• Anonym (T)

Hon ska ha saker hela tiden!

Du har ingen större erfarenhet av barn va?

Helt normalt!

Om man vill ha mer eller mest, varför inte säga det då? Barn har inte lärt sig att tänka några steg längre, än, det kommer

Tro mig både du och sambon hade en sån period när ni var barn!

• Anonym (T)
    Anonym (Lina) skrev 2016-02-08 19:12:35 följande:

Precis så är detta barn också. Ingen annan som gör så förutom hon. Slutar inte din sambos barn heller? Man säger till gång på gång men ändå fortsätter hon.

Troligen så har hon bristande förtroende till er, hon litar inte på att hon får nåt eller sin del om hon inte tjatar och tar för sig.. :/ ni måste jobba på hennes tillit till er, att hon förstår att hon får sin del och att hon kan ta de lugnt med jämförelserna

Och hon kanske behöver en förklaring till varför istället för att få ett nej
  • Anonym (T)
    Anonym (Lina) skrev 2016-02-08 21:02:22 följande:

Fast hon får gång och gång förklarat för sig att tjat inte lönar sig. Och att hon inte kommer få något om hon tjatar. Om alla ovan känner igen sig i beteendet så är det väl knappast att hon känner att hon inte har förtroende. Eller har alla barnen ovan också bristande förtroende för sin förälder eller vuxen?

Det kommer en period då nästan alla barn prövar sin tillit till föräldrarna och omvärlden ja, och blir det bemött dåligt eller fel så kan det dra ut på den perioden och skada tilliten i grunden

Tjat borde inte ge något nej men samtidigt borde hon inte bli straffad för det heller, och dom säger nej till något hon från början skulle fått

Bara för att hon tjatar så betyder det inte att dom får bryta ett löfte, det riskerar att göra det värre bara, beroende på ålder och mognad
  • Anonym (T)
    Anonym (uppfostran - ja tack!) skrev 2016-02-09 16:19:13 följande:

Intressanta invändningar. Barn är barn, och de föds inte perfekta. Nejmen, det är ju just det jag säger. Barn behöver uppfostran - INTE en massa mesiga vuxna som säger "jamen så ÄR barn och det är helt NORMALT!" Det finns massor av saker som barn gör som vi korrigerar (t ex ta av sig alla kläder offentligt, slåss mm), men när det gäller att uppföra sig illa verbalt är många rädda för att säga till.

Jag har också mött barn som i brist på uppfostran har kvar detta hagalna beteende upp i mellanstadieåldern, och det är verkligen inte charmigt på något sätt. Man gör sina barn en björntjänst genom att inte ändra på detta långt tidigare, för vilka barn vill vara kompis med ungen som alltid tar för sig på alla andras bekostnad?

Men många föräldrar drar sig för det som är jobbigt och som kan leda till en konflikt. Kanske därför många tror att mina barn helt enkelt föddes sådana!  För inte kan jag väl ha lagt tid och arbete på uppfostran!? Du Pastella skriver ju precis detta att just mina barn nog har fötts sådana. Tanken slog dig inte att jag har uppfostrat dem? Intressant!

Akta så du inte trillar ner från den höga hästen!
  • Anonym (T)
    Anonym (Livia) skrev 2016-02-09 16:34:21 följande:

Låter som en typisk förälder som inte kan se att alla barn är olika. Och tror att allt handlar om är att de gjort rätt. Själv har jag 3 varav en i princip är född "uppfostrad", en glömmer ofta och behöver påminnas och trotsar en del och det beror inte på att vi bara uppfostrat en av dem (den tredje är bebis).

Mitt barn är världens snällaste unge, delar med sig hela tiden, hjälper andra och är "uppfostrad"

Men om man träffar honom när han har öroninflammation, inte ätit på 3 dagar och mår skit, ja då jävlar är han "ouppfostrad" som fan!

Det är jättelätt att döma andra utifrån och av ögonblick men det är omöjligt att säga om en unge är "uppfostrad" eller inte utifrån det

Alla på vårdcentralen tycker nog mitt barn är "ouppfostrad" och vi är slappa föräldrar som curlar

Medans förskolan tycker han är snällast och omtänksammast i gruppen och vi föräldrar är jätteduktiga som uppfostrat honom så bra ^^

Det tar lång tid att uppfostra ett barn och omöjligt att döma utifrån ögonblick och mycket beror på barnets grundpersonlighet
Svar på tråden Hon ska ha saker hela tiden!