Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Sparsam eller snål?

Pkb skrev 2016-02-04 23:27:01 följande:

När man bla gör dessa saker tycker jag att man är snål (förutsatt att man har en normal ekonomi):

Tar med sig plastpåsar hemifrån när man handlar mat. (om man nu inte har en Dramaten)

Lever i mörker för att man vill spara in på elräkningen.

Köper matvaror som är billigare men smakar sämre.

Blandar ut den lilla skvätt av diskmedel/tvål som återstår med vatten.

Aldrig unnar sig något lite dyrare som man vill ha.

Samlar pantburkar.

Haha, jag tar alltid med påsar! Har tom köpt extra slitstarka påsar för 1? /st som jag alltid storhandlar med.

Blandar ut sista diskmedlen/tvålen/schampot etc med vatten gör jag också, varenda gång!

Sen känner jag nog ingen som köper äcklig mat för att den är billig, aldrig unnar sig något eller lever i mörker (det sista är verkligen jättekonstigt). Men vad beträffar "sämre mat", det är klart att jag köper billigare mat än det bästa som finns, dels för att det skulle vara onödigt dyrt att leva på endast hummer, hängmörad filé, ostron och gåslever, dels för att det ju skulle bli jättetråkigt de gånger man ville lyxa till det med nåt extra gott. Vad skulle man då köpa hem? Däremot köper jag ju inte vissa billiga varor när det finns en god motsvarighet som är lite dyrare.

Att du kallar människor snåla för att de tar med påsar, väljer billigaste maten och inte unnar sig något tycker jag är väldigt tråkigt. Det finns familjer som inte har pengar nog för att skicka med barnen frukt. Tycker du att det vore vettigt för dem att "unna sig" extravaganser eller köpa påsar/dyr mat osv i stället för nödvändigheter?
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2016-02-07 13:52:12 följande:
    Jag har varit nanny i en familj modell rikare (inte superrika, men ändå). De åt ju inte hummer och hängmörad biff varje dag, men maten var helt klart över genomsnittet, och ofta rätt komplicerad, särskilt för barnen, 8, 4 och 2. DERAS lyx bestod av fryst färdigmat, typ frysta hemburgare och fryst pommes, färdig fiskgratäng/fish pie, mm. De hade säkert blivit överlyckliga av Mamma Scans köttbullar också =P
    Rätt så kul, när vi fick barn hamnade korv, tacos och blodpudding på menyn några gånger i månaden - och för oss, som annars ätit sånt som torskrygg, oxfilé, krabba och liknande i veckorna, blev detta superexotiskt och jättesmaskigt och ovanligt. "Åh, ska vi äta PYTT I PANNA idag?!? ÅÅÅÅÅHHH!" mot tidigare "Vad blir det till middag?" "Chèvregratinerad vitlöksspäckad kyckling med smörig potatisbakelse samt portvinssky och sauterade färska bönor. " "Jaha, ok. Låter gott."
Svar på tråden Sparsam eller snål?