• Mandel

Sparsam eller snål?

sextiotalist skrev 2016-02-05 00:25:53 följande:
    Jag köper det jag tycker är prisvärt. Bregott köper jag, men lägger inte mer pengar än nödvändigt på t.ex krossade tomater eller majs.

Och jag som numera endast köper Muttis finkrossade tomater. Normalpris för en 3p är knappt 30kr.
    Har försökt mig på andra billigare, men nej.
    Mutti går att äta direkt ur burken med sked! Mums!

Blev sugen på att hämta en burk nu...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

För mig är snålhet när det på något vis hämmar en själv eller andra.
    När ens snålhet blir ett hinder.

Vårt kompisgäng har ex nu slutat att bjuda med ett par för de är så satans snåla och aldrig bjuder tillbaka. När de vart 5:e år kanske bjuder hem till sig så får man ta med egen mat och dryck.
    De är inte snåla mot sig själva utan enbart mot oss andra. De har pengar så det är inte det som det handlar om.
    Vi andra har inga som helst problem med att bjuda flera gånger om året, ex grillkväll med både mat och dryck. De kommer gärna och är först i faten att ta och de äter inte minst och de har heller inga problem med att påpeka om något inte är gott. De dricker sig alltid mer än salongsberusade för gratis är gott. Sedan blir de småsura för att om någon är nykter inte vill skjutsa hem dem - de bor numera längre bort än vi andra. Taxi är ju dyrt och så försöker de få hans föräldrar att skjutsa dem. Vi är runt 40...
    Får de reda på att vi andra planerar fest en högtid så ringer de helt sonika och talar om att då kommer de med. Utan att de ens har fått en inbjudan.
    Så numera håller vi tyst om vi umgås med varandra.

Sedan sitter i alla fall mannen i det förhållandet och tycker synd om sig själv för att inga av hans gamla vänner har tid att umgås med honom...

Här har snålheten blivit ett hinder!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Sparsam eller snål?