6 missfall
Jag är bara i vecka 14 men det är det längsta jag kommit hittills :)
Det är nog bäst att jag tar det från början så du får hela bilden. Innan vi började med ivf hade jag plussat (svaga plus) på bim fyra gånger under ett år men fick alltid mf kort senare. Mönstret var alltid detsamma varje gång. Under de dagar embryot försöker implantera (brukar börja med små knorrljud från livmodern för mig) får jag lite känningar i de områden immunförsvaret gillar att "gnaga" på (mindre leder för tillfället). 1-2 dagar före MFen får jag alltid en kraftig smärtattack i mitten och långt upp i livmodern och sedan "rinner" alla gravsymtom ur en. Före ivf testade jag Albyl minor + multivitamin, bisolvonmetoden m.fl.
Jag tror att naturen är smart och misstänker att immunförsvaret beter sig som det gör antingen för att det stör sig på främmande ämnen ex. tungmetaller eller att det helt enkelt försöker frigöra ämnen man har brist på och som behövs på ett viktigare ställe i kroppen. Långvarig stress kan tömma kroppen på viktiga näringsämnen.
Läste att rå vitlök innehåller mycket organiskt svavel (msm) som kroppen behöver för att bygga bl.a brosk, senor och leder mm. Dessutom drar rå vitlök ut gifter och verkar blodförtunnande. Läste även att ämnet kurkumin som gurkmeja är rikt på är starkt antiinflammatoriskt. Det tas bäst upp med ämnet piperin som finns i svartpeppar.
Ok så här gjorde jag. Redan några veckor före ET testade jag kuren för att se om den gav effekt och det gjorde den - ledvärken försvann kort efter en dos! Så ett par dagar efter ET började jag svälja en delad rå vitlöksklyfta var till varannan dag. Man kan doppa delarna i lite olivolja så smakar det mindre. När jag började få känningar igen (som var mkt mildare denna gång) tog jag en vitlök och boostade ibland med en shot av 1 tsk gurkmeja + en nypa svartpeppar blandat med lite juice. När det kritiska dagarna var över och jag fick ett plus slutade jag med kuren (men tar någon klyfta ibland vid behov).
Det kanske bara var placebo-effekten eller mina äggledare som hade dålig passage men det funkade för mig iaf :) Ska tillägga att mitt tpo-ak var under 100 vid den här tiden, jag hade tagit långledigt från jobbet och kände ingen stress, äter mycket ekologiskt och nyttigt, zink, magnesium, folsyra, jod, inget rent godis, tog det mycket lugnt efter ET och har undvikit koffein helt mm.
Så där ja, vad långt det blev, hoppas det kan vara till hjälp för någon
Btw - visste ni att väldigt många inte kan ta upp den vanligaste typen av folsyra och den istället gör att man kan få brist?