Inlägg från: Anonym (socsekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (socsekr)

sekretess

Anonym (undrande) skrev 2016-02-08 16:33:16 följande:
    Till socialtjänsten i en annan kommun. Skvaller.
    Ja, soc får ge pågående och gamla utredningar om dom efterfrågar detta. Soc får även kontakta nya kommunen för att delge info att en utredning ska genomföras.
  • Anonym (socsekr)
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-08 18:37:07 följande:
    Men borde socialtjänsten inte frågat mig först? Eller åtminstone meddelat mig innan istället för att gå bakom ryggen på mig? Om de skulle pratat med mig först skulle de fått veta att skaffat mig en inkomst och inte längre var i behov av försörjningsstöd i den nya kommunen. Känner mig överkörd. Dessutom är det en liten kommun där jag själv jobbar för kommunen och tycker att det är obehagligt att mina uppgifter om att jag tidigare gått på försörjningsstöd följt med mig.

Enligt vilken paragraf får man lämna ut sekretessbelagda uppgifter till en annan myndighet? Verkar ju jätteskumt.
    Nej, soc har ingen skyldighet att fråga först.
  • Anonym (socsekr)

1. Vad har dom lämnat ut för info?

2. Hur vet du att detta har skett?

• Anonym (socsekr)
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-08 20:26:42 följande:

Frågan kvarstår. Är det lagligt för en myndighet att lämna över sekretessbelagda allmänna handlingar till en annan myndighet och särskilt om den andra myndigheten inte ens begärt dessa handlingar?

Ja, det är lagligt.

Om jag har en klient som jag har viktig info om, och jag vet att denna person flyttar till ny kommun så har jag skyldighet att ringa nya kommunen för att delge denna info. Det har du redan fått svar på.
  • Anonym (socsekr)
    Anonym (undrande) skrev 2016-02-08 20:54:55 följande:
    Tycker också att det är superudda.

Socialtjänsten är ju en myndighet men sekretessen mellan dess olika enheter gäller på samma sätt som mellan vitt skilda myndigheter.
    Nej, vi har ingen sekretess mellan olika enheter. varför tror du det??
Svar på tråden sekretess