Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

Heltid hos en förälder, flytta

Delvis beror det ju på VARFÖR barnet vill flytta? Är det så att nuv. boendeföräldern sätter gränser? Har de kommit på kant med varandra? Har boendeföräldern träffat en ny partner? Det finns ju många frågor att ställa innan man ens tänker på att tillmötesgå barnets önskan.

• Anonym (???)
    Anonym (undrar) skrev 2016-02-11 13:35:37 följande:
    Det är nog lite blandade anledningar till varför barnet vill flytta.

Barnet längtar, men vågar inte riktigt säga vad hen känner inför boendeföräldern. Varannan helgs förälder har fler barn. Kanske en anledning till varför barnet  vill flytta.

Frågan kvarstår, finns det någon annan väg att hjälpa barnet än via tinget?
    Man längtar ofta efter den frånvarande föräldern om det är så att de inte bor nära så barnet kan springa emellan. Kanske ni ska släppa på prestigen och låta barnet tillbringa tid hos er båda så mycket som den vill men max en vecka i taget? Typ? Hur långt är det mellan umgängesförälder och skola? Kan nån skjutsa? Till största delen bör man ju försöka tillgodose barns önskemål om de inte är absurda, men i det här läget känns det som om det är lite halvtråkigt hemma och lite roligare hos umgängesföräldern. Det känns inte ultimat att flytta pga det. Men att få tillbringa tid med umgängesföräldern lite oftare kanske är optimalt? Barnet är 11 år och då skall man nog inte hålla på kompromisslöshet. Här går att kompromissa. Släppa tygligarna lite. Men flytta?
  • Anonym (???)
    Anonym (undrar) skrev 2016-02-14 08:51:14 följande:
    Det är så jag är orolig att detta barnet känner sig nu, kränkt och maktlös.
    Hen har sagt att "jag har ju inget val". Sorgligt.....umgängesföräldern stöttar så gott det går utan att förstora eller förminska problemet.
    I mina ögon är det fel att inte lyssna på och respektera  ett så pass stort barn. Men det är min åsikt,  "tinget" ser det säkert på ett annat sätt, men bryr dom sig verkligen om det unika barnet ......oftast inte utan man generaliserar.
    Sorgligt.....
    Tingsrätten lyssnar till ett så pass stort barn. Men det behövs ju lite argument från barnet. Inte bara "jag vill faktiskt det". Så jag tror nog det kanske är läge att först tala med familjerätten hur ni bör lägga upp det hela.
Svar på tråden Heltid hos en förälder, flytta