• Ikka

Ivf Sahlgrenska 2016

Allas IVF-resor är olika. För en del räcker det med ett försök så är resan gjord, andra kämpar vidare, byter riktning, tänker om, tycker att det hela går lätt, möter riktigt tuffa hinder....

Såg att nån skrev här ovan att äggplock tog 10 min och inte var så jobbigt - för mig var det riktigt tufft vissa stunder av det hela (även om lustgasen gjorde sitt jobb - jag tål inte morfin och dess kusiner så fick köra på lugnande och lustgas) och för mig tog det hela närmare 30 min....fick många äggblåsor som halvmognade och behövde tas de också...och visade symptom på överstimulering till återföringen - men fick tack och lov göra ett färskt försök ändå...menar inte att skrämmas eller hetsa upp någon/något - men allas resa till det där pluset är olika....oavsett så är jag säker på att en klarar av sitt äggplock....

Det är tur att IVF finns! 

Knepiga kommentarer får en gott om från olika håll gällande att skaffa/inte skaffa/hur en skaffar barn och en lär sig på vägen att sålla. Helt rätt att du stod upp för dig själv @VeronikaMary! 

Barnet vi har började att landa och få en trygg anknytning hos en fantastisk jourfamilj som gjorde mycket av startjobbet, sedan har vi fortsatt och har en fantastisk liten individ här nu. Dock en för stunden magsjuk sådan, tyvärr, började i dag. Typisk timing. Håller på med ÄL-tester nu och så snart jag får utslag är ju tanken att det blir återföring tre dagar senare....det här försöket kanske inte blir av utifrån helt andra omständigheter än de vi oroat oss för angående att vi bara har ett embryo kvar....

• Ikka

....nästan så jag hoppas att jag inte får ÄL-utslag nu så det hela inte skiter sig för att vi är sjuka....och vi tappar vårt sista embryo för det....funderar på att ringa till Sahlgrenska och prata med dem....i värsta fall får vi, om vi vuxna är friska, väl göra ett eget försök vid ÄL denna månad då om den infaller och vänta med återföringen tills en annan gång....

• Ikka
    stajlish skrev 2016-05-05 00:07:48 följande:
    Håller med dig. Allas resor är inviduella och hur man mår och upplever allting är ju olika från par till par. Va jobbigt att du hade ett sådant smärtfullt äggplock :( Jag hade ingen lustgas och knappt nåt morfin heller men ändå hade jag turen att det gick både snabbt o relativt smärtfritt! 30 min låter som en lång plåga.. :/ 

Verkligen tur att IVF finns! Tacksamt för oss som aldrig skulle få chansen till att bli gravida utan..

Var i processen är ni nu?

Ja, det är helt klart olika resor även om det rör IVF allihop...mådde ändå förhållandevis ok under själva förberedelserna, utom huvudvärk och trötthet, svartnade för ögonen några gånger också. Inga större grejer dock. Äggplocket var mindre roligt i mitt fall, men det gick - är inte sugen på att ev. göra ett till längre fram. 

Ja, det är tur! Vi kan bli spontangravida/gravida på naturlig väg, men min PCOS försvårar det hela i och med att ägglossning sker så oregelbundet, därav IVF, även om jag har mens åtminstone var 30-38:e dag, (hade väldigt regelbunden cykel förra sommaren-hösten och då 28-29 dagar emellan då jag mest troligt ägglossade - efter ett missfall från en spontan graviditet), när jag var yngre kunde det går 45-60 dagar emellan.

Vi har ett embryo kvar i frysen från första IVF-försöket. Blir vårt tredje FET, vår fjärde återföring totalt sett. Om embryot överlever och om jag nu ägglossar på Letrozolen här nu vilken dag som, håller på med ÄL-tester och när/om det visar positivt ska jag ringa in så får vi en tid för återföring 3 dagar senare. Ytterligare ett om - om vi håller oss/är friska tills dess. Lilla stjärnan här hemma åkte på magsjuka de luxe här i dag mitt i allt. Får prata med Sahlgrenska om det hela när jag ringer dem angående om jag får/inte får ÄL och höra hur vi ska ställa oss/göra....vill inte riskera att embryot överlever upptiningen men att vi är så sjuka eller smittsamma att vi inte kan ta oss på en återföring....

• Ikka

Liten uppdatering här....

Fick ingen ÄL....vilket jag i en stund nästan hoppades på (att den skulle utebli alltså) i och med magsjukan som både vår lilla stjärna och min make åkte på här....dock blåste ju det över och vi skulle inte varit sjuka lagom till insättning ändå....

