Vem ska ha ansvaret för barnen?
Jag vill diskutera en fråga som rör HVB boenden och de barn som bor där.
Så här är det hos oss och så tror jag att det är på alla boenden i Sverige.
Barnet har en "God man". Denne är barnets förmyndare dvs att det är typ samma sak som att juridiskt vara förälder till en 15-åring.
Problemet här är att "God man" oftast inte jobbar på boendet. Med andra ord har vi anställda rätt svårt att säga "Du ska vara hemma 22:00 och läsa dina läxor, gå i säng så du är utvilad till skolarbetet imorgon".
Ser ett stort problem här eftersom att vara förälder innebär 24*7 och "God man" jobbar inte 24*7.
Nu ska en person som varierar dag från dag vara en uddlös förälder istället. Hur ska vi kunna förhindra att dessa barn kommer i dåligt sällskap, skiter i skolan och till sist inte alls hamnar där vi har hoppas och tror.
Vi har ett riktigt tufft jobb framför oss, men jag tycker inte att det fungerar som det ska.
Är det någon som har en idé om hur vi skulle kunna göra detta bättre?
Min idé: Jag skulle helst se att jag som anställd fick ansvaret för ett par barn och att den tjänsten innebär 24*7 och att det är jag som bestämmer när, var och hur.
Problemet här är både arbetsmiljön som facket kommer att ha synpunkter på (jour motsvarande en förälder) samt att lönekostnaden kommer att sticka i taket. Det är lätt att säga att vi ska hjälpa, men vi måste både vara flexibla och betala för det om det ska bli bra.