Hatar min bonus
För det första så SKA du ta ett ordentligt snack med pappan om vad som är okej och inte. Klargör dina behov av att få vara ensam utan barnet och att sovrummet har blivit din fristad. Sedan kan du berätta att du upplever det som att 7-åringen driver ut dig ur "ditt" eget rum, bara för att hon vill ladda i-paden. Fråga om ni kan lösa det på något annat sätt. Att ha en extra laddare i t ex köket är väl ett utmärkt alternativ - OM det nu är så att hon ska få spela hur länge som helst vill säga. Påtala även hur hon försöker "frysa" ut dig genom att säga att resten av lägenheten är pappans. Genom detta samtal får du förhoppningsvis mandat att vara tuffare i vissa situationer.
För min 11-åriga bonus gäller att om paddan behöver laddas får hon helt sonika vänta, inte mer med det. Nu är det ju hennes pappa som tar den diskussionen och inte jag, då hon bara bor vh. Mina ställen är väl sovrummet och framför min dator. Från datorn får hon faktiskt flytta på sig då hon lika gärna kan sitta i soffan och se på tv."Min" soffa tar ju barnen och lägger beslag på när hon är här, men jag har ju ändå ett val. Det optimala hade ju ändå varit att vi flyttade till större, men det är skönt att hålla utgifterna nere under fl. Så det blir betydligt lugnare när hon åker och riktigt skönt blir det när min dotter är hos pappan den andra helgen, då konflikterna med 2,5-åringen avtar till bara det hon "vill inte" som hon ändå kör med gentemot oss föräldrar.
Sedan låter det som att ni daltar med henne vad det gäller att besluta om maten, fritids mm. Ni har gett henne lillfingret, men hon tar hela handen. Så ni måste stå upp och sätta gränser, ännu mer om mamman är menlös.