Nu är tanken progynon från CD1 och så VUL för att kolla tjocklek på slemhinnan (livmoderns) och så blir det en insättning då om allt ser bra ut och förutsatt att vårt sista embryo i vårt första IVF-försök klarar upptiningen. =) 

Sååå, i juni är nya planen...

• Ikka

Nu sitter vi fint i båten igen.....mens i gång och så även progynonknaprande...

Den 2/6 ska jag in på VUL. Om slemhinnan ser lagom tjock och bra ut blir det återföring 6/6. Vår sista FET i första IVF-försöket. Har bara ett embryo kvar i frysen, så det är nervöst. Hoppas att det klarar upptiningen! Vi har gjort ett färskt försök, plockade ut ägg 12/2-13 och satte tillbaka 14/2-13 och sedan ett FET i maj -13 och ett FET i aug-sept-13. Ett embryo har hittills rykt på vägen och inte klarat upptining, samtliga ägg, spermier och även embryon har varit av högsta möjliga kvalitet. Allt har sett bra ut men inte blivit något av, misstänker dock att det i maj fäste och släppte - började en graviditet som avslutade lika fort. Är än mer säker på det efter att ha haft missfall efter spontan graviditet förra våren i ca v 10....

Lycka till att som börjat ruva eller snart gör det!

• Ikka

....inne på 3:e dagen med progynon, startade första CD....

• Ikka

Om allt fortsätter gå vägen så är det insättning (FET) på måndag som gäller....om embryot klarar upptiningen.....nervöst....

• Ikka

Föll på mållinjen lite i dag - testdag med minus och nu blödningsstart.....i dag är ingen bra dag....

Så var det med det. Nu får vi köra om från början med ÄP och allt inför det i början av hösten nån gång...om vi bestämmer oss för att det känns som en bra idé...

Hoppar in här igen när det isf närmar sig. 

Glad sommar på er! 

• Ikka
    ivf februari skrev 2016-06-22 16:46:52 följande:
    Nej va tråkigt. Jag kom till v 7. Fick missfall i helgen. Så det blir nytt för mig efter sommaren också
    Ja, det är tråkigt - och skit med missfallet också....nya tag till hösten för er med då ja...lycka till nu och försök vila från allt över sommaren...
  • Ikka

Inte riktigt orkat läsa eller skriva här sedan i juni typ....(ej läst ikapp här helt ännu)

Men vi är på banan iaf och haft en härlig sommarledighet osv. 

Började med Suprecur i slutet av augusti och sedan Gonal-F efter att kroppen svarat bra och Ovitrelle här nu i förrgår. Äggplock i morse. Var riktigt tufft i dag, riktigt jobbigt och smärtsamt sist (februari 2013) och värre denna gång. Lustgasen till trots. Jag tål inte morfin och dess kusiner så det sätter ju en annan nivå på det hela. Plus att det var lite svårt att komma åt i dag tydligen. Men nu är det iaf gjort och jag ligger utslagen i soffan och ska snart orka göra mig helt klar för sängen och avsluta dagen med två alvedon....

Insättning på lördag. Fick 11 äggblåsor plockade och alla innehöll ägg. Makens insats såg bra ut med. Så finns goda förutsättningar för många små kompisar till frysen alltså. Sist plockades 13 äggblåsor men inte alla hade fullt mogna ägg, blev lite lätt överstimulerad osv. men fick 4 embryon till frysen utöver det som sattes in. 3 av de frysta klarade sig och användes, 1 klarade inte upptining - så förbrukade iaf allihop. Känns lite surt om det nu skulle bli många denna gång - får ju ändå bara använda totalt 4 st av dem utan att gå vidare privat, om det nu mot all förmodan skulle ta mer tid och försök det här.

• Ikka

...särskilt med tanke på hur tuffa äggplock jag haft....men försöker tänka att den här återföringen blir den sista....sen är IVF-karusellen över för oss för gott....;) 

• Ikka

Allt gick bra med insättningen, ruvar ännu - sedan lördag 1/10. Test i helgen som kommer, ifall inte röda faran dyker upp. 

Vi har 6 st i frysen nu frysta på dag 5, av hög kvalitet allihop. Tydligen är reglerna nu ändrade - det hela är så nytt att det ännu inte finns på papper - så att en ska få lov att använda alla sina små embryon som hamnar i frysen. Jag frågade nämligen om detta när vi ar inne. Även till syskonförsök ska en få ta av de embryon en har i frysen, om en inte väntar alltför länge - en kan ju dock få särskild dispens för att förlänga de där 5 åren en har rätt att ha sina embryon i frysen. Väldigt goda nyheter! Dock kommer jag behöva kämpa med vikten till viss del om det blir aktuellt för oss, gått upp i vikt under sommaren och sedan mer nu under denna omgång med IVF - känt mig riktigt svullen stundtals i slutet av behandlingen så hoppas att en del av det bara är borta nu redan efter att äggblåsorna är punkterade. Men ja, tjena, PCOS i ett nötskal....

