Inlägg från: Ziltoid |Visa alla inlägg
  • Ziltoid

Flytta till Skellefteå?

Hej!

Jag funderar på att ta hela familjen och flytta upp till Skellefteå.
    Jag, fru och tre söner; 4, 6 och 10 år gamla.

I nuläget bor vi i en villa strax utanför Uppsala och jag veckopendlar upp till Skellefteå.
    Men jag skulle ju få mycket mer tid med familjen, och de med mig, om vi flyttar upp allihop. 

Frun är med på noterna till 100%, anledningen till att jag tvekar är ju barnen, om de kommer att trivas?

Därför frågar jag er norrlänningar; är Skellefteå en bra stad att växa upp i?

Är skolorna bra?
    Förskolorna?
    Vården?
    Nöjen och fritid?
    Är det tryggt eller oroligt?
    Satsar man på kommunen?
    Är utvecklingen positiv eller negativ?

Funderar även på Ursviken/Skelleftehamn.
    Där är ju huspriserna väldigt tilltalande, men det låga priserna kanske beror på en del nackdelar?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville ta sig tid och svara på mina frågor! 

Mvh

• Svar på tråden Flytta till Skellefteå?
  • Ziltoid
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 16:21:23 följande:

Ursviken och Skelleftehamn bör ni undvika. Anderstorp också förstås. Detaljer om stan kan jag inte uttala mig om ,men ni måste vara inställda på annat klimat, annat styre, andra sedvänjor än i Uppsala. Skellefteå växer medans de flesta andra orter tappar befolkning.

Hej Pimpinellan, och tack för svar.

Vad är felet med Ursviken, Skelleftehamn och Anderstorp?

Mvh

• Ziltoid
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 18:16:06 följande:

Anderstorp= Skellefteås Rinkeby, Rosengård, Bergsjön.

Skelleftehamn och Ursviken är väldigt små orter. Dels kommer chocken bli stor och dels är de liksom alla andra orter inom kommunen utom just Skellefteå självt lite glömda. Avbefolkat. Trista.

Vi bor redan på liten ort strax utanför Uppsala, så själva storleken bekymrar oss inte, jag tänkte mest på de sociala och praktiska aspekterna.

Men apropå Anderstorp, är det verkligen lika livat där som i storstädernas förorter?

Bilbränder, upplopp, gängkriminalitet, skottlossningar mm?
  • Ziltoid
    Flash Gordon skrev 2016-02-03 09:13:17 följande:

Nähä, då ...

Söder om finns Umeå. Norr om finns Luleå.

Två mycket mer öppna och varierade städer. I huvudsak på grund av att de, till skillnad från Skellefteå, är universitetsstäder.

Särskilt Umeå som alltid varit mer tjänste- och akademikerstad.

Luleå har ju också sin bakgrund som bruksort med stålverket som dominerande arbetsgivare men har diversifierats via högskolan/universitetet sedan 70-talet.

Skulle jag flytta till området för ett jobb i Skellefteås skull så skulle jag nog nästan hellre bo i Umeå och dagpendla till jobbet.

Tack för svar Flash Gordon!

De flesta på jobbet är inflyttande utifrån, jag ska höra med dem hur de ser på det du beskriver.

Vi är inga snobbar direkt, så jag tror knappast att vi kommer ses som märkvärdiga "Stockholmare".

Men det är en viktig fråga, framförallt hoppas vi ju att barnen tas emot väl och snabbt kommer med i gänget!

Hur ser ni Skelleftebor på den synpunkten?

Blir utbölingar utstötta i stan?
  • Ziltoid
    Milia02 skrev 2016-02-03 12:42:13 följande:

Måste säga att jag tycker han har helt fel.... skellefteå är inte inskränkta och det är inte svårt ta sig in i nya grupper.. min släkt är uppflyttad från Stockholms området och ingen har haft nått som helst problem.

Däremot upplever jag att framförallt umeå är så. Där ska man helst känna folk för att ta sig in..

Ska man inte gå högskola där man naturligt blir påtvingad att träffa nytt folk så skulle jag inte välja umeå. Där bor det betydligt mer snobbar och folk som ser ned på en.

Min man är från luleå... och jag upplever att där är dom mer lika skellefteå... inte dömande och inskränkta som i Umeå.

Mina barn ... ålder 17 .. 13.. 10... 4... har fått många nya inflyttade vänner .. och i deras skola spelar bakgrund ingen roll... alla är välkomna

Ja det låter ju bra!

Jag antar att om man uppför sig som folk lär det gå bra, precis som på alla andra ställen.
  • Ziltoid
    mycketsaft skrev 2016-02-04 15:14:28 följande:

Mycket av sjukvården flyttas tyvärr nu till Umeå (de är ju universitetssjukhus så det är klart att de får mer pengar) och det är inte konstigt att man som äldre och kanske sjuk tycker att det är besvärligt att behöva åka dit för något som de tidigare kunnat göra här. Jag som jobbar på sjukhuset tycker också att det är tråkigt när de hela tiden drar ner på personal och avdelningar för vi ser ju att vi behövs, särskilt när vi blir fler här.

Apropå sossarna så kanske TS är sosse, det vet ju inte du...

Jag gillar inte friluftsliv men har ändå saker att göra, det är så klart stor skillnad om man jämför med Uppsala där du dessutom har nära till Stockholm men det tror jag TS som ändå jobbar här redan insett.

Frun är undersköterska på Akademiska i Uppsala.

Hur ser arbetsmarknaden ut för henne?
  • Ziltoid
    Anonym (Mymlan) skrev 2016-02-09 22:18:08 följande:

Pratade om skolorna för låg och mellanstadiet. TS hade barn i den åldern. VET att de skolorna (yttre Ursskolan och Vita skolan på Sörböle) är eftertraktade bland lärare att jobba på, just för att det finns så många eldsjälar där och att det är MYCKET trivsamma områden (typ villaidyller). Däremot har högstadieskolorna ett trassligare rykte... Pga att barn från lite tristare miljöer/närområden också kommer dit då... Men nästan alla skolor i kommunen har intag från något problemområde i högstadiet. Hoppas i a f att TS hittar något fint och prisvärt område

Hej igen

Vi letar nu boende inne i stan.

Hur går snacket om Norrhammarskolan?
  • Ziltoid
    Anonym (humor) skrev 2016-03-14 22:05:03 följande:

Norrhammar är hyfsat men ingen av stadsskolorna är speciellt bra. Lycka till.

Vad är det som gör dem mindre bra?

Mvh
  • Ziltoid

Det lutar åt att vi flyttar till Morön i sommar.

Det verkar ju vara lugnt och trivsamt, men hyggligt nära centrum.

Nån som har något klokt att säga om det området?

• Ziltoid
    mycketsaft skrev 2016-04-22 12:43:58 följande:

Det tycker jag låter jättebra! Trevligt område och jag gillar verkligen ICA-butiken på moröhöjden, glad och trevlig personal. Sen kan jag tipsa om Facebook-gruppen "händer i Skellefteå" där man kan få lite tips om olika evenemang och annat som händer här. 

Tack för tipset!

Ska ju bli spännande det här, hoppas bara ungarna kommer trivas bra på Moröskolan!
Svar på tråden Flytta till Skellefteå?