• Jeanetter

Gå över till modersmjölksersättning

Jag har helammat min flicka som nu är 4,5 mån men amningen strular rejält och det är alltid fight mellan mig och henne vid varje amningstillfälle. Dessutom har hon väldigt mycket problem med magen. Vi provade med smakportioner men det blev bara värre. Jag använder även minifom som hjälper lite. Hur som helst så vill jag gå över till modersmjölksersättning nu. Är rädd att hon ska få ont i magen av den också.. undrar hur man ska ge det? Trappa upp och hur ofta/hur mycket i så fall?? Gav 120ml av NAN 1 sensitive igår em, än har jag inte märkt av att magen gör ont av den. När märker man om den inte skulle vara bra? 

• Svar på tråden Gå över till modersmjölksersättning
  • Mammatilltindra

Ge henne så ofta hon vill ha och låt hon äta tills hon är mätt. Kör på några dagar för att se hur magen reagerar, hon ska väl bajsa 1gång per dag iallafall vid ersättning. Min son har ätit ersättning från start och ibland bajsar han varannan dag och ibland varje dag. En gång bajsade han inte på 2 dagar så blev smått orolig men han hade inte ont i magen eller så, och på tredje dagen kom bajs, i normal konsistens.

Håll koll så hon inte blir för hård i magen och får svårt att bajsa. Isåfall kan ni prova sempers magdroppar. Dom funkade bra för oss.

Lycka till

• Sommar15

Min dotter, nu 5 mån, har fått ersättning som extramat sen hon var riktigt liten men vi trappade upp det långsamt. Först fick hon alltid en flaska efter amning (drack 50-100 ml ungefär) men började sen byta ut mål helt (då drack hon ca 120-150 ml) och hon var då 4 mån knappt. Trappade upp från 1-2 mål per dag till helt ersättning på några veckor. Hon blev lite förstoppad först men vi fick tips att ge lite rapsolja, antingen 1 tsk i flaskan om de dricker upp större delen av en flaska, alt ge på sked. Det funkade bra för oss!

• Sommar15

... Och just det, som svar på en annan av dina frågor - det märktes direkt när hon blev förstoppad! Typ samma dag/dagen därpå!

• Jeanetter

Ok, tack för svaren! Ikväll gav jag ytterligare 120ml, har inte märkt av att magen bråkat än, så jag chansar på att det fungerar. Ska göra så här några dagar och sedan trappa upp till 180ml. Får se hur det går. Så svårt att veta hur mycket hon får i sig vid amningen där hon jämt bråkar och fäktas bara. Mat på flaska suger hon i sig på några minuter.

• Jeanetter

Igår kväll, 4h efter andra omgången ersättningsmjölk så vaknade hon och skrek av magont igen... blir inte klok på detta. Första omgången ersättningsmjölk mådde hon bra, andra omgången fick hon magont. Jag har inte ändrat på dosen eller något annat. Vad kan det vara som gör så ont? Är det komjölksallergi? Men borde det då inte visas snabbare, direkt efter första omgången ersättning?? Eller är det bara att hon är ovan?? Ska man sluta eller fortsätta??

• PLSB

Jag är ute och valsar nu, men är det inte kring den tiden tarmarna och magen utvecklas som mest? Och kan vara styrigt för det, eller är den fasen tidigare?

• Iowhannah
    Jeanetter skrev 2016-01-31 10:30:38 följande:

Igår kväll, 4h efter andra omgången ersättningsmjölk så vaknade hon och skrek av magont igen... blir inte klok på detta. Första omgången ersättningsmjölk mådde hon bra, andra omgången fick hon magont. Jag har inte ändrat på dosen eller något annat. Vad kan det vara som gör så ont? Är det komjölksallergi? Men borde det då inte visas snabbare, direkt efter första omgången ersättning?? Eller är det bara att hon är ovan?? Ska man sluta eller fortsätta??

Testa med Dr Brown-flaska. Det kan vara så att hon äter för fort, det gjorde vår son och han fick jätteont i magen av det, men så bytte vi till Dr Brown och allt blev frid och fröjd :) Sen kan jag också tipsa om Semper magdroppar, det tar två veckor innan man får full effekt, men de är så mycket bättre än Minifom!
  • Rödtotten

Frågan är ju vad du äter, som gör att hon får ont i magen av den naturligaste födan i världen; modersmjölk.

• Jeanetter

Funderar på att byta flaska då jag hört mycket bra om dr browns flaska. Men sedan så började inte detta problemet i samband med flaskmatning, snarare när hon fick smakportioner (vilket vi slutat med nu). Det jobbiga är att jag kan inte se något mönster i detta. Jag har helammat sedan hon föddes och när hon var 2mån var det som lugnast, hon åt och var nöjd, sov hela nätter. Sedan när hon fyllde 3 månader vändes allt och hon hade magont, mycket gaser, sover ingenting på nätterna osv. (vet att det finns ett språng i den åldern, men språng ger väl inte magkip?) och nu när vi skulle börja med smakportioner fick hon magknipsattacker så vi slutade med det och började med ersättning nu.. som inte heller är bra... min kost har varit densamma hela tiden. Hon hade ju ändå en period där magen fungerade bra, så tror inte det har med min kost att göra.. jag har även använt både sempers droppar och minifom. 

• Jeanetter

kanske ska tillägga med att så fort hon bajsar så blir hon nöjd igen. Tror inte på förstoppning heller för hon bajsar ändå typ 1-3ggr/dygn...

• Iowhannah
    Jeanetter skrev 2016-01-31 11:57:21 följande:

kanske ska tillägga med att så fort hon bajsar så blir hon nöjd igen. Tror inte på förstoppning heller för hon bajsar ändå typ 1-3ggr/dygn...

Då låter det som gaser eller nåt sånt. Vad säger bvc?
  • Jeanetter

BVC tyckte det lät märkligt eftersom det inte riktigt finns något mönster... hon sa att jag kunde ge full ersättning alla måltider (sedan amma efteråt), vilket jag har gjort och hon har mått bra och inga knip mer... märkligt i alla fall..

• Sommar15

Skönt att det verkar funka nu! Att börja ge ersättning är det bästa jag gjort för att få en nöjd och glad bebis (och mamma!) :)

• Iowhannah
    Jeanetter skrev 2016-02-02 16:24:48 följande:

BVC tyckte det lät märkligt eftersom det inte riktigt finns något mönster... hon sa att jag kunde ge full ersättning alla måltider (sedan amma efteråt), vilket jag har gjort och hon har mått bra och inga knip mer... märkligt i alla fall..

Hon kan väl ha börjat känna av nåt i din kost på senare tid? Även om hon inte gjorde det i början. Skönt iaf att hon mår bra av ersättning, det är ju faktiskt inte fel att ge det istället för att amma :)
Svar på tråden Gå över till modersmjölksersättning