malre skrev 2016-02-01 12:07:36 följande:
Tack för era jättebra svar. Känns skönt att höra. Man känner sig ju så ensam, även fast man vet om att man egentligen inte är det.
Gick ni på privat eller på offentlig klinik?
Jag sak göra via landstinget i första hand, men är rädd för att dom ska "snåla in" på bedövning osv, känns som att det skulle vara bättre på en privat klinik.
Äggplock är inte det trevligaste man kan göra, men absolut inte så farligt som jag trodde at det skulle bli.
Det känns lite, men de är väldigt duktiga på smärtstillande och man kan få lugnande också innan ifall man vill ha det.
Det hela börjar med att de tvättar slidan sedan får man lokalbedövning. Det kändes inte alls för min del. Jag låg där och väntade på sticket men det kom aldrig. Då sa läkaren att hon redan var klar.
Sedan kändes det ju som ett stick när de punkterade slidan för att ta sig upp till äggstocken. Jag sa till att jag hade ont en gång under själva plocket, de fyllde på snabbt med mera smärtstillande. Det hela var över på 10 minuter, då menar jag verkligen allt! Från det man går in tills man går ut. Däremmelan pratar man lite med läkare, embryologer och sköterska. All personal var väldigt duktiga och snälla.
Jag vet att det är individuellt hur ont man har och hur man upplever det hela. Men för min del så känns det helt OK att behöva göra om det. När den dagen kommer igen, så kommer jag säkert bli nervös och så, men nu vet jag vad som väntar och det är ok.
Jag ser det hela som en försmak på förlossning, för den kommer ju garanterat kännas :)
Lycka till och oroa dig inte, de kommer göra det bästa för dig!
Cyanea skrev 2016-02-01 13:53:41 följande:
Jättetråkigt att ni befinner er i den här situationen, men jag vill nog ändå gratulera till att ni snart påbörjar IVF :)
malre har skrivit fantastiskt bra om äggplock tycker jag. Oroa dig inte så mycket i förväg. Det finns många saker i livet som inte är så trevliga, äggplocket är en av dessa saker men det är heller inte så farligt. Ska jag vara ärlig tycker jag att det är en större plåga att laga en tand hos tandläkaren. Jag har sällan känt mig så sedd och omhändertagen som vid äggplocket. Jag var jätterädd, så jag fick även lugnande utöver det smärtstillande. Då var det verkligen ingen fara alls. Inte trevligt, men ingen fara heller. Och det gick fort. Jag har inget direkt minne av att det gjorde ont någonting under plocket, jag tror att de först hade på bedövningsgel innan de använde lokalbedövningen, så det var mest en känsla av att något trycktes in. Ingen direkt smärta, bara inte trevligt.
Mitt bästa råd är att vara öppen med din klinik hur du känner. Berätta hur rädd du är så kan de hjälpa dig på bästa sätt. Kanske kan du också få lite lugnande innan? Inte för att det egentligen behövs, men som en trygghetsåtgärd?
Och oroa dig inte för sprutorna. De jag fick (Gonal-f) har så tunn nål att det inte känns att man sticker alls. Min BM tipsade om att sätta nålsudden mot stället man ska sticka sig på några sekunder innan man sticker in den. Då domnar nerverna av, så det lilla stick du möjligen kunnat känna känns inte alls. Jag fick snarare självförtroende av att sticka mig, jag kände mig grymt modig :D
Det positiva i det hela är att det finns goda chanser att det leder till ett barn. Så fort äggen är plockade börjar den riktigt spännande resan. Har du tur tar det sig snabbt eller så får du åtminstone flera embryon till frysen så man inte behöver plocka igen.
Stort lycka till, och undrar du över något är det bara att fråga :)