• Anonym (D)

Bonusmammor

Shit villen larvig ickefeåga att diskutera. Man kränker för guds skull inte en tredje part (mamman) genom att använda ett positivt epitet om en annan människa (bonusmamman). En morsa som blir kränkt/mår dåligt/blir sårad över att hennes barn kallar sin bonusmorsa för just det behöver verkligen jobba med sitt känsloliv och självbild!

• Anonym (D)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 11:54:18 följande:

För dig är det en icke-fråga, för någon annan kanske betydelsefullt.

I fall där man fått kämpa hårt i många år för att bli förälder kan det ha en oerhörd laddning och betydelse att äntligen kunna kallas pappa/mamma.

Om ens partner bedrog en med den hon/han sedan lever ihop med kan det kännas kränkande att den som exet vänstrade med blir benämnd som "bonuspappa/-mamma".

I min väns fall var det hennes systerdotter som började säga "mamma" till/om henne.

Vännens syster drabbades av svår sjukdom och var på grund av det förhindrad att göra mycket med sin dotter som min vän istället gick in och gjorde. Det var en stor sorg för systern att inte kunna vara den mamma hon önskade och min vän förstod när systern uttryckte smärtan hon kände.

Min vän förklarade för barnet att hon var "moster" och laddade det ordet och relationen till barnet med allt det positiva barnet ville uttrycka att hon kände. De har fortfarande en nära, kärleksfull och varm relation och min väns systerdotter hade inga problem med att förstå att kärleken till och från hennes moster inte blev mindre för att hon inte "fick" benämna henne mamma.

Ditt enskilda exempel är ju knappast en grund för att bestämma hur alla andra ska göra. Har ju inget med bonusfamiljer att göra dessutom. Är ett bonusbarn och en bonusmamma ok med att definiera varandra så har ingen nån som helst rätt att gå in och ställa några krav på förändring. Då får man faktiskt ta ansvar och hantera sina egna känslor. Visst, mamman kan förklara för barnet hur hon känner, men snacka om att sätta sina egna behov först och skuldbelägga barnet för sina känslor. Som mamma har man dessutom ingen rätt att ställa några krav på att exets nya partner ska ta anavar för ena känslor på det sättet.
  • Anonym (D)
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 13:31:54 följande:

Nej, i en värld av empatilösa egoister har ingen något ansvar för att man sårar och kränker andra...

Att känna sig sårad och kränkt är inte det samma som att bli det. Den enda som inte har empati i det här senariot är en mamma som blir kränkt över sitt barns känslor för sin bonusmamma. Det är verkligen egoism.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 14:46:08 följande:

Men förstår du inte att detta handlar inget om vad biomamman anser utan detta handlar om att det bör finnas en ömsesidig respekt mellan pappans nya partner och hans barn om hur definiera /titulera varandra?!

Nej, det handlar om att Totto tycker att om en förälder blir kränkt över att benämningen bonusmamma används så ska barnet inte då använda det. Det ser du om du läser inlägget Ungbrunett citerade.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 16:46:46 följande:

Nej,det handlar om att Totto precis som jag försöker med att påvisa vikten av ömsesidig respekt för hur man definierar /tilltalar varandra i familjen.

Att inte enbart se till barnets behov/vilja i det.

Jag tycker att Totto resonerar klokt i det.

I stort sätt alla har väl sagt att bonusmamman och bonusbarnet ska vara överens om vad dom kallar varandra och att ingen av dom ska bli kallad nått de inte tycker om.

Vad Totto därmot säger, ordagrant är
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:48:38 följande:

Det jag hävdar är att om barnets förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av att barnet benämner den andra förälderns nya partner med ett föräldraepitet så kan man hjälpa barnet att hitta ett uttryck som inte kränker föräldern men som kan laddas med allt det goda barnet känner för den nya partnern.

1. Mamman tillhör inte familjen. Ingen kallar HENNE nått hon inte vill bli kallad.

2. Att bli kränkt för att någon annan fått ett positivt laddat epitet är totalt orimligt.

3. Hur ska alla andra relationer definieras? Ska syskon, mor och farföräldrar, bästa vänner, fastrar, kusiner också ha rätt att ta patent på ett epitet? Eller gäller det här bara hysteriska morsor? Varför har morsor rätt till mer hänsyn än barn och bonusföräldrar? Varför är det viktigare att hon slipper höra ett ord än att barn och bonusföräldrar får höra det?

Väldigt, VÄLDIGT konstigt resonemang att tycka att människor som är överens är oempatiska och inte visar hänsynför att dom inte böjer sig för viljan hos en tredje part. Den som kräver att andra ska rätta sig efter en själv är i vanliga fall alltid den som blir kallad egoistisk, men alltså inte när det kommer till morsor?
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:23:28 följande:

Jag läste precis igenom det av Tottos inlägg som du just citerade och för mig framkommer det att Totto precis som jag ser ur ett lite bredare perspektiv än enbart barnets och bonusmammans perspektiv.

Läs min punkt 3 och besvara den då, den sätter ert resonemang i ett bredare perspektiv.
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:32:16 följande:

Jag tror att det är som så att Totto precis som jag försöker få upp ögonen för vikten att se det utifrån ett bredare perspektiv alltså inte svart eller vitt utifrån enbart ett perspektiv.

Ordet definiera kan ha innebörden alltifrån att sitta på sitt rum och fundera hur man definierar någon till att i handling gå fram till någon och säga " jag definierar dig som min mamma "

Vart vill du komma med det här svaret? Till att man får definiera sina bra och fina relationer hur man vill men att man inte har rätt att verbalisera sina känslor för att någon annan kan ta illa upp?
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:49:55 följande:

Om pappans nya partner inte vill att hans barn öppet definierar/tilltalar pappans nya partner " mamma " bör pappans barn givetvis respektera det.

Precis som att biomamman bör respektera om istället det vore så att pappans nya partner och hans barn är överens om att pappans barn öppet definiera/tilltala hans nya partner " mamma "

Ok. Då låter det som vi är helt överens.:0)
Svar på tråden Bonusmammor