Inlägg från: mycketsaft |Visa alla inlägg
  • mycketsaft

Flytta till Skellefteå?

Pimpinellan skrev 2016-02-01 18:16:06 följande:
    Anderstorp= Skellefteås Rinkeby, Rosengård, Bergsjön.

Skelleftehamn och Ursviken är väldigt små orter. Dels kommer chocken bli stor och dels är de liksom alla andra orter inom kommunen utom just Skellefteå självt lite glömda. Avbefolkat. Trista.
    Haha, alltså att jämföra a-torp med rinkeby mm är lite väl överdrivet... Den som bott i sådana orter skulle tycka att a-torp är hur lugnt som helst.
    Jag är ganska så säker på att TS vet att Ursviken och Ske-hamn inte är som Uppsala. Skellefteå är inte särskilt stort heller så jag vet faktiskt inte riktigt hur du tänkte där.
  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-02-03 11:42:23 följande:
    Tack för svar Flash Gordon!

De flesta på jobbet är inflyttande utifrån, jag ska höra med dem hur de ser på det du beskriver.

Vi är inga snobbar direkt, så jag tror knappast att vi kommer ses som märkvärdiga "Stockholmare".

Men det är en viktig fråga, framförallt hoppas vi ju att barnen tas emot väl och snabbt kommer med i gänget!

Hur ser ni Skelleftebor på den synpunkten?

Blir utbölingar utstötta i stan?
    Absolut inte. Sen finns det ju folk som haft dåliga erfarenheter oavsett var man flyttat. Jag tycker hellre att folk här blir glada att det faktiskt finns folk som vill komma hit. 
  • mycketsaft
    Pimpinellan skrev 2016-02-03 16:01:11 följande:
    Skellefteå är ju väldigt stort jämfört med Ursviken! Jämfört med många orter dessutom. Vi bor färre än 10 i min by. Och jag sa också att A-torp inte är exakt som Rinkeby, men jag har haft vänner som bott där och absolut inte trivts p.g.a stöket. Och vem minns inte mordet på tjejen de aldrig hittade?  Helst hade jag sagt i första inlägget att ts aldrig i sitt liv skulle flytta till Västerbotten ö.h.t för jag skulle hellre dö än flytta tillbaks. Jag försökte dock vara diplomatisk och säga några orter som inte är rena skräcken.
    Skellefteå är ju en stad och Ursviken är en ort så det är inte konstigt att det är mindre. Ett mord för 20 år sedan betyder att det är stökigt? Jag har flera vänner som bor/bott på i princip alla gator på A-torp, bland annat min nuvarande man bodde där tills vi flyttade ihop, min syster har bott på tre olika ställen där (bor fortfarande där) och inte klagat. Det finns så klart några drog/alkoholmissbrukare där men det gör det överallt och det är bättre där nu än för kanske 15 år sedan, bostadspriserna där har ökat kraftigt. Om ni bo mindre än 10 pers i din by är det kanske inte så konstigt att du tycker att det är stökigt för det lär du ju tycka att det är i varenda tätort. Så länge det finns människor finns det problem. TS som kommer från Uppsala kommer knappast ha några problem, hade han som du kommit från en pytteby hade det kanske varit annars.
    Västerbotten är absolut inte paradiset på jorden (särskilt inte om man tänker på klimatet). Det är billigt att bo här i Skellefteå, bra för barnen att växa upp här, vi har nära till flygplatsen, det mesta man behöver finns faktiskt i närheten och mycket går utmärkt att beställa på nätet.
  • mycketsaft
    Flash Gordon skrev 2016-02-04 09:48:32 följande:
    Jag tycker nog det jag försöker beskriva delvis finns i tråden redan.

Någons föräldrar klagar på att "allt flyttar till Ume". Ett typiskt beteende för en bruksort. Det är alltid någon annans fel att det går dåligt och nu får de f*n komma och fixa det!.

En annan i tråden säger att om man bara gillar idrott och friluftsliv så finns det massor att göra. Ja, men om man inte gillar det då?

I kampen om vilken stad som är mest öppen och varierad mellan Umeå och Skellefteå så tror jag nog de allra flesta utanför riktnummer 0910 svarar Umeå för det var ju det här med Skellefteås lillebrors-komplex gentemot Umeå ...

.
    På min tid var det Lorenz Andersson som styrde stan. Självsvåldigt. En klassisk sosse-pamp på klassisk sosse-mark. Inget annat parti har haft makten sedan rösträtten infördes, vad jag vet. Det leder lätt till enkelriktning och stagnering.

.
    TS bor i Uppsala nu. Jag har bott i Uppsala också och jag tror att skillnaderna i städernas kultur kommer att vara märkbar. Umeå är i så fall mer likt Uppsala.
    Mycket av sjukvården flyttas tyvärr nu till Umeå (de är ju universitetssjukhus så det är klart att de får mer pengar) och det är inte konstigt att man som äldre och kanske sjuk tycker att det är besvärligt att behöva åka dit för något som de tidigare kunnat göra här. Jag som jobbar på sjukhuset tycker också att det är tråkigt när de hela tiden drar ner på personal och avdelningar för vi ser ju att vi behövs, särskilt när vi blir fler här.
    Apropå sossarna så kanske TS är sosse, det vet ju inte du...
    Jag gillar inte friluftsliv men har ändå saker att göra, det är så klart stor skillnad om man jämför med Uppsala där du dessutom har nära till Stockholm men det tror jag TS som ändå jobbar här redan insett.
  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-02-05 16:06:19 följande:
    Frun är undersköterska på Akademiska i Uppsala.

Hur ser arbetsmarknaden ut för henne?
    I kommunen blir det inga problem för henne men jag förstår om hon hellre är på sjukhuset. Är hon på någon specialavdelning som akuten/operation eller liknande så är det ett plus men hon får nog tyvärr räkna med att timvikariera ett tag. Det är anställningsstopp just nu men det kommer ju att hävas så småningom. 
  • mycketsaft
    Anonym (humor) skrev 2016-02-05 16:23:43 följande:
    Ursviksskolan och Sörböleskolan har verkligen inget bra rykte. Du måste skämta. Ska man vara ärlig så finns det inte någon riktigt bra kommunal grundskola i Skellefteå. Kommunen är rik men sparar ständigt in på pengar och skolan har halkat efter i jämförelse med stora delar av landet. 

Anderstorp är riktigt lugnt. Annat var det på 80-talet. Kvistgatan och Bladgatan har alltid varit populäraste gatorna på Anderstorp. Lugna och stillsamma.
    Har aldrig hört något dåligt om Ursvikenskolan, däremot när jag var barn så var Örjanskolan i ske-hamn och Bureskolan lite "ökända". Antar att det ändras lite då och då och ska jag vara ärlig tror jag att det vi här uppe tycker är stökigt i skolan inte är något jämfört med de flesta skolor i större städer. Känner några som bor i Ursviken och trivs jättebra.
  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-03-30 14:14:32 följande:

Det lutar åt att vi flyttar till Morön i sommar.

Det verkar ju vara lugnt och trivsamt, men hyggligt nära centrum.

Nån som har något klokt att säga om det området?

Det tycker jag låter jättebra! Trevligt område och jag gillar verkligen ICA-butiken på moröhöjden, glad och trevlig personal. Sen kan jag tipsa om Facebook-gruppen "händer i Skellefteå" där man kan få lite tips om olika evenemang och annat som händer här. 
Svar på tråden Flytta till Skellefteå?