• provi87

Ivf Sahlgrenska 2016

Sarah32 skrev 2016-03-07 15:52:05 följande:

Ja, om jag har förstått det rätt så har man chans till 12 insättningar om man får ut tillräckligt många ägg, som blir befruktade vid varje uttag:)

Jag ska fortsätta berätta hur det går, många av er är ju nära nu, så vi kommer kunna följas åt i flera steg, det känns skönt. Jag har verkligen INGEN att prata med, det borde ju vara ens sambo/ man som är den självklara, men inte lätt när man tänker annorlunda och inte förstår varandra.

Vad bra att ni har fått hjälp, jag hoppas som sagt att det ska bli lättare med kommunikationen nu när vi är igång snart, men om inte annat så tror jag det är bra med lite samtalshjälp.

Har du kollat vilken plats ni har på kort varsel listan?

nej men det ska jag göra! visste inte man kan kolla det.

jag har inte heller någon att prata med. vill inte att andra ska veta, det är jobbigt nog utan massa tyckande och medlidande. 
  • provi87
    ivf februari skrev 2016-03-07 17:11:50 följande:

Hej alla. Va på första besöket idag på sahlgrenska. De va riktigt intressant måste jag säga. Stressen oron och rädslan som man haft bara försvann när vi satt med läkaren. Jag sätter igång med allt den 13 april.. hoppas veckorna går fort nu.

Skönt att ni är igång! Håll oss uppdaterade. Vad är det du börjar med 13 april och varför just då?
  • provi87

kan man få välja korta protokollet på SU? Vill helst inte göra långa..

• provi87

Sahlgrenska ringde mig nyss, de har en kort varsel-tid imorgon! Men vi kan inte ta den för min man är bortrest imorgon med jobbet och kommer inte hem så enkelt. Jag insisterade på att komma själv men det fick jag inte. 
    aaaaaaghh den här fruktansvärda frustration, jag blir helt galen!! Jag har ju väntat på att de ska ringa, jag vill inte vänta mer :(

• provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-08 18:03:55 följande:

Åh nej, vilken frustration! Hoppas att ni kan få chans på en ny tid snart igen:)

Är så nervös inför vårt besök, har knappt sovit i natt. Idag fick vi hem en massa information och blanketter som ska fyllas i. Så skönt att få ta tag i något konkret.

Det kommer gå jättebra och det verkar ju som att sprutstart och sånt är flera veckor senare. 
    Vad är det för blanketter som ska fyllas i? Har de inte all info sen utredningen tänker jag.

Så avis att ni är på gång!  :)
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-07 15:52:05 följande:

Ja, om jag har förstått det rätt så har man chans till 12 insättningar om man får ut tillräckligt många ägg, som blir befruktade vid varje uttag:)

Jag ska fortsätta berätta hur det går, många av er är ju nära nu, så vi kommer kunna följas åt i flera steg, det känns skönt. Jag har verkligen INGEN att prata med, det borde ju vara ens sambo/ man som är den självklara, men inte lätt när man tänker annorlunda och inte förstår varandra.

Vad bra att ni har fått hjälp, jag hoppas som sagt att det ska bli lättare med kommunikationen nu när vi är igång snart, men om inte annat så tror jag det är bra med lite samtalshjälp.

Har du kollat vilken plats ni har på kort varsel listan?

En fråga på detta med tolv insättningar, om någon kan svara på det. De säger att tre försök ger ca 70% chans att bli gravid, är det tre ägguttag eller tre återföringar de menar?  För är det tre återföranden de menar och, om vi har tur och får ut flera bra ägg som befruktas, gör tolv insättningar - då borde väl chansen att bli gravid vara jättestor? 
  • provi87
    ivf februari skrev 2016-03-08 22:53:08 följande:
    Jag fick detta förklarat för mig igår på vårat möte. Man får 3 gratis via landstinget. Men med det menas 3 st äggplock. Skulle du få ut 5st ägg och alla blir befruktade så stoppar dom in ett och 4 i frysen. Skulle inte de första sätta sig så använder dom äggen i frysen innan du gör om proceduren igen. När och om du skulle behöva använda resten av 4 i frysen och behöver göra en till och du inte har nått i frysen så får du ta sprutor på nytt och då räknas de som nr 2. Hoppas jag skrev så du förstår
    Tusen tack för förklaringen, det låter ju fantastiskt! Jag trodde inte det skulle vara riktigt så bra. Då borde det ju funka tycker jag, även om det tar en väääldigt massa besök :)
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-09 08:01:26 följande:

ivf februari och provi87: Vi har tid imorgon, så spännande!

