Flash Gordon skrev 2016-02-04 09:48:32 följande:
Jag tycker nog det jag försöker beskriva delvis finns i tråden redan.
Någons föräldrar klagar på att "allt flyttar till Ume". Ett typiskt beteende för en bruksort. Det är alltid någon annans fel att det går dåligt och nu får de f*n komma och fixa det!.
En annan i tråden säger att om man bara gillar idrott och friluftsliv så finns det massor att göra. Ja, men om man inte gillar det då?
I kampen om vilken stad som är mest öppen och varierad mellan Umeå och Skellefteå så tror jag nog de allra flesta utanför riktnummer 0910 svarar Umeå för det var ju det här med Skellefteås lillebrors-komplex gentemot Umeå ...
.
På min tid var det Lorenz Andersson som styrde stan. Självsvåldigt. En klassisk sosse-pamp på klassisk sosse-mark. Inget annat parti har haft makten sedan rösträtten infördes, vad jag vet. Det leder lätt till enkelriktning och stagnering.
.
TS bor i Uppsala nu. Jag har bott i Uppsala också och jag tror att skillnaderna i städernas kultur kommer att vara märkbar. Umeå är i så fall mer likt Uppsala.
Mycket av sjukvården flyttas tyvärr nu till Umeå (de är ju universitetssjukhus så det är klart att de får mer pengar) och det är inte konstigt att man som äldre och kanske sjuk tycker att det är besvärligt att behöva åka dit för något som de tidigare kunnat göra här. Jag som jobbar på sjukhuset tycker också att det är tråkigt när de hela tiden drar ner på personal och avdelningar för vi ser ju att vi behövs, särskilt när vi blir fler här.
Apropå sossarna så kanske TS är sosse, det vet ju inte du...
Jag gillar inte friluftsliv men har ändå saker att göra, det är så klart stor skillnad om man jämför med Uppsala där du dessutom har nära till Stockholm men det tror jag TS som ändå jobbar här redan insett.