• Anonym (Knas)

Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?

Jag har levt i tron om att mamman har en fördel vid en separation när det gäller barnen. Men det verkar som det är en förlegad myt.

Har efter att ha hamnat i en tråkig sits läst på och blev helt skockad!!!!! Tyvärr finns det några mammor som vägrat pappan umgänge för att jävlas. I mitt fall är pappan arg på mig och har nu börjat hämnas på mig -med barnen. Från att inte ha tagit något ansvar så kräver han nu att ha barnen halva tiden. Barnen vill inte själva vilket jag kan förstå. Han har aldrig varit en trygg engagerad pappa av flera anledningar. Har en del dokumentation men inte tillräckligt "färsk". Barnen vågar inte säga längre till sin pappa att de vill hem för de tycker det är läskigt. Han blir så arg.

Har läst om pappor som misshandlat både barn och mammor som fått fly till kvinnojourer. Då stämmer karljäven mamman på vårdnaden och får ensam vårdnad pga att hon gömt sig med barnen. Om hon vägrar lämna barnen till mannen så hämtar polisen barnen. I Sverige, det är ju inte klokt!!!

Tydligen så har "barnen rätt till en NÄRA relation till båda föräldrarna". Det verkar gå över ALLT! Självklart skall det vara så om man båda är normalt bra föräldrar och ingen varken mamma eller pappa borde neka barnen den andre för sina egna syften. Men om den ene föräldern inte är lämplig? Vad gör man då? Det verkar som att ingenting räknas. Hur lätt är det att visa bevis? Pappan i mitt och andra fall förnekar ALLT! Och de dokumenten jag har med något år emellan är för gamla. Det är ju inte så att bara för att sista dokumentet för några år sedan så har allt vart lugnt....

Är det någon av er som vill dela med er om hur det gick för er? Jag står i valet och kvalet att låta honom ha barnen hur mycket han vill(mot deras vilja) och hoppas han tröttnar så de bor mest hos mig till slut. Eller skall jag strida? Hur dömde rätten för er?

• Svar på tråden Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?
  • Anonym (...)
    Anonym (Vet du) skrev 2016-01-31 11:01:14 följande:
    Säger inte att du har fel, men har du tänkt på om hennes beteende kan vara reaktioner på sådant din man gör och att du bara ser hennes beteende så att säga?

Ett beteende som kommer från ingenstans kan verka helt irrationellt men som i ett sammanhang kan vara just rationellt. Psykiska misshandlare jobbar ofta så att de framkallar starka reaktioner hos offret för att sedan luta sig tillbaka, lugnt och låta offret verka galen. Passiv aggressivitet kallas det.

Som sagt, säger inte att det är så i ert fall men många verkar omedvetna om detta, särskilt kvinnor som är tillsammans med män som har dåliga relationer med sina ex.

Min sambo undviker i största möjliga grad att samtala med henne, så jag vet inte på vilket sätt han skulle trigga igång henne. De har nästan bara sms-kontakt (samtal sker numera bara när en socialsekreterare är närvarande), och sms-konversationen får jag ju följa.

Det som triggar igång henne är när hon får papper från försäkringskassan som säger att hon ska betala underhåll, och när hon inte får sin vilja igenom på olika sätt.

• Anonym (...)
    Anonym (Nikla) skrev 2016-01-31 11:08:14 följande:
    Exakt! Det var därav jag frågade vilken psykisk diagnos kvinnan ifråga har, men som alltid finns ingen diagnos utan det är mannens nya kvinna som TYCKER så.

Med 100% säkerhet kommer även den kvinnan ha en psykisk störning när mannen har gått vidare till nästa kvinna!!!
    Det finns en diagnos (ett namn på hennes störning) men jag tycker inte att det är relevant för tråden.
  • Brumma
    Anonym (Klassiskt) skrev 2016-01-31 10:47:43 följande:

Klassisk FL-standard; enligt pappans nya så har mamman alltid en psykisk störning.

När de själva blir mannens ex, så kommer de också att få den stämpeln.

Klassisk FL - standard. Biomamman (ja, jag använder det nu eftersom även nya kvinnan kan var mamma) kan aldrig göra fel och allt den nya kvinnan säger är hittepå och helt fel uppfattat..

Lustigt :/
  • Anonym (Vet du)
    Anonym (...) skrev 2016-01-31 11:09:28 följande:

Min sambo undviker i största möjliga grad att samtala med henne, så jag vet inte på vilket sätt han skulle trigga igång henne. De har nästan bara sms-kontakt (samtal sker numera bara när en socialsekreterare är närvarande), och sms-konversationen får jag ju följa.

Det som triggar igång henne är när hon får papper från försäkringskassan som säger att hon ska betala underhåll, och när hon inte får sin vilja igenom på olika sätt.

Med all respekt så vet du inte all bakgrund, vilka knappar ditt ex trycker på osv. Även om du får följa konversationen.

Mitt ex gjorde likadant. Alltid korrekt och "trevlig" i mailen. Men han satte i system att aldrig svara på frågor som jag ställde om han inte kände för det. Om barnet givetvis. Svarade på vissa så det kunde verka som att vi hade en dialog men svarade som sagt aldrig på sådant jag tyckte var viktigt. Dubbla budskap var också vanligt och nåt som är svårt att se om man står vid sidan om.

Ert fall kanske är helt annorlunda men vill ändå flagga för att man som ny inte alltid "ser allt" även om det kan verka så.
  • Anonym (Knas)

Barnen var där vh och han hämtade dem en dag i veckan. Så mycket han gjort med dem en helg har han inte gjort i hela sitt liv fast jag försökt tvinga honom att vara med och göra något med barnen. Detta kan alla i vår omgivning intyga. Jag försöker inte ta barnen ifrån honom eller att de inte får träffa honom. Det är det han gör mot mig nu. Han tar barnen och vägrar lämna tillbaks dem och varken jag eller barnen får prata med varandra när de är där. Han har upptäckt att barnen är hans vapen och det enda som han kan hämnas med så det blir uppenbart kännbart.

