Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Oroar du dig?

Jag har blivit oroligare, ja. Vi har uppgraderat larmet hemma, har skallarm på under nätterna och kameralarm på dagtid när vi inte är hemma. Försöker gå omvägar på väg hem från jobbet eftersom jag annars går genom ett shoppingcenter där det hänger typ "gatubarn" enligt nyheterna. Centralstationen började jag undvika tidigare.

• Anonym (G)

Jag ska tilllägga att jag inte är främlingsfientlig och att jag inte röstar på SD eller så. Givetvis hämtar jag mitt nyhetsflöde från svt eller annan likvärdig källa, inte slaskposten eller några underliga webbsidor. Jag är en helt vanlig Svensson som börjat bli oroligare. Min man vill inte heller att jag går förbi shoppingcentret när klockan är sen heller. Riktigt så var det inte förr.

• Anonym (G)
    Anonym (V) skrev 2016-02-02 22:40:12 följande:

Nu måste jag ha missat något, är det ett särskilt shoppingcenter i er stad eller menar ni att det gäller alla? Jag bor i Stockholm och har inte märkt något i mina närmsta shoppingcenter (bor i innerstan). Blir lite orolig. Vilka ställen ska man undvika? Jag lever som vanligt och märker ärligt talat ingenting. Ingen i min omkrets har heller blivit utsatt för något av flyktingbarn.

Anonym (V) skrev 2016-02-02 22:41:41 följande:

Googlade nu och hittade verkligen ingenting som visar att man ska undvika köpcentrum?

Anonym (V) skrev 2016-02-03 08:09:48 följande:

Ingen som lyckats svara på mina frågor... Hmmmm vad konstigt?!

Jag skrev ju specifikt att det är det shoppingcenter som JAG passerar på vägen till MITT jobb. Och nä, det är givetvis ingen på nyheterna som sagt något om att undvika shoppingcentret (Nordstan, Göteborg). Det är min man som inte gillar att jag går förbi där när klockan är sen efter att han hört på regionalnyheterna på TV att det är ökad ungdomskriminalitet där samt ensamma ungdomar (från Latinamerika bl a) som hänger där. Jag ser dem ju också med mina egna ögon. Grupper med unga vuxna män eller barn i övre tonåren, samma personer varje dag. Utländsk bakgrund. De är alltid där oavsett vilken tid på dygnet som jag går förbi (morgon, lunch, eftermiddag, kväll). Samma sak med tiggarna. De är väldigt många där. Jag har haft samma jobb i ett par år. Självklart ser jag ju hur det har förändrats.

Btw, jag bor inte på FL. Jag har ett liv med make, barn, jobb och hus. Om du inte får svar direkt kanske det beror på att folk gör annat och prioriterar annat. Så lägg ner den raljanta tonen om att "ingen lyckas svara på dina frågor" (mellan typ kl 23 och kl 8), tack!
  • Anonym (G)

Nu pratar man på regionalnyheterna om ungdomarna som bor på gatan i Göteborg och som hänger i shoppingcentret Nordstan. Ett 40-tal, mestadels från Nordafrika, Marocko. Ensamkommande unga varav en del har fått avslag på sina asylansökningar. De stannar ändå, anser att Sverige ska lösa problemet med att de inte ser en framtid i sina hemländer. Rymmer från asylboende för att hänga på stan. Överlever genom kriminalitet.

Det är klart att jag som kvinna känner mig mer orolig när jag går ensam där på väg från jobbet. Jag är ett otroligt lätt byte, bär på flera mobiler och dator.

• Anonym (G)
    Anonym (topp) skrev 2016-02-10 10:36:12 följande:

Det känns ju inte bättre efter den grova gängvåldtäkten i Fåfängan i Stockholm där gärningsmännen var marockanska uteliggare - dvs före detta gatubarn som inte är barn längre. De påstod givetvis att de var barn. De dömdes till ungdomsvård i några månader och ledaren för våldtäkten promenerade ut för ett tag sedan.

Jag har svårt att förstå vad marockaner gör här? De är inte direkt flyktingar från krig.

De som begick övergreppet, varför utvidades de inte efter avtjänat straff? Märkligt att de inte fick särskild straffpåföljd..men det var väl för att man tror på att de är barn? Suck..
Svar på tråden Oroar du dig?