Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

lagge2 skrev 2016-02-20 21:25:54 följande:
    Som migrationsverket uttryckte när de hyrde in ett kryssningsfartyg....
    DET KÄNNS BRA

Det blir spännande för alla tjejer i den ort som får förmånen att få husera detta fartyg...eller det blir en "utmaning" som det så fint heter.

Vem behöver gå på bio och se på skräckfilm med en statsminister som Löfvén ?
    Hm. Jag har noterat att du upprepar samma inlägg gång på gång. Det där om en grupp afghaners våldtäkt på en kvinna i Mariannelund för några år sedan. Ja Afghanistaner skriver du, det heter väl så inom Åkessons klan, antar jag.

Men här fantiserar du om våldtäkter innan de har skett. Många åkessonare brukar förresten ägna sig åt våldtäktsfantasier.

Ett osunt beteende som säkert triggas när klanledarna drar runt på stan med sina rör och kallar tjejer horor.

Särskilt obehagligt tycker jag detta är mot bakgrund av att det tycks pågå en SD-kampanj för att Sverige ska börja ge asyl till kvinnor för att svenskor ratar åkessonare.

Att fixa kvinnor till åkessonare är vare sig en samhälluppgift eller ett skäl till asyl
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-20 22:17:57 följande:
    Hihi....när argumenten tryter så är det ju lätt att skriva Åkesson eller SD...

Inga åsikter om nedanstående...sakfrågor är jobbiga att diskutera när man har hela landets befolkning emot sig. 
    Bättre att fly till ordet rasism och SD istället för att kommentera nedanstående ?
    (kallar dem nu Afghaner om det känns bättre för dig)

Den grymma gruppvåldtäkten i Mariannelund av ett stort gäng Afghaner och resultatet blev - ingen utvisning

Den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm i somras av ett stort gäng Marockanska killar och resulatet blev - ungdomsvård och den "grymmaste" gärningsmannen valde att promenera iväg från hemmet.
    Det är bättre om du skriver afghaner. Det är nästan bara åkessonare som skriver nationalitet med versal begynnelsebokstav.

Men varför inte starta en tråd om våldtäkter. Det är lite tröttsamt med att åkerssonare alltid ska fantisera om våldtäkt. Här eggar du upp dig redan innan vi vet om det blir något asylboende på båten eller om den ens kommer till Sverige.

Ta det lugnt, vetja eller starta en egen tråd.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-02-26 14:38:51 följande:
    Tråden handlar om Miljöpartiet. Starta gärna en tråd om Centerpartiets miljöpolitik så kan jag svara där.
    Visst, men tråden utgår från din uppfattning om hur miljöpartister resonerar och handlar därför egentligen inte om Miljöpartiet.

Du kan jämföra med tråden du startade där du skrev att mångkulturen segrat och frågade "Är ni nöjda nu?".

Eller med nedanstående tråd (länken) som startades av en person som tror att om vi stryper asylinvandringen så kommer vi att kunna satsa på forskning om evigt liv i stället och där personer som ogillar Miljöpartiet därefter i över två år har putsat på varandras egon.

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m72532391.html

Vill du nå miljöpartister är det nog regeringens inkonsekventa miljöpolitik du bör fokusera på, inte invandringspolitiska förändringar som iofs många miljöpartister anser vara beklagliga men där det är få som inte inser att dessa är nödvändiga.

Alltså. Det är nödvändigtvis inte något fel att "avsky MP" men du påverkar bara likasinnade med den här sortens infallsvinklar. Jag är inte miljöpartist, men blir alltid mer välvilligt inställd till MP när jag tar del av kritik som din mot MPSolig
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-03-03 18:19:23 följande:
    Du klandrar alltså Stefan Jonsson för att använda debattekniken guilty-by association genom att använda samma teknik själv...
    Ett litet påpekande, helt ot.

SmalaSara har förmodligen helt feltolkat det Stefan Jonsson skrivit, mig veterligt har han inte hyllat Stalin utan i stället förklarat att kommunismen är död. 

