Inlägg från: Anonym (Om Svar Anhålles) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Om Svar Anhålles)

vet inte folk vad O.S.A betyder?

Ja, 41.

mammalovis skrev 2016-02-03 15:14:58 följande:
    Att o s a betyder om svar anhålles har jag vetat länge. Som regel är det ju kul när man får en inbjudan och man vill komma, så jag har inte ens tänkt på att o s a betyder att man ska svara om man inte kommer. Jag tror vi typ har missat ett kalas och då var det länge osäkert om dottern kunde komma, så då missade vi nog att svara. Dessutom vågade jag inte säga något till dottern innan för hon hade gått i taket om hon inte fick gå på ett kalas med Frost-inbjudan med ett vredesutbrott som följd och de är inte nådiga. Jag tror hon var sjuk med feber då, så det var osäkert till sista dagen, om hon skulle bli frisk. Däremot har vi alltid hört av oss till alla kalas hon ska på.

För skojs skull läste jag på Wikipedia:

Om svar anhålles (OSA, o.s.a.) betyder på en inbjudan att mottagaren ombeds att ange om denne avser att komma eller inte. Den som ger inbjudan anhåller (ber) om ett svar. Vanligtvis förväntas den inbjudne svara på samma sätt som inbjudan gjorts; den som fått ett brev bör alltså svara med brev, men viktigast är att svara före det datum som angivits på inbjudan. Om ett datum för o.s.a. inte angivits, kan mottagaren ändå förväntas besvara inbjudan.

Den internationella motsvarigheten till o.s.a. är r.s.v.p., vilket är en fransk förkortning för répondez s'il vous plaît eller réponse attendue s'il vous plaît.

Att ett brev borde besvaras brevledes hade jag ingen susning om ...

Man kan ju i inbjudan skriva vilka kommunikationskanaler man föredrar, t.ex. mobilnummer, e-postadress, socila medier och då är det givetvis det som gäller.

OT: Man kan ju också skriva ut med ord vad man menar och helt hoppa över förkortningen på Om Svar Anhålles (OSA). Handen på hjärtat, om man skulle skriva ut med ord att man önskar svar senast ett visst datum oavsett om den inbjudne kan komma eller inte skulle man idag då skriva ""om svar anhålles: senast 2016-02-04" till en femåring? Så skulle man kanske inte uttrycka sig till ett barn på 5 år, eller?

Svar på tråden vet inte folk vad O.S.A betyder?