Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

föräldrapenning och förskola

Många frågor:

1) Varför ska du ta FP under 4,5 dagar/vecka?
    Om du ska arbeta 2,5 dagar/vecka - varför ska du ta FP 4,5 dagar? Är det rent ekonomiskt?

(för man får inte ha barnet på fsk när man är ledig, men det har du väl koll på?)

2) Om du inte vill skola in barnet förrän ett halvår senare - varför inte hålla dej till planen? Eller göra en ny plan, då du tex jobbar 40-50% och tar ut 2-3 FP-dagar/vecka, tex jobbar 2 dagar halvdag, sen onsdag ledig, sen 2 dagar halvdag till. Det passar nog en liten, att gå kortare dagar och vara ledig mitt i veckan.

Du har rätt till förskoleplats när du vill, bara du anmäler i god tid före (3 mån?).

• nnnnnnnn
    bullenochgrisen skrev 2016-02-08 20:32:51 följande:

Nej jag tänkte bara ta fp måndagen och tisdagen för jag kan inte jobba halvdagar på mitt jobb då jag arbetar inom vården, då hinner man ingenting, var sjukskriven 50% i slutet av graviditeten och jag blev mer stressad utöver att bli halvfärdig med allt, blev inge bra alls.. ( lördag och söndag är man ju ledig) fredagar slutar min sambo tidigt.

Jag tänkte alltså jobba 3 hela dagar/ vecka

Ta 2 dagar fp

Min dotter går 2,5 dagar på förskola/vecka.

Men är osäker om man får göra så. För att behålla sin plats alltså...

Hade ju varit smidigt om man fått.

Jo jag har rätt till förskoleplats med 3 månaders garanti, men kommunen är stor! Och det är väldigt många som söker platser här och vi vill väldigt gärna ha plats nära då jag inte har körkort

2.

Jag hade nog ändå tänkt att det vore bättre att tex:
    jobba måndag, tisdag, fredag och ta FP onsdag & torsdag, (så blir det väldigt kort vecka för barnet, men inte 3 dagar i rad, utan max 2 dagar i rad)
    eller
    Jobba  tisdag, onsdag, torsdag och ta FP halva dagar resten av veckan. ( så blir man lediga tillsammans fre + lör + sön, ifall man gärna vill vara lediga tillsammans)

Svar på tråden föräldrapenning och förskola