Anonym (M) skrev 2016-02-06 16:46:46 följande:
Nej,det handlar om att Totto precis som jag försöker med att påvisa vikten av ömsesidig respekt för hur man definierar /tilltalar varandra i familjen.
Att inte enbart se till barnets behov/vilja i det.
Jag tycker att Totto resonerar klokt i det.
I stort sätt alla har väl sagt att bonusmamman och bonusbarnet ska vara överens om vad dom kallar varandra och att ingen av dom ska bli kallad nått de inte tycker om.
Vad Totto därmot säger, ordagrant är
Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:48:38 följande:
Det jag hävdar är att om barnets förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av att barnet benämner den andra förälderns nya partner med ett föräldraepitet så kan man hjälpa barnet att hitta ett uttryck som inte kränker föräldern men som kan laddas med allt det goda barnet känner för den nya partnern.
1. Mamman tillhör inte familjen. Ingen kallar HENNE nått hon inte vill bli kallad.
2. Att bli kränkt för att någon annan fått ett positivt laddat epitet är totalt orimligt.
3. Hur ska alla andra relationer definieras? Ska syskon, mor och farföräldrar, bästa vänner, fastrar, kusiner också ha rätt att ta patent på ett epitet? Eller gäller det här bara hysteriska morsor? Varför har morsor rätt till mer hänsyn än barn och bonusföräldrar? Varför är det viktigare att hon slipper höra ett ord än att barn och bonusföräldrar får höra det?
Väldigt, VÄLDIGT konstigt resonemang att tycka att människor som är överens är oempatiska och inte visar hänsynför att dom inte böjer sig för viljan hos en tredje part. Den som kräver att andra ska rätta sig efter en själv är i vanliga fall alltid den som blir kallad egoistisk, men alltså inte när det kommer till morsor?