• myrslok

Kub resultat för er som är 35+ OCH mått illa under graviditeten

Hej söker er som är 35+ och mått illa under graviditeten som gjort KUB test. (blodprovet) som ska visa risk för kromosom avvikelser.

Anledningen är att högt HCG bidrar till kraftigt illamående. Många har naturligt ett högre HCG än andra och detta är helt individuellt. Dock kan ett högt beta hcg ge en högre indikation för trisomi 21 (down syndrom). Vilket kan vara helt felaktigt. Jag vet att man kombinerar dessa test med ultraljud, vikt, rökning etc. Sedan får man ett slutgiltigt risk besked. Är man dock över 35 år och har ett högt HCG drar detta upp risken betydligt fast det inte als behöver betyda något. Långt utlägg jag vet...., men skulle vara intressant att höra era värden.

Alltså ni som är 35+ har mått mkt illa och blivit gravida utan IVF då denna metod ofta ökar HCG,men räknas bort i kalkylen.

• Svar på tråden Kub resultat för er som är 35+ OCH mått illa under graviditeten
  • myrslok

Papp A värdet ska vara lågt och HCG högt om det ska indikera stor risk. men ett högt HCG ökar ändå risken i kalkylen. Alla som mår lite illa i början behöver inte ha högt HCG, men de som har ett större illamående med kraftiga kräkningar som håller i sig länge. Exempelvis de med hyperemesies brukar ha högt HCG värde.

Gratis till ditt goda resultat .

• myrslok

[quote=76519320][quote-nick]Ingrediensen skrev 2016-04-09 21:59:13 följande:[/quote-nick]Är verkligen högt hcg ihopkopplat med kraftigare illamående? Det har jag aldrig hört, trodde snarare att olika personer var olika känsliga för hcg hormonet. Anledningen till att illamåendet ofta ger med sig efter en tid är ju att kroppen vant sig vid hcg:t.[/

Det jag har läst och hört är att man inte vänjer sig vid HCG halten utan den minskar igen runt andra trimastern ungefär därav minskar ofta illamåendet runt den perioden också . Vissa är känsligare mot själva hormonet, men vissa har naturligt högre HCG värde än andra. Googla på HCG tabell så får du bra info om vilka ungefärliga mängder man brukar ha i respektive graviditets vecka.

Svar på tråden Kub resultat för er som är 35+ OCH mått illa under graviditeten