-
nu blir jag nyfiken - vill gärna höra din förklaring till vad det har med den pågående diskussionen att göra :)Anonym (M) skrev 2016-02-04 12:06:56 följande:Hur ser du själv på din roll som förälder?
-
Anonym (M) skrev 2016-02-04 12:20:24 följande:Så du menar att det bara är du som avgör hur vida den har med diskussionen att göra?
Hur var det nu igen med att inte försöka styra över vad som får frågas och inte i diskussionen?OK, jag omfraserar mig - min roll som förälder är ju enormt komplex och ett stort ämne, så jag vill gärna att du förklara i vilken kontext jag ska svara på frågan, dvs hur min roll hör ihop med den pågående diskussionen?
-
Det beror väl på hur man är som förälder. Är man ok med att ens barn använder nedvärderande och kränkande ord om andra så tillåter man det väl. Förhoppningsvis lär pappan barnet hur man bemöter andra även om man inte gillar dem.Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 20:30:17 följande:
Men om mamman nu tillåter det (barnet kanske har presenterat starka anledningar att tycka illa om pappans nya), har pappan inget att säga till om eftersom det sker i barnets andra familj?
-
Det är inte konstigt att sjuåriga ungar springer omkring på skolgården och kallar varandra för hora och fitta, säger jävla kärring till läraren eller kallar varandra feta kossor på sociala medier, när inte ens vuxna klarar av att se skillnaden mellan att kalla någon för sin bonusmamma gentemot att kalla henne för häxan eller kärringen.
Att mina barn omnämner pappans fru som deras plastmorsa, eller bonusmamma stör mig inte det minsta. Jag lägger ingen värdering i ordet. På samma sätt som det inte stör mig att de hade en dagmamma när de var yngre. Orden beskriver helt enkelt deras roller.
Skulle de däremot börja kalla henne för nedsättande saker så är det en annan del av uppfostran som slår till - man kränker inte folk. Varken verbalt eller fysiskt. Man kallar inte sina medmänniskor för kränkande saker även om man inte tycker om dem, eller tycker som de gör. -
Du missminner dig. Jag har inte uttalat min åsikt i den frågan. Jag har pratat om att benämna någon som sin bonusmamma inte att kalla någon mamma. Två olika saker. Och så har jag har reflekterat över ditt sätt att argumentera och dina liknelser.Anonym (Totto) skrev 2016-02-05 15:15:15 följande:
Vad jag minns var du en av dem som tyckte att mamman inte hade rätt att lägga sig i vad man kallade varandra i barnets andra familj, även om hon blev sårad/kränkt av att barnet sa "mamma" till pappans partner?
Så bara för att DU inte tycker att det gör något att dina ungar kallar pappans fru för plastmorsa/bonusmamma så har andra inte rätt att uppleva det annorlunda?
Nej, jag tycker inte att man skall kalla någon kärring, men jag tycker inte heller att man skall tillåta barnet att använda föräldraepitet på en förälders nya partner om man vet att den andra föräldern tar illa upp.
Att kalla mammas nye man "Henry" gör inte att relationen blir mindre viktig eller kärleksfull än om man säger "pappa", så varför lära barn att det är OK att skita i sin andra förälders känslor? Barnet är en del i två familjer och därför måste man som vuxna också kunna acceptera att det en gör i den ena familjen kan ha effekt i den andra.
-
[quote=76322427][quote-nick]Anonym (M) skrev 2016-02-10 08:43:31 följande:[/quote-nick][/quote]
Anonym (M) - förklara gärna varför du ger tumme ner på två föräldrar som ansåg att det låg i barnets intresse att fortsätta ha en relation med sin bonusmamma sen flera år efter separationen med pappan? -
Det är inte just det specifikt som jag gör tummen ner på,utan jag gör tummen ner på just Brummas inlägg eftersom att jag vill att just Brumma lämnar mig i fred i tråden![/quote]Anonym (M) skrev 2016-02-10 09:03:09 följande:
Anonym (M) - förklara gärna varför du ger tumme ner på två föräldrar som ansåg att det låg i barnets intresse att fortsätta ha en relation med sin bonusmamma sen flera år efter separationen med pappan?
Så moget av dig. -
Lägg ner nu (M). Du saboterar tråden totalt med ditt omogna beteende. Om du inte vill diskutera med Brumma så gör inte det. Men sluta spamma tråden med alla dina tummar ner.
-
[quote=76323634][quote-nick]Anonym (M) skrev 2016-02-10 13:36:39 följande:[/quote-nick][/quote]
Skulle du ite logga ut? Gör det så kan vi fortsätta diskussionen utan dina sandlådefasoner. -
Det är nog ingen idé att du försöker få tex (M) att det inte är någon som säger det. Men du har uppfattat alla oss andra helt korrekt.LFF skrev 2016-02-11 11:08:41 följande:Och fortfarande, ingen anser att barnet ska få kalla någon för mamma/pappa mot dennes vilja utan just respektera dennes önskemål. Men barnet får fortfarande anse att personen är som en mamma/pappa.
