Inlägg från: AnnaLovisa |Visa alla inlägg
  • AnnaLovisa

Kissade på golvet med flit

Min nästan fyraåring kissade på golvet, i ren trots. Hen blir så sur när hen får en tillsägelse att hen har börjat demonstrera sin makt på minst sagt knasiga sätt, men det är första gången hen gjorde såhär. Nu var det inte ens en tillsägelse utan bara en fråga. Hen gick från matbordet mitt i maten och jag sa efter en kort stund "kissar du?" inte alls argt eller så. Då kommer hen utspringande från toaletten med byxorna runt anklarna och skriker "Du får inte fråga det!". Ja sa "okej då ska jag inte det ". Några sekunder senare hör jag vätska slå mot kakel och då går jag in och hen har kissat på badrumsgolvet. Min primitiva spontana reaktion var tyvärr att skratta, det var så absurt. Vi pratade om varför hen gjorde så och hen svarar att det var för att jag frågade.

Det är ofta så om hen får en tillsägelse att hen svarar "du får inte säga/göra så!".

Så hur i helsifyr hanterar jag det här?

• Svar på tråden Kissade på golvet med flit
  • AnnaLovisa

Nej inte ett dugg märklig faktiskt eftersom jag inte visste att hen gått till toaletten.

• AnnaLovisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-12 02:33:50 följande:

Då frågar man väl "är du på toa?" Skulle du själv vilja berätta vad du gör på toaletten? Jag skulle inte vilja det i alla fall.

Det kanske tillochmed var så jag frågade. Att komma ihåg den exakta formuleringen var kanske inte det viktiga när jag skrev tråden. Det är inte alls ovanligt att hen frågar vad jag gör på toaletten eller tillochmed kommer in och hänger när jag är där, det är en tre-fyraåring vi pratar om.
  • AnnaLovisa
    SandraP81 skrev 2016-02-12 08:37:35 följande:

Har det inte varit många kisstrådar på sistone?

Ts kanske kan prata med BVC angående detta.

Jag har inte noterat antalet kisstrådar, hänger inte direkt regelbundet i forumet. Jag tänkte att någon med erfarenhet av samma problem har några idéer vad man kan göra.
  • AnnaLovisa
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-12 15:02:44 följande:

När anser du att ett barn får känslor då? Jag tycker 3- åringar också är människor med känslor och viljor som alla andra, sedan skiljer de sig från vuxna i hur de uttrycker känslorna. Hade något bett mg precisera vad jag gjorde på toa hade jag blivit sur och undvikit frågan eller undrat vad personen håller på med (beroende på situationen) en 3- åring kan inte uttrycka det utan kissar på golvet istället. Visst får ts fråga vad hon vill, men då får man ckså stå ut med konsekvenserna.Det är jätteviktigt. Ser du inte skillnaden själv mellan att någon frågar om du ska på toa eller om du kissar? Naturligtvis frågar barnet frågor som inte är så passande, det är ett barn. Det betyder inte att det är okej att du gör det som vuxen.

DET VAR INTE FORMULERINGEN SOM HEN BLEV SUR PÅ, det var med största sannolikhet inte ens så jag uttryckte mig, och därför är det inte viktig för sammanhanget. Det är däremot av relevans att det inte var en arg eller anklagande fråga. Och du frågade mig om JAG skulle vilja berätta vad jag gjorde på toaletten, no probs. Tvärtom viktig fråga ur köbildnings synpunkt ????. Vi är inte en familj som hysch hyschar om sånt. Och hen är inte en person som gör det heller, utan brukar tvärtom vara mycket tydlig med vilka bestyr som görs där inne
  • AnnaLovisa
    SandraP81 skrev 2016-02-12 21:57:45 följande:

Ni som svarar i denna tråd kanske har sett de andra kisstrådarna som dyker upp då och då...?

Som sagt.. Ts kan ju alltid prata med BVC..

Nej jag har som sagt inte sett några andra kisstrådar. Länka gärna.
Svar på tråden Kissade på golvet med flit