. Aborter I modern mening har inte funnits så länge.

Dessutom bryr väl inte jag mig om vad teologer har tänkt eller inte tänkt på I tidigare skeden. För mig är detta ändå en viktig etisk fråga och jag tror att en rätt förståelse av "du ska inte döda-budet" inkluderar ofödda.

Pga min icke-välds-inställning som jag vill skall vara konsekvent valde jag också att söka vapenfritt på den allmäna värnpliktens tid.
  • Sven Erik Johansson
    Aniiee skrev 2016-02-13 19:05:22 följande:

TS, hur ser du på att abort finns som en godkänd och bra sak i bibeln, om du nu är emot abort på kristna grunder?

Man kan vara etiskt abortkritisk  även som ateist eller agnostiker-se Secular Pro Life - som är en rörelse som nu kommer utomlands.

En biblisk princip för normal förhållanden I livet är "Du ska inte döda". Det finns inget I bibeln som pekar ut abort som något generellt positivt. Det menar jag att du missuppfattat.

Jag är för icke våld. På den allmäna värnpliktens tid var det standard att kristna killer sökte vapenfri placering och ajg var en av dem.

• Sven Erik Johansson
    athanatos skrev 2016-02-13 19:20:16 följande:

Jag ser inte riktigt problemet med aborter, det skulle väl vara den medicinska risken då men den är väl rätt liten, särskilt om man jämför med att föda barn som inte är 100% önskade. Jag ser inte vad som skulle vara så farligt med abort?

Jag se det som etiskt problematiskt att döda våra medvarelser I världen. För mig är icke-våldsprincipen väldigt viktig både gentenot födda och ofödda varelser.

Jag rekommenderar förstås inte att bli gravid om man inte vill, men faktum är att om livsomständigheterna förändras till det bättre för ett par så förvandlas ibland en oplanerad graviditet till en önskad/glädjande.

Självklart är jag för att sjydda sig elelr försöka undvika graviditet om man känner så, men abort är inte alltid det självklara alternativet vid en uppkommen graviditet. Mannen har en extremt viktig roll här I att vara stödjande och kärleksfull.

Framtiden är nämligen inte ödesbestämd utan , vi kan alltid påverka den för oss själva och för oss närstående och för andra också.
  • Sven Erik Johansson

Skriver alltid fort-Ursäkta mina skrivfel !

• kivirush

Tycker att det är jättebra att de som inte vill vara gravida, ha barn, få fler barn, inte behöver behöver fullfölja en graviditet. ^^

Säger lite vad jag vill.
Svar på tråden Gör inte abort även om tillåtet i lagen