-
Nej, det är inte att gripa efter ett halmstrå, utan bevis för att det i vissa fall faktiskt är så att närstående kan få umgänge. Varken mer eller mindre.
Det är ju trots allt viktigt i frågor som dessa vara tydlig med att man som skribent faktiskt inte kan svara hundraprocentigt säkert huruvida en närstående (även en bonusförälder) KAN få umgänge, då det inte finns en lag som säger att de absolut inte kan få det. Det gäller att behålla nyanserna i det man skriver och i de råd man kommer mer. Vet man inte säkert så ska man också vara tydlig med det.
Det är inte att gripa efter halmstrån utan ge adekvata fakta. -
Vem tror det? Det är klart att det inte är enkelt. På samma sätt som det inte är enkelt om en mamma och pappa hamnar i en vårdnadstvist. Det är ingen som har påstått det heller. Men det går.Anonym (M) skrev 2016-02-11 12:57:42 följande:
Det är inte så enkelt som man kanske kan tro att t.ex mormodern får vårdnaden om barnet om vårdnadshavarna motsätter sig det starkt.
Lämpligheten utreds både hos mormodern och vårdnadshavarna.
-
Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 14:34:55 följande:Ta och läs vad jag skriver istället så kanske du förstår.
Men jag tar det igen:
Flera personer i tråden anser att barn måste få kalla sina bonusföräldrar för "mamma" eller "pappa" för annars ödelägger man relationen mellan barn och bonusförälder.
Drar man ut konsekvensen av det resonemanget skulle alltså en bonusförälder som sa till sin partners barn att barnet fick kalla henne/honom för *förnamn* och inte mamma/pappa försämra relationen med bonusbarnet.
Personen jag citerade i det inlägg du citerar mig ansåg att det i så fall måste ha varit en rätt dålig relation om DET skulle sabba relationen, vilket jag höll med om.
Jag tror inte att relationen skadas för att man säger Krister istället för pappa till mammas nya, lika lite som det sabbar relationen att man kallar kompisens mamma för hennes förnamn (för att återkoppla till den jag citerade).
Jag tror däremot att en del osäkra eller maktlystna personer använder argumentet om försämrad relation för att legitimera något som de själva av någon anledning mår gott av.Jag har tolkat det här på ett helt annat sätt än du.
Jag har tolkat det som så att relationen mellan tex en bonusmamma och ett bonusbarn kan, om inte ödeläggas, men åtminstone bli mindre friktionsfri om utomstående, som tex mamman, ska gå in och bestämma vad barnet "får" kalla pappas fru. Och inte ödeläggas genom att barnet inte får använda ordet mamma, utan för att det själv inte får sätta ord på sin relation till bonusföräldern. Det har i mna ögon inte handlat om att bonusmammor ska bli kallade mammor till höger och vänster för annars är relationen dålig, utan just att vad man kallar varandra är en sak mellan kvinnan/mannen och barnet.
När mamman går in och säger att du får inte kalla Lisa för bonusmamma för hon är inte din mamma, du får inte säga att Lisa är som en mamma för det kan bara jag vara etc etc, så kan barnet "skadas" genom att ifrågasättas i sina egna relationer. Så har jag tolkat det.
Jag tror det är försvinnande få bonusmammor som vill bli titulerade mamma, jämfört med det antal mammor som går i taket av att deras barn omnämner pappans nya som bonusmamma.
-
Och de andra som skrivit detta? Du refererar till flera...Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 17:47:36 följande:Det inlägg jag instämde i av anonym (Lisa (bonusm)) citerade ett inlägg av anonym (mn) där hon i sin tur skriver:Brumma skrev 2016-02-12 16:56:55 följande:
Nu tror jag nog att du får läsa igen.. Helst utan att "läsa mellan raderna"..
Vad jag vet är det ingen som påstått att relationen kommer att ödeläggas om barnet inte får kalla bonusmamman för mamma.
Däremot har både jag och andra sagt att BARNET kan må dåligt av att inte få lov att definiera sina relationer som barnet anser passar själv utan att en tredje part (här mamman) som inte har med relationen att göra förbjudet det.
Skillnaden mellan att en utomstående tredje part går in och förbjuder och att den andra parten i relationen har åsikter om omnämnandet är ganska stor. Den ena ingår i relationen, den andra gör det inte.
Att ha åsikter om vad man själv kallas är naturligt och en rättighet. Att man som tredje part anser sig ha samma rättigheter är det inte.
"jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig.
Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok."
Alltså, för att göra det extra tydligt:
"om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig."
Om jag nu ska läsa vad hon "verkligen" skriver. Vad anser ni, BioBonus och Brumma, att det betyder att det står " Snacka om att HÄMMA RELATIONEN, om nu barnen skulle vilja säga mamma TILL mig? -
Och återigen - det är skillnad på att kräva att bli kallad mamma, och att bli kallad mamma för att resten av syskonskaran säger det. Jag har fortfarande inte läst någo som kräver att bli kallad mamma för sitt eget höga nöjes skull, eller vilken bevekelsegrund det vara månde. Vilket du också påstått. Men jag kan ha missat det inlägget, och ber då om ursäkt på förhand :)