grodan26 skrev 2016-03-07 08:39:22 följande:
Hej! Jag står också i kö, remissen skickades i början på december. Ringde idag för att kolla kötiden men det var ett väldigt luddigt svar jag fick. Hon kunde inte svara på om det var 3 månader eller 8 månader. Förmodligen för att om de beräknar att kötiden ska vara över tre månader så är de skyldiga att skicka oss vidare via vårdgarantin. Men nu gör de inte det förrän 3 månader har gått... och då hamnar man ju längst bak i kön någon annanstans. Dåligt!!!!
Men hon sa nu att de tar in remisser från december, lite skillnad från augusti som de sa till dig?!
Sen gäller ju er kötid från det att remissen skickades, inte från det att remissbekräftelsen kom
Jag har lusläst vårdgarantilagen...
men konstigt!!! jag ringde i onsdags och då sa de att de tar in remissbekräftelser från oktober! jaa jätteluddiga svar verkligen, SUCK! hoppas ju det är december förstås..
vårdgarantin skiter de i. det är billigare för dem att betala böter (alltså inte till oss utan till typ landstinget eller nåt) för att inte hinna ge oss vård inom tre månader än att köpa vård utifrån. när jag nämnde vårdgarantin på SU nu så ville de verkligen inte prata om det, de sa att de vet ingenting om det. vilket är sjukt märkligt att man som patient vet mer än de som jobbar med det.. jag har hållit på med vårdgarantin på SU innan och det tog 2 år innan någon remitterade mig vidare, SU kunde alltså efter 2 år i kö fortfarande inte hjälpa mig med en mindre operation på 45 min. på den tiden så fanns vårdgarantin men handläggaren för det var sjukskriven så jag behövde blanda in patientnämnden.. nu verkar IVF-kön ändå funka men igen är man så himla bunden till dem, vill inte hamna längst bak i kön på annat håll.
det datum remissen skickades är det datum som står på bekräftelsen? det är ju lite segt system att vi var hos läkaren som tog beslut att skicka oss till IVF-kön den 15/12 och på bekräftelsen står det 29/12..