Guilt by association kallas argumentationssättet förresten :)
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-03-03 18:53:30 följande:

Fler som klagar på nämnda professor:

sakine.blogspot.se/2013/08/professor-i-ohederlighet.html

Visst har man stött på haverister och visst finns knasbollar till akademiker, men de brukar inte få upprepa sina utfall i större tidningar. Björn Wiman, chef för Dagens Nyheters kultursida, känner till att Jonssons uppgifter inte stämmer (vi har haft mejlkonversation, jag har även förklarat pedagogiskt i Expressenkolumn). Och publicerar Jonssons påståenden om mig ändå. Igen.

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/staffan-skott-stefan-jonsson-forringar-kommunismens-brott/

Karaktäristiskt för inlägg från det här hållet är hur Jonsson förringar eller undviker att ta upp kommunismens brott mot mänskligheten. Det står bara att "Stalin mördade Trotskij och tusentals andra under förevändning att de förrått kommunismen". Tusentals? Lägsta säkra siffran direkt ur sovjetiska hemliga polisens arkiv är 681?692 skjutna enbart åren 1937 - 38. Och de skjutna var bara en bråkdel av alla mördade.

Har du läst originalartikeln ?
  • FDFMGA

Alltid kul med ett sidospår.

Den här karaktäristiken av Stefan Jonsson är obetalbar och inte så lite träffande

"Han har, som redan antytts, en lika stor och inte lika fascinerande förmåga att landa i en och samma slutsats: alla skurkstreck har begåtts av Ville Vessla, den globaliserade kapitalismen höljd i den europeiska universalismens retoriska mantel".

www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/bocker/bokrecensioner/rattvisans-ljus-skiner-och-blandar/

• FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-03 19:43:50 följande:
    Nja, jag har bara läst Stefan Jonssons pinsamma svar på Esaiasson. Hans förehavanden på DN är andrahandsinformation från Tino Sanandaji. Han kan ha fel. Men det tror jag inte frenesin det är så enkelt att kolla upp om han fått sparken eller inte. Och nej, det är inte guilty by association argument. Det hade varit det om jag skrev att hans artikel är dålig för att han har samma åsikter som stalinister eller så. Eller är medlem i ett kommunistiskt parti eller Whatever. Att han fått sparken från DN är väl mer ett typ av personangrepp. Inte särskilt sakligt, det får jag medge. Men jag skriver inte heller på DN debatt. Vad tycker du själv om Jonssons debattartikel?
    Det är en i mitt tycke rätt dålig debattartikel från Jonsson i DN och jag förstår inte hur man kan skriva att "Stalin mördade Trotskij och tusentals andra under förevändning att de förrått kommunismen", såvida man inte har indelat de miljoner Stalin mördade i en jävla massa subgrupper där somliga mördade kanske bara svikit kommunismen eller förtalat den.

Hursomhelst, om Jonssons artikel är märkligt vinklad så är det bara en västanfläkt gentemot att påstå att han hyllar Stalin - det är ett ohederligt påstående som dessutom innebär att man helt missar vad som är tokigt i Jonssons artikel.

Att Jonsson fick gå från DN tror jag kan förklaras utifrån det krassa faktum att kulturredaktionerna på våra tidningar i stort sett har avvecklats sett till personal.

Guilt by association var bara ett påpekande. Du använder uttrycket mycket frekvent - men du skriver Guilty, en skitsak förstås men jag studsar till varje gång jag ser det lilla y-et.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-03 21:11:12 följande:
    "Hylla" har han väl inte gjort bokstavligen för då hade han nog aldrig kunnat bli professor. Antar jag. Det är ju en slags överdriven tolkning. Att säga att "vissa saker de gjorde var bra" eller "det var färre som mördades än vad gängse uppfattning är" brukar ofta tolkas som "hyllning" när det gäller Stalin eller Hitler, kommunistiska diktaturer eller fascistiska. Även om det inte är det i ordets rätta bemärkelse.
    Långt från trådens ämne hursomhelst, men sidospår kan vara intressanta ändå.

