Anonym (A) skrev 2016-02-09 09:28:35 följande:
Ja då uppfattade du fel. Jag kunde säkert varit tydligare. Tycker bara det är konstigt att inte tycker om är det samma som ogillar här.
Jag drog kanske förhastade slutsatser när jag refererar till att lämna, men du säger ju själv att du inte skulle klara av att leva med någon du inte tycker om. Känslor låter sig sällan tvingas fram. Så om det var dig det gällde, hur skulle du göra?
Som sagt hade jag inte kunnat leva med ngn jag inte gillar. Jag hade inte velat leva i en familj med barn som jag inte ansåg tillhöra min familj eller som jag tog samma ansvar för som föräldern.
Men det är MITT val. Ngt jag brukar försöka bara väldigt tydlig med men tydligen missat här :)
Att detta sätt att leva passar mig och min man betyder ju inte att det passar alla andra bonusfamiljer. Jag tycker att man egentligen kan ha vilken roll som helst och engagera sig på det sätt man själv vill.
Man behöver inte älska barnen eller gilla dem speciellt mkt. Däremot tycker jag det är fel att ngn skall behöva bo med ngn som avskyr eller hatar en. Det lyser förmodligen igenom och även om man inte tycker speciellt mkt om varandra kan man samexistera och vara trevliga mot varandra.
Så som svar på din fråga - JAG hade förmodligen inte valt att stanna kvar. Men sedan kommer vi till frågan om msn hunnit skaffa gemensamma barn ihop. Då skall även deras bästa tas med i beräkningen och det är knappast att ryckas upp för att man själv inte trivs med bonusbarnet.
Lika lite som det finns ett fix och klart svar om vad en bonusmamma bör ha för roll, vad hon bör känna och ansvara för osv lika lite finns det ett fix o färdigt svar för hur man skall göra när man inte är nöjd. Att JAG hade valt att göra en sak gäller ju mig. Inte ngn annan.
Däremot måste jag ju på ngt sätt utgå från mina egna tankar o känslor när jag skriver här ;)