• AlexXx

Flera års kötid och syskonförtur?

Nu har min son stått i kö till en fristående skola i 2 år. Han hade plats tre i kön men står nu som etta. Men de är flera barn som har fått gå före pga syskonförtur. Vi bor väldigt nära den skolan och skulle han få börja där så skulle han kunna gå dit och hem själv. Nu måste jag ha en bil för att kunna köra och hämta honom varje dag fast jag egentligen vill ha en bil annars. Dessutom är den skolan han går på nu inte bra. Men de är den skola som kommunen valt att han tillhör. Vad ska jag göra? Finns de något jag kan säga eller göra för att han ska få en plats? Eller är de bara att vänta ännu längre?

• Svar på tråden Flera års kötid och syskonförtur?
  • viseversa

Syskon går före. Tycker det är bra dock. Ni får väntandet enkelt,
    Men har han plats ett får han ju plats snart i
    alla fall.

• Lena

Fristående skolor få ha vilken fördelning som helst b

• AlexXx

Men kan inte kötiden och den geografiska närheten väga lika tungt? Kö i 2 år och det 100 meter till skolan. Sen kommer de in ett barn som får gå före för att den har ett syskon där? Behöver kanske inte ens stå i kö?

• cosinus

Friskolor har som sagt rätten att ha sin kö hur de vill.

Jag kan absolut förstå frustrationen i att syskon går före när ens eget barn inga syskon har men samtidigt så blir det nästan ett måste. Få familjer orkar ha hur många ställen som helst att lämna och hämta på under flera år.

Räcker med att man har 3 barn där en går i skolan, en inte får plats på den skolan då och en på dagis för att det ska bli riktigt, riktigt tjorvigt.

Har just nu mina 4 barn på 4 olika ställen i stan. Det är ingen lek. Nästa år blir det dock bara 2 ställen totalt, tack vare just syskonförtur

• ABC73

Mitt tips är att ni hör av er till skolan. Ofta har de rätt så bra koll på hur många syskon som eventuellt ska börja. Skadar inte heller att visa intresse och smöra lite. Bättre att tala om deras fantastiska pedagogik etc än att de är nära

Är ni villiga att byta med kort varsel, även mitt i en temin kan det eventuellt öka chansen att få en plats.

• mammatill3
    Lena skrev 2016-02-05 11:21:06 följande:

Nej det får de inte. Diskrimineringslagen.

Undantaget är syskonförtur.

För länge sedan kunde friskolor välja fritt ur kön men Diskrimineringslagen förbjuder detta i och med ökad tillsyn så är det få som vågar bryta mot detta då de kan förlora både tillstånd och bidrag.

Det är ramaskri nu bland förskolor/skolor som bara har en 3-6 års avdelning som nu krävs att de ska kunna ta emot 1 åringar av samma anledning.
  • mammatill3
    Lena skrev 2016-02-05 11:21:06 följande:

Nej det får de inte. Diskrimineringslagen.

Undantaget är syskonförtur.

För länge sedan kunde friskolor välja fritt ur kön men Diskrimineringslagen förbjuder detta i och med ökad tillsyn så är det få som vågar bryta mot detta då de kan förlora både tillstånd och bidrag.

Det är ramaskri nu bland förskolor/skolor som bara har en 3-6 års avdelning som nu krävs att de ska kunna ta emot 1 åringar av samma anledning.
Svar på tråden Flera års kötid och syskonförtur?