Jag tror att trenden att vi blir allt tolerantare kommer att bestå. Något gott med att antalet flyktingar blev ohanterligt stort var att den märkligt samstämmiga synen på invandring och integration de sju anständiga riksdagspartierna emellan försvann.

Men apropå samstämmighet så tror jag att EU delvis kommer att falla samman om man inte får till en gemensam flyktingpolitik och då inte  bara på papperet.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-03 22:31:35 följande:
    Jaså? Hmmm, ja, kanske det. Jag uppfattar det som omöjligt att förutspå framtiden på det sättet. Vi skulle kunna gå in i en antites också. Att hela Europa blir mindre tolerant och öppet under en period. För att sedan komma ut i en syntes. Det sista håller jag helt med om. Det behövs ett ordentligt omtag när det gäller EU och synen på asylrätt, flyktingar och migranter. Men jag har mkt svårt att se hur det ska gå till.
    Visst, det handlar ju delvis om vad man vill tro. Du känner till uttrycket "Follow the money", kapitalet känner inga gränser, på gott och på ont. Jag har svårt att tro att det kommer att låta sig begränsas av en utveckling mot nynationalism och nyisolationism.

Flyktingkrisen är som jag ser det i många avseenden en följd av globaliseringen - men vad är alternativet till globalisering.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-31 01:11:38 följande:
    Hur var det nu med ordet "massinvandring" som var på tapeten för nåt år sen? Vissa vände sig emot begreppet med motiveringen att invandringen inte alls var särskilt stor. Inte ens när det kom 10 000 asylsökande i veckan tyckte man att det var fråga om någon massinvandring. Det motsvarande ju ändå bara någon promille av befolkningen menade man.

Det var då det. Och då gällde det ju invandring. När det istället handlar om utvisningar låter det förstås annorlunda. Nyheter från TT:

www.metro.se/artikel/protester-mot-massutvisn...

Protester mot massutvisning av afghaner

Ett 70-tal personer demonstrerade på tisdagen vid flyktingförvaret i Åstorp i nordvästra Skåne för att protestera mot utvisningen av ett 20-tal afghaner. Strax efter klockan 19 transporterades afghanerna i två bussar till Kastrup för att därifrån föras till Kabul med flyg.
    Ett mycket vanligt påstående bland högerdebattörer på FL. Jag måste ha skrattat åt dess varianter säkert ett 20-tal gånger minst.

Min teori är att missförståndet bottnar i den språkliga osäkerhet som kännetecknar många högerpopulister. Invandring och utvisning är inte ett språkligt motsatspar utan det är i stället invandring och utvandring. Det utvandrar en mängd människor från Sverige, långt fler än 20, utan att man kallar det massutvandring.

En alternativ förklaring kan vara att det handlar om ett freudianskt feltänk, det vill säga att högerpopulisten ser just invandring och utvisning som motsatspar, att invandring ska följas av utvisning.

Det är för övrigt intressant att fundera på vad motsatsen till utvisning skulle kunna vara Skrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-31 01:35:59 följande:
    Det spelar ingen roll att begreppen inte är varandras direkta motsatser.

Tycker du själv att utvisning av 20 personer är att betrakta som massutvisning? Speciellt om man sätter det i relation till de 80 000 som regeringen uppskattade skulle utvisas av de 160 000 som sökte asyl härom året?
    Nej, det gör jag inte, alltså att det kan kallas massutvisning att utvisa 20 personer.

Men det hindrar inte att jag anser att det är fel att jämföra två ojämförbara begrepp
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2017-05-31 08:57:02 följande:
    Motsatsen till utvisning är att stå på centralen med plakat:

" Refugees welcome "

Korrekta ordet är: Folie a`deux
    Du kan googla det eller slå upp det i ett medicinskt lexikon

Nej, motsatsen till att förklara att flyktingar är välkomna är att förklara att de inte är välkomna.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande