• Kasperina

bonusbarn dagis, mammaledig.

Många pedagoger och även förskolechefer har dålig koll på vilka regler som gäller. När jag var hemma med andra barnet fick jag kontakta kommunens förskoleansvarige vid flera tillfällen då förskolan i praktiken krävde att sonen bara fick bo hos sin pappa varannan helg (eller att han tog ledigt från jobbet varannan vecka) för att jag var mammaledig. Till sist fick jag ett tydligt mail som jag visade upp varje gång de började tjafsa om sonens tider. På pappans dagar gällde pappans arbetstider, på mina dagar gällde FL-tider (hos oss 25 timmar).
    När det gäller ditt bonusbarn är det alltså pappans arbetstider som gäller på hans dagar, mammans tider på mammans dagar. Vad du gör på dagarna spelar ingen som helst roll.
    Undantaget är givetvis om du av någon anledning är vårdnadshavare för barnet, men det antar jag att du inte är.

• Kasperina
    Pkb skrev 2016-02-03 12:53:44 följande:
    Ja förskolorna verkar vilja göra sina egna regler. Jag har också behövt kolla upp vad som gäller och tagit upp det med rektorn.
    Det värsta var att även kommunens ansvariga sa att det var 25/vecka som gällde hela tiden ända tills jag frågade om kommunen verkligen kunde kräva att min son bara fick träffa sin pappa varannan helg bara för att jag valt att skaffa ett barn till. Då först fattade hon vad det var hon sa och ändrade sig. Sen fick jag ett mail där hon skrev tydligt att det enligt förskolelagen (?) var tydligt att han skulle ha olika schema mina veckor och pappans veckor. Det mailet användes sedan flitigt
Svar på tråden bonusbarn dagis, mammaledig.