Flytta till Skellefteå?
Jag skulle inte säga att Anderstorp, Ursviken och Skelleftehamn är så illa. Vissa delar av Anderstorp är förstås lite stökigare, med en del sociala problem, men på de flesta gatorna där är det lugnt, särskilt nere vid älven.
Skelleftehamn och Ursviken är förorter, lugna sovstäder. För några år sedan var det lite stökigt i Skelleftehamn, men jag tror att det har blivit bättre. Eftersom priserna på hus är så låga är det många låginkomsttagare (arbetarklass) som bor där.
Vill man bo där medelklassen bor är Sunnanå, Sörböle och Sjungande dalen inga dåliga alternativ.
Fritidsaktiviteter kretsar mycket kring friluftsliv och idrott, där utbudet är gott. Det finns bio och ett par uteställen. Om man gillar god mat finns det ett par restauranger som fått omnämnade i White guide.
Jag har inte själv bott i Skellefteå på många år, men besöker mina föräldrar ett par gånger varje år. Men våra vänner som har barn i skolåldern är väldigt nöjda med de skolor barnen går i (på Anderstorp och Sjungande dalen).
För mig känns det som att kommunen satsar och att det är en positiv stämning, även om mina föräldrar ständigt beklagar sig över att "allt" flyttas till Umeå.