Brevet vi fick hem innehöll infomation om ivf, ett spermaprovrör, hälsoblanketter för mig och min man samt några etiska blanketter om hur länge de ska spara ev nedfrysta embryon samt om de får använda öveblivna ägg och spermier att "experimentera" med (inte till någon annan befruktning utan endast i övningssyfte).

Vi har redan lämnat spermaprover och fyllt i en massa blanketter vid vår utredning, men tydligen så ville de ha allt igen. Imorgon kan jag berätta mer:)

Jaaaa berätta hur det gått idag!!
    Vår utredning visade att min man hade sega simmare, han fick lämna två prov med tre mån mellanrum och båda var kass (4milj/ml resp 8milj/ml och dåliga swim-up resultat). inget fel på mig. Men går det inte undan i den här kön så kommer jag ju bli för gammal för att kunna få några barn.. så känns det iaf.. 

när ni får sätta igång?
  • provi87
    rebeqqa skrev 2016-03-18 15:11:22 följande:

Hej alla! Vi är snart klara med vår utredning och en remiss kommer skickas till sahlgrenska- både jag och dem påkliniken vet ju om att det kommer dröja mer än 3mån. Så borde jag inte kunna nyttja vårdgarantin och ställa mig i kö hos något av de privata klinikerna istället? Av vag jag kunnat läsa på familjeliv verkar det varit enkelt gjort förut. En betalningsförpliktelse behöver skrivas -sen måste man få all journal utskriven så den andra kliniken kan komma åt det. Någon här inne som nyttjar vårdgarantin -detta året? Eller pratat med sahlgrenska om det?

Jag har pratat med sahlgrenska om det. Sedan november har SU inte längre ett avtal med de privata aktörerna (som tidigare gick via region halland, dvs man blev remitterad dit o de skickade en till privatklinikerna). Vill du använda vårdgarantin så får du acceptera att du kan hamna långt bort (du får inte välja, valfrihetskansliet skickar dit det är kortast kö). Vi valde att stå kvar i kön här, SU har ganska bra statistik på sina IVF och vill inte åka till Umeå massa gånger liksom. 
    Tyvärr tänker SU inte köpa vård från privata aktörer utan vårdgarantin gäller bara offentliga sjukhus, om man säger så.. Jag hatar att jag inte kan ge dig ett bättre svar, ring gärna valfrihetskansliet (de suger dock på att svara, jag fick maila) o se om de ändrat sig (jag pratade med dem för två månader sen).
    Det finns ingen möjlighet att din klinik skickar er remiss till ett annat landsting i närheten, där det är kortare kö istället? 
  • provi87
    Sarah32 skrev 2016-03-14 06:45:56 följande:

Hej, allt var väldigt luddigt, så jag vet egentligen inte så mycket.....det läkaren sa var att man för min ålder så var detta värde (amh?) normalt över 1, jag hade 0,64. Jag fick dock aldrig något svar på konsekvenserna kring det, jag är lite seg på att ställa frågor i rätt läge, de liksom poppar ut i efterhand.....men har skrivit ner de som kommit nu och ska ställa dem vid nästa besök. Hur gammal är du? Hur långt har ni kommit i ivf processen?

AMH säger ju bara hur mkt äggreserv du har, inte hur bra den är. AMH bedömer hur många ägg det finns att hämta typ förstod jag det som. Kan förstås ha fel. Med ett låg AMH kan du alltså inte förvänta dig att få ut 12 ägg typ. Så sa min läkare iallafall. Kanske har du jättebra ägg! Jag läste en tråd om en tjej som hade AMH på 0.06 och hon blev gravid med IVF utan större problem. 
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016