Vad jag förstått så finns det en del mammor som försöker hålla pappan borta eller har psykiska problem. Men där anser varken jag eller min omgivning att jag tillhör den kategorin. Alla som vi båda känt och skolan/dagis tycker det han gör nu inte är bra för barnen. Och barnen berättar lite hemma hur dem känner men även för sina kompisars föräldrar. Så tro det eller ej, pappor kan jävlas också. Det var jag somrig beslutet så jag förstår att han är arg och bitter men jag trodde aldrig han skulle bli så insnöad på att skada mig så att han skadar barnen.

Jag har vart själv med barnen nästan hela tiden och vart rädd för att lämna honom. Av rädsla för att lämna barnen med honom. När jag stannade kvar hade jag någorlunda koll på läget även om det var jättejobbigt. Att jag blev gravid strax efter att jag träffat honom får jag ta stora konsekvenser av, även våra barn. Att jag kämpat tills det knappt fanns något av mig kvar var kvar har varit tufft. Dumt att stanna kvar? Kanske. Eller så hade jag fått lämna ännu mindre barn till honom. Jag har dokument på fängelsestraff, rattfylleri, andra alkoholrelaterade saker som visar på en problematik.

• Anonym (...)
    Anonym (Vet du) skrev 2016-01-31 11:22:02 följande:
    Ert fall kanske är helt annorlunda men vill ändå flagga för att man som ny inte alltid "ser allt" även om det kan verka så.
    Hur länge räknas man som "ny" då? Efter 3 år borde jag väl ha märkt av ett liknande beteende från honom gentemot mig, om han nu är en manipulerande människa.

Hur som helst så handlar inte denna tråd om vårt fall. Det jag ville synliggöra var är att biomamman inte automatiskt har rätt till barnen bara för att hon är mamma. Och jag råder TS att skaffa ett juridiskt ombud. Det kostar, men det är skönt att få rådgivning och stöttning från någon som vet hur en domare kommer se på allt som sker.
  • Anonym (...)
    Anonym (Knas) skrev 2016-01-31 11:29:41 följande

Vad jag förstått så finns det en del mammor som försöker hålla pappan borta eller har psykiska problem. Men där anser varken jag eller min omgivning att jag tillhör den kategorin. [...] Så tro det eller ej, pappor kan jävlas också. 

Har aldrig anklagat dig för att göra fel. Och det är ju så, att både mammor och pappor kan ha psykiska problem, och både mammor och pappor kan använda sina barn som vapen i konflikten med sitt ex. Det är lika fel oavsett vem som gör det. Och just därför är det skönt att veta att domstolen inte automatiskt tar mammans parti bara för att hon är mamma. Och de bör inte heller ta pappans parti bara för att han är pappa. 

Jag tycker att du ska göra en orosanmälan till soc om du tror att dina barn far illa hos sin pappa, eller överhuvudtaget far illa över konflikten som finns mellan er.
  • Anonym (Knas)

Kan tillägga att jag aldrig haft någon kontakt med hans ex. Han har framställt henne som psyksjuk på alla sätt. Men idag ser jag det ur ett annat ljus kan man säga. För det som han berättat om råkar jag ut för nu. Och då förstår jag ju att det är inte hon som gjort saker för att jävlas utan det är han som har bettett sig som ett.....biip..... Men framställt henne som helt knäpp och han som Jesus själv. Samma visa nu. Så mitt tips är att inte förlita sig på vad folk säger om Aina ex. Finns alltid två sidor av myntet.

• Anonym (Vet du)
    Anonym (...) skrev 2016-01-31 11:30:00 följande:

Hur länge räknas man som "ny" då? Efter 3 år borde jag väl ha märkt av ett liknande beteende från honom gentemot mig, om han nu är en manipulerande människa.

Hur som helst så handlar inte denna tråd om vårt fall. Det jag ville synliggöra var är att biomamman inte automatiskt har rätt till barnen bara för att hon är mamma. Och jag råder TS att skaffa ett juridiskt ombud. Det kostar, men det är skönt att få rådgivning och stöttning från någon som vet hur en domare kommer se på allt som sker.

Nej, du behöver inte nödvändigtvis ha märkt det efter 3 år. Kan triggas av specifika situationer som en separation till exempel.

Men, som du säger, den här tråden handlar inte om ert fall och det finns givetvis situationer där bioföräldern på riktigt inte beter sig ok.

Och ditt råd att TS bör skaffa ett juridiskt ombud är ett bra råd.
  • Anonym (Vet du)
    Anonym (Knas) skrev 2016-01-31 11:36:17 följande:

Kan tillägga att jag aldrig haft någon kontakt med hans ex. Han har framställt henne som psyksjuk på alla sätt. Men idag ser jag det ur ett annat ljus kan man säga. För det som han berättat om råkar jag ut för nu. Och då förstår jag ju att det är inte hon som gjort saker för att jävlas utan det är han som har bettett sig som ett.....biip..... Men framställt henne som helt knäpp och han som Jesus själv. Samma visa nu. Så mitt tips är att inte förlita sig på vad folk säger om Aina ex. Finns alltid två sidor av myntet.

Exakt det du beskriver har jag både upplevt själv och sett flera fall av. Givetvis kan båda sidor bete sig illa men i verkligheten har jag bara sett sidan där biomamman, aka exet, utmålats som en bitch och där den nya sväljer allt just för att hon bara ser reaktionerna, inte vad som triggar.
Svar på tråden Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?