Vi håller så tummarna för att detta nu sätter sig ordentligt och blir en liten baby. Lutinusen gör sitt iaf. Lätt illamående i bland (just nu) och hade rätt ont i brösten då och då nattetid i förra veckan. Trött som ett ras varje eftermiddag-kväll typ. Lätt mensvärk då och då. Hoppas att det inte är det på riktigt, men kan ju inte låta bli att vara orolig för att det är just det, så det slutat 4 ggr innan ju med våra IVF-försök och när vi blev spontangravida förra året slutade det i ett tidigt missfall. Så jo, lite oro gnager i mig. Men jag har så mycket annat att fokusera på det mesta av tiden att jag inte ens vet vilken ruvardag jag är på - fördelen med att spendera majoriteten av ens vakna tid med småbarn - bara att det är test i helgen som kommer, söndagen tror jag....

Gällande jobb och läkartider - för stunden är jag tjänstledig och hemma med småbarn för familjehemsuppdrag, men när jag arbetade heltid så var det sjukskrivning eller möjligen tjänstledighet som gällde. Detta var 2013 under våra första IVF-tider. 

Hoppas att ni andra mår bra!   

• Ikka

Hahaha, insåg precis att jag är på RD10 (ruvardag 10) - det var ju lätträknat i och med att ET gjordes 1/10 och en ska räkna från dagen efter ET. Inte så svårt att hålla koll på denna gången egentligen alltså - men det var först nu jag insåg att så är det ju minsann. På lördag borde det vara test då, eller möjligen söndagmorgon. RD14-15. Som sagt, hjärnan är upptagen i annat stor del av dagen...;)

• Ikka
    trina skrev 2016-10-11 20:22:08 följande:
    Hej,

Jag har smygläst denna tråd lite bara för att vi själva har lyckats med att få barn med hjälp av sahlgrenska. Vi har embryon i frysen, vad menar du med ändrade regler? Tidigare har man fått 1 ET och 3 FET per ivf-försök (förutsatt att man har så många embryon i frysen) eller 4 FET vid totalfrys.

Om man lyckas med första barnet och vill använda de i frysen till syskon är det till självkostnadspris, drygt 12 000 per FET som jag jag förstått det.

Så nu är jag ju jätteintresserad av vad du menar med ändringar? Är det gratis nu att använda dem menar du?

Hej! 

Jag pratade med läkaren när ET skulle göras nu angående att det var så synd att en inte fick lov att använda alla sina embryon som en får, alltså att det är begränsat till 1 färskt försök och 3 FET (har full koll på dessa regler, då det är de enda jag förhållit mig till under vårt första försök - nu var det så att för oss som fick 5 till frysen där 1 inte överlevde upptining så använde vi ändå alla embryon som gick under första försöket). Då talade läkaren om att det var ändrat helt nu, från och med dem som görs nu iaf - reglerna håller på att skrivas om och kommer finnas på papper från och med starten av nästa år, men gäller redan nu. Men nu kommer en få lov att använda alla frysembryon en får utan kostnad. Om en alltså inte lyckas på 1 färskt och 3 FET får en fortsätta göra FET tills de i frysen är slut - utan att betala för det - innan nästa IVF-försök påbörjas. Gällande syskonförsök vet jag inte helt om det kommer kosta, däremot så om en behöver använda alla sina 3 FET under ett försök så får en ändå spara embryon i frysen om det finns såna kvar och behöver inte börja om med ett helt nytt försök om det blir dags för syskonförsök så småningom. Väldigt bra regeländringar. Däremot så förstod jag det som att det är giltigt från och med typ nu i höst eller så, har en plockat och fryst ned tidigare i år eller närmsta åren tror jag en är kvar på de gamla reglerna, tyvärr. 

• Ikka
    trina skrev 2016-10-12 07:57:48 följande:

Okej, så det som är ändrat är att man har obegränsat med FET sålänge man har embryon i frysen och inte har lyckats få barn då.

Precis! Ursäkta dröjsmålet på mitt svar.
  • Ikka

Kan ju också uppdatera att vår ET nu i oktober gick åt skogen....dagen före test började jag blöda, ruvade i 13-14 dagar där alltså....

Så ja, nya tag fram i genom. Redan en lättare jag efter ÄP och ET och kan även rekommendera viktklubb.se om fler som jag behöver kämpa lite med vikten framåt. 

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016