Inlägg från: Anonym (Klart jag gör!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klart jag gör!)

Oroar du dig?

Det är naivt att inte oroa sig i dagens Sverige. Själv oroar jag mig mest för våldtäkt och personrån när jag är ute på stan och då rör jag mig inte ens på ökänt dåliga ställen.

Förut hade jag gärna en märkeshandväska och smycken med bling på mig utan att blinka men nu har jag övergått till att se så fattig ut som möjligt. Jag har inte lika gärna en märkeshandväska och jag har börjat gå med billigare smycken överlag och har mer vitt guld nu för att det kan misstas för silver eller någon annan billig metall istället för rött guld som nästan skriker dyrt. Kanske invaggar jag mig själv i någon falsk trygghet när jag tror att vitguldssmycken och en väska utan märke ska hjälpa att undvika rån...? Hur tänker ni om det? Rent generellt tycker ni att vitguld ser billigare ut än rött guld eller att man inte får lika mycket uppmärksamhet för vitt guld? Om du ser en random person på stan tror du att personen med rödguldssmycken har mer pengar än någon med silvriga smycken? Sen att det kan vara platina är ju en annan femma men jag inbillar mig att silverfärgade smycken ser billigare ut. Hur tror ni en rånare tänker?

Vidare kunde jag köra en Mercedes eller något annat märke som anses dyrt förut utan att vara rädd att få uppmärksamhet men nu har jag hellre en Volvo som inte uppfattas som lika dyr trots att den mycket väl kan vara det.

Men för att återgå till frågan så är det fan otroligt att vi som har bott i trygga och lugna Sverige ska behöva vara rädda för vår säkerhet klockan 20 på stan och att vi ska behöva börja tänka på om vi utstrålar god ekonomi eller inte.

ABeCeDe skrev 2016-02-01 16:56:29 följande:
    Sorry, men jag tycker guld skriker gammal tant! Inte snyggt nånstans, förutom möjligtvis på tanter.
    Hehe, det är helt okej att tycka det men frågan var vilket som ser billigare ut med tanke på rånrisken eller om båda ser lika dyra ut?
    Anonym (Kicki) skrev 2016-02-01 16:43:36 följande:
    Min brorsa blev rånad på söder i helgen, av ett helt gäng av sk ensamkommande "barn". De var ca 10 styckna och de höll i honom medans flera gick igenom hans fickor och snodde plånboken, mobben, nycklarna, hans fina Apple klocka han nyss fick i julklapp, hans guldhalsband och även hans märkesskor!! Detta var vid 4 tiden på eftermiddagen, mitt på dan alltså. Sen sprang dom iväg, ingen stannade och hjälpte min brorsa när rånet hände, men någon ringde polisen. De var där fem minuter efter att de sprungit iväg, och de hjälpte honom att ringa hans tjej som kom och hämtade honom och han fick sitta i polisbilen under tiden och vänta för han höll på att frysa ihjäl utan skor.

Detta är verkligheten i Sverige idag. Men vi får naturligtvis inte prata om detta, att det är "flyktingar" som utför dessa brott, vi får endast nämna om det är svenskar som begår brott.

Så här har det aldrig vart förut. Det har blivit oerhört otryggt att vistas ute, även mitt på dan. Och detta brott utfördes av dessa "barn" som pratade nåt arabiskt språk, som min brorsa är med och betalar för med sina skattepengar. Detta är alltså tacken. Som tur var så kom brorsan undan med livet i behåll. Dom hade knivar och när han såg det så gjorde han noll motstånd och lät dom ta vad dom ville, annars hade han säkert blivit knivhuggen för de uppträdde väldigt hotfullt. De var som hatiska sa han.
    Tänk att vi skrev precis samtidigt och att din bror var utsatt för det jag är rädd för och skrev om. Hur mår han nu?

Jag är nyfiken och hoppas att du inte tar illa upp av följande fråga men jag undrar för att försöka förstå vad gärningsmännen har för MO, om dom ens har någon. Frågan är om din bror ser välklädd och välbemedlad ut med synliga märkesprylar eller om han såg alldaglig  ut utan något speciellt som kan ha fångat deras intresse? Jag undrar pga det jag spekulerade om i mitt första inlägg om det inte har någon betydelse alls om man klär sig utan märken och har billigare smycken och väskor på sig. Men självklart ska man få klä sig i en 24 karats guld-och diamantbeströdd kostym om man vill utan att bli attackerad men det är tyvärr en utopi numera.

Det är förjävligt att det som hände din bror har börjat bli vardagsmat i vårt land som en gång var så tryggt och fint.
Svar på tråden Oroar du dig?