Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

föräldrapenning och förskola

pigglet skrev 2016-02-08 10:23:55 följande:
    Konstigt det där, det finns väl en lag som säger att kommunen MÅSTE erbjuda plats inom 3 månader från det man ansökt? Jag förstår inte hur det där kan få fortgå i vissa kommuner, här skolar vi in barn året om. Sedan får man kanske inte just den förskola man valt...

Jag skulle inte heller skola in en 1-åring om jag inte var tvungen. I TS fall skulle jag försöka dra ut på det till hösten när barnet fyller 2 i stället, om det verkligen på riktigt är så att det inte går få plats andra tider under året. Snåla på fp-dagarna allt som går nu under våren/sommaren. Alt läsa någon kurs på distans nästa vår.
    Men har man inget val så har man inte.

För en sådan liten skulle jag inte rekommendera att ha ett långt uppehåll på 4 lediga dagar och sedan 3 dagar på förskolan. Då är det bättre att sprida ut dagarna, så det blir max 2 lediga dagar åt gången. Annars är det ofta svårt att komma in i rutinerna på förskolan och det blir jobbigare att komma dit efter att ha varit hemma så länge. Blir som en ny start varje vecka.
    Erbjudandet gäller i just KOMMUNEN och inte på den förskola/område man önskar. I vår kommun kan de i småorterna få åka flera mil för en förskoleplats då trycket är så högt, OM man inte skolar in i augusti-september. Så en plats får man, men frågan är var. Här finns det de som tackat ja till platsen och stått på överflyttning i två år utan att något hänt ... Så vi tänker liknande, då vi riskerar ha förskoleplatser i två olika områden och skola i ett tredje. Inte så smidigt logistiskt.
  • mammalovis
    bullenochgrisen skrev 2016-02-08 00:08:01 följande:
    Hej! Jag hade tänkt att skola in min dotter nästa år i januari, då skulle hon vara 18 månader, men min mamma som är förskolelärare i samma kommun säger att det är alldeles för riskabelt då det knappt finns några platser vid den tiden. Så vi tänkte skola in henne i september i år istället, men får man göra som så att man tar föräldrapenning och är hemma med henne typ lördag,söndag,måndag och tisdag och hon bara går på förskolan onsdag, torsdag och halvdan på fredag? ( då min sambo slutar 13 då) då får ju både jag och lillan en mjukstart, men man kanske inte får göra så? Vi hade velat köra så till januari då vi egentligen tligen skulle ha skolat in, så det skulle bara vara i 4-5 månader ju. Någon som har bättre koll på hur man får göra eller har andra bra alternativ till oss? :)
    Om du båda jobbar/söker jobb/studerar har ni självklart rätt till en förskoleplats oavsett om du jobbar 1, 2 eller fler dagar. Hur ditt barn mår av få dagar beror på hennes personlighet. Om hon har lätt för att knyta an, så kommer det troligen fungera jättebra.

Min erfarenhet av första barnet på förskola var att när hon gick måndag, tisdag med ledig onsdag, så blev hon ofta sjuk lagom till onsdagen och jag fick ofta vabba resten av veckan. Sedan är det ju inte säkert att er dotter blir sjuk lika mycket.
Svar på tråden föräldrapenning och förskola