• stinsen1

Tolkning av testamente-HJÄLP!

Scenario:
    Två bröder äger en fastighet. Ett testamente upprättas där det står att om den ena brodern dör så ärver den andra brodern , och vice versa. När båda är borta, så ärver en annan släkting.

Formulering:
    "Den av oss som överlever den andra ska med full äganderätt ärva den avlidnes kvarlåtenskap."
    "Efter bådas bortgång ska kvarlåtenskapen tillfalla släktingen. I avliden testamentstagares ställe inträder dess bröstarvingar."

Situation:
    Ena brodern går bort och därefter släktingen. Den andra brodern vill sälja fastigheten. Brodern vill "lösa ut" bröstarvingarna från testamentet för hälften av fastighetens marknadsvärde.

Frågor:
    Kan en försäljning göras?
    Kan bröstarvingarna invända mot en försäljning?
    Har bröstarvingarna rätt att ta emot pengar?
    Är ersättningen i så fall rimlig?
    Vilken typ av dokument behöver upprättas mellan brodern och bröstarvingarna?

Hoppas någon kunnig person här kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Tolkning av testamente-HJÄLP!
  • stinsen1

Testamentet är upprättat på bankkontoret. Du sätter nog fingret på det som ärr underligt, just att det är flera led. För om den ärvande brodern har full äganderätt så borde ju han kunna testamentera så som han föredrar i efterhand.

• stinsen1

Tack för alla svar.

Ingen av bröderna har någon bröstarvinge, utan det gäller släktingens bröstarvinge.

Den stora frågan är kanske om detta testamente ens gäller om den överlevande brodern skriver ett nytt, själv. För, som jag uppfattar av era svar, så kan han göra det om han har full äganderätt. Eller?

Nu vill den överlevande brodern inte gå emot sin döda broders vilja, utan lösa ut släktingens bröstarvinge ur ursprungstestamentet, så han kan sälja fastigheten till någon som kan ta över den.

Frågorna gäller väl främst hur man gör detta korrekt, utan att det finns olämpligheter i tillvägagångssättet.

• stinsen1
    Moderno skrev 2016-02-03 09:53:13 följande:

Jag läste nog lite för fort och mitt svar kan därför bli missvisande/ofullständigt. 

Läs istället rättsfallet NJA 2004 s. 487, som verkar kunna ha större bäring på din frågeställning. I tingsrättens dom hänvisas det till ett rättsfall som kan vara intressant för din fråga. Tingsrätten skriver:

"HD fastslog i NJA 1950 s. 488 att då ett inbördes testamente föreskriver full äganderätt för den efterlevande maken med vissa bestämmelser om sekundosuccession skall testamentet ges den tolkning att den efterlevande maken anses ha fri dispositionsrätt. Detta innebär att den efterlevande maken ej anses ha rätt att genom testamente förfoga över den först avlidnes andel i boet, men att det i övrigt ej föreligger några begränsningar i förfoganderätten. Detsamma gäller rättshandling som till sitt syfte är att likställa med testamente (jfr NJA 1936 s. 459)."

Tingsrättens dom fastställdes av hovrätten och högsta domstolen.

Det var mycket intressant, tack. Moderno, betyder det att brodern kan sälja fastigheten, men att han då är tvungen betala hälften av köpeskillingen till bröstarvingarna, i samband med försäljningen? Eller kan han sälja utan att bröstarvingarna behöver vara inblandade, men att det sedan regleras vid hans bortgång. Är inte så duktig på juridiktermer, har jag uppattat det rätt?
  • stinsen1
    Gina43 skrev 2016-02-03 23:11:40 följande:

Jag tror (men skulle behöva kika på saken för att vara säker) att den överlevande brodern har rätt att utan vidare sälja fastigheten. Först vid hans död skulle släktingens bröstarvingar ha rätt till ett belopp motsvarande försäljningslikviden för fastigheten.

Om brodern ändå vill ge släktingens bröstarvingar något för att efterleva testamentets anda så är det att se som ett förskott på arv.

Det hör till saken att brodern vill sälja gården till ytterligare en släkting för halva marknadsvärdet. Det är därför han insisterar om att "lösa ut" bröstarvingen nu. Så, som jag förstår det, så har han upprättat ett nytt testamente rörande hans egen kvarlåtenskap. Men om han säljer för halva marknadsvärdet och inte löser ut bröstarvingen, så betyder väl det att bröstarvingen får hälften av halva dagens marknadsvärde den dagen han går bort? Det vill han inte, eftersom det inte är vad hans bror ville. Uppskattar all input, men kontakt med en jurist är nog nödvändigt för berörda parter.
  • stinsen1
    Gina43 skrev 2016-02-03 23:11:40 följande:

Jag tror (men skulle behöva kika på saken för att vara säker) att den överlevande brodern har rätt att utan vidare sälja fastigheten. Först vid hans död skulle släktingens bröstarvingar ha rätt till ett belopp motsvarande försäljningslikviden för fastigheten.

Om brodern ändå vill ge släktingens bröstarvingar något för att efterleva testamentets anda så är det att se som ett förskott på arv.

Det hör till saken att brodern vill sälja gården till ytterligare en släkting för halva marknadsvärdet. Det är därför han insisterar om att "lösa ut" bröstarvingen nu. Så, som jag förstår det, så har han upprättat ett nytt testamente rörande hans egen kvarlåtenskap. Men om han säljer för halva marknadsvärdet och inte löser ut bröstarvingen, så betyder väl det att bröstarvingen får hälften av halva dagens marknadsvärde den dagen han går bort? Det vill han inte, eftersom det inte är vad hans bror ville. Uppskattar all input, men kontakt med en jurist är nog nödvändigt för berörda parter.
Svar på tråden Tolkning av testamente-HJÄLP!