Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

lagge2 skrev 2016-02-17 09:05:56 följande:
    Återkom när du vill diskutera problem med de hundratusentals män som kommit till landet på senare år.
    Meningslöst att diskutera med dig om du inte vill ta upp sakfrågor.

Lycka till att försök dölja bekymren med ordet RASISM, det funkade år 2015, men nu år 2016 vill folk diskutera sakfrågor.

Du får hålla dig till Aftonbladets ledarsida...alla andra vill lyfta upp problemet till ytan nu och tur är väl det !!!

=)
    Hm. har du fått för dig att du är moderator också.

Ja herregud. Dessa åkessonareSkrattande
    lagge2 skrev 2016-02-15 21:15:21 följande:
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-17 09:30:47 följande:
    Känns som att diskutera sakfrågor inte är din starka sida...du är mer för att skriva citat om och om igen.

Finns det några problem med sexövergrepp, knivattacker och mord som är kopplade till invandringen. Ja eller nej ?
    Sakfrågan är dina fantasier.
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
  • FDFMGA
    lagge2 skrev 2016-02-17 09:43:29 följande:
    Det är tur att när det kommer till riksdagsval så har du bara en röst och det är väl tur så fanatisk som du verkar vara.

Det finns ju en annan omröstning på Aftonbladet debatt och när jag kollade var det 15 000 som röstat på att invandringspolitiken varit naiv. Då vet du vad du ska göra resten av dagen för att förändra siffrorna - mycket nöje = )
    Fanatisk för att jag tycker att du fantiserar för mycket.

Citatet är ju en lyckad om än indirekt redogörelse för din uppfattningsförmågaSkrattande

Är det vanligt att sverigedemokrater gör liknande lika bisarra tolkningar som du, det vill säga att den som förklarar att alla flyktingar inte är läkare blir kallad rasist.

Men handen på hjärtat. Det förstår du väl egentligen att det inte är sant. Problemet med propaganda är att om den blir för överdriven blir den till lyteskomik som faller tillbaka på avsändaren.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:46:19 följande:
    Nej.... Det där är ju rent hittepå (inte en medveten lögn hoppas jag?) Så har jag inte skrivit. Jag hoppas alliansen sk spricka pga att de inte kan komma överens om huruvida de ska samarbeta med SD eller inte. Jag kan inte avgöra hur stor sannolikhet det är för det. Men det verkar inte helt omöjligt.
    Jag kan leta rätt på citatet senare, har lite ont om tid just nu.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:39:52 följande:
    Okej, en gång till; Alla argument du plockar fram handlar om vem som använder vilket språkbruk. Det är inget bevis för att begreppet inte urvattnats. Det är enbart guilty -by -association. Du pratar om ett språkbruk som vill dölja att flyktingar är människor. Då får du visa på vilket sätt detta begrepp gör det. Det räcker inte med arr säga att det finns högerextrema som använder det. Du gör precis samma sak som det du anklagar högerextrema för; du säger inte kan hänvisa till sammanhang där de blivit anklagade för rasister för att ha kritiserar invandringen. Nu påstår du mågot om språkbruket "rasism är urvattnat"; nämligen att det försöker dölja att flyktingresor människor, utan att kunna presentera ett enda bevis för den saken. Det går inte att visa i en tråd på ett forum hur begreppet rasism i allmänhet uppfattas. Det är ett ev stort forskningsprojekt för språkvetare eller så. Just nu he vi bara skilda åsikter. Och du tycker att min åsikt är felaktig. Det får du tycka. Men att hävda frasen är vanlig bland högerextrema är inget "bevis"för det.
    Nej.

Du förstår dig inte på den här subkulturen. Att påstå att begreppet rasism blivit fullständigt urvattnat är en del av martyrskapet, alltså typ "Man kan inte säga någonting alls nuförtiden utan att bli kallad rasist". Där är närmast SD-sekten subjekt och ett offer för den monumentala förföljelse de utsätts för.

Men i beskrivningar av asylanter eller varelser som väller in över våra gränser, eller import av våldtäktsmän eller andra SD-klanspecifika uttryckssätt där har de asylsökande avhumaniserats genom att de inte längre ses som människor eller individer.

Det är ingen tillfällighet att högerextremister skriver asylanter i stället för asylsökande eller att det är så vanligt med uttrycks som import av våldtäktsmän.

Det är heller inte så märkligt att SD-kulturen - eller diskursen eller sociolekten om du så vill -  är utformad så att sverigedemokraten är offret som utsätts för förföljelse medan människor som flyr för sina liv kallas varelser eller omnämns i termer av varor, alltså som import.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-17 14:03:30 följande:
    Och på den vägen skulle S kunna bilda regering igen... Som det stod i mitt orginalinlägg. Jag vill verkligen inte ha SD i regeringsställning. Helst inget borgerligt heller, men en mittenregering kanske.
    Så du kom på att citatet var korrekt. Vad bra, då slipper jag leta rätt på det.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-02-17 21:35:05 följande:
    Du struntar ju bara i att förklara dig och mal vidare på vad SD säger. Vad har det med saken att göra? Jag struntar i vad de säger eller inte. Förklara hur påståendet "begreppet rasism har blivit urvattnat" avhumaniserar människor utan att blanda in SD så ska jag lyssna.
    Och du struntar blankt i att försöka förstå.

Jag har inte påstått att påståendet att begreppet rasism har blivit urvattnat avhumaniserar människor. Jag förklarade det ta i mitt förra inlägg. Jag vet inte varför du har behov av att missförstå.

Jag skrev att detta var en del av martyrskapet där man gör sig själv till offer.

Det som avhumaniserar människor är när man kallar dem varelser eller asylanter eller importer. Eller när man tillskriver individen egenskaper utifrån tänkta kollektiva egenskaper.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 11:33:32 följande:
    Min bild är att varje land själv bestämmer hur de ska göra. Superförhandlaren Stefan verkar dock ha trott att man i andra länder ska lyssna extra noga på vad han säger och se honom som ett föredöme. I verkligheten har det blivit tvärtom.

Här är förresten lite mer nyheter, visserligen från Englands motsvarighet till Aftonbladet, men det får väl duga den här gången. Finns även artiklar i svensk media men jag föredrog en mer spännande och berikande beskrivning som man ofta hittar i andra kulturers intressanta medier till skillnad från den tråkiga och något inskränkta svenska median.

www.dailymail.co.uk/news/article-3451321/All-...

Man har hyrt in en lyxkryssare som ska bli asylboende. Det var kreativt tänkt menar en pamp på Migrationsverket. Vissa asylsökande ska alltså bo i tält mitt i vintern och i gympasalar medan andra bor på en lyxkryssare. Eller tja, tältlägret skulle ju rivas nu i och för sig. Kreativt var det hur som helst!
    Blev det mycket dyrare än gängse kostnader?

Eller är det själva principen att asylsökande får bo under omständigheter vi förknippar med lyx du reagerar på? Ungefär som alla dessa inlägg där det talas om att asylsökande inkvarteras i slottsmiljö.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-02-19 23:58:42 följande:
    Det skulle kosta 453kr per dygn och person eller totalt 800.000kr per dygn om lyxkryssaren är fullbelagd. Eller om man så vill, en miljard om lyxkryssaren används som boende i drygt tre år.

Enligt Migrationsverkets hemsida betalar de ut maximalt 347kr per dygn och person i nuvarande upphandling. Fartyget blev alltså dyrare än andra boenden - men inte jättemycket dyrare - och det är väl just här som det anmärkningsvärda ligger.

Med de priser Migrationsverket betalar till Bert Karlsson mfl idag lönar det sig nästan att hyra in en lyxkryssare och använda som boende. Att köpa ett simpelt slott eller en anspråkslös herrgård, som du tog upp, lönar sig definitivt.

Med tanke på det kan man ju fundera lite kring hur mycket som faktiskt slösas bort i de panikartade upphandlingar som Migrationsverket gör. Pengar som istället för att gå till, som det brukar heta, vård, skola och omsorg, nu hamnar i fickorna på personer som Bert Karlsson och Jan Emanuel Johansson (S).
    Tack.

Mm, märkligt att kostnaderna generell är så höga. Det är trist för oss skattebetalare att privatiseringen har inneburit att till och med "asylboende" blivit en lukrativ bransch.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-02-20 19:26:27 följande:
    Det är väl gamla bilder? Båten gick som finlandsbåt på 90-talet. Om du för ett ögonblick skulle tänka lite längre så inser du att bilