Hatar min bonus
7-åringar är odrägliga, mer eller mindre. Som förälder så står man ut för man älskar sina egna barn, men jobbiga brukar dom flesta tycka 7 åringar är. Och flickor har en tendens att vara lite värre..på ett näsvist sätt nästan. Och den här åldern går över.
Först behöver du sluta ta åt dig av vad 7 åringen säger. Och ställa krav på din sambo att han börjar uppfostra dottern när hon är näsvis, ska bestämma hur ni gör med saker och när hon är elak. Det är han som ska stå för majoriteten av den delen. Den bördan ska inte sättas på dig. Såklart att du ska kunna tillrättavisa hans dotter om hon är elak eller ska bestämma, men det ska inte vara ett måste att du ska göra det.
Det angående laddaren så anser jag att du helt enkelt säger åt henne att hon får spela senare om du vill vara ifred i ditt sovrum. Och så får hennes pappa göra klart för henne vad som gäller, vilket bör vara att hon får vänta. En 7 åring ska inte bestämma hur reglerna i hemmet ser ut.
Självklart måste ni båda lyssna på hennes önskemål angående regler och bestämmelser där hemma. Men det är inte hon som ska sitta på veto rätten. Det gör ni vuxna.
Sedan tycker jag du ska lämna över dom vardagliga sysslorna angående dottern åt din sambo. Hämta, lämna sådana saker tillhör honom. Visst kan du hjälpa till någon gång om det behövs. Men det ska vara okej att du säger nej också. På det viset får du mer egen tid.
Så tala med din sambo om hur du upplever saker.
Sätt er ner med dottern (efter ni är överens), och berätta vilka regler som gäller hemma.
Ha någon sorts belönings system när hon gör bra ifrån sig, och på samma sätt ett bestraffningssystem då hon är elak.
Och pappan behöver berätta att hon behöver respektera dig, och att det du säger där hemma gäller.
Sedan måste du försöka släppa din inställning mot henne. Anors kommer det aldrig att fungera. För ska hon få ett syskon så behöver även du visa respekt för att det är hennes syskon. Och att tro att amningen är din och bebisens tid är inte ok. Eller..hur ska jag förklara. Du kan inte utesluta sambons dotter från hemmet eller rummet för att du ska amma. Det kommer ju få henne känna sig riktigt dålig.
Och du är den vuxna, hon barnet. Du har mer ansvar för hur du agerar gentemot henne än vad hon har för sitt beteende mot dig.
Men med lite uppstyrning från pappans sida så känns det säkert bättre om en tid. Men om du verkligen hatar henne så tycker jag du ska gå. Inget barn ska behöva utsättas för så starka negativa känslor. Och barn vet och förstår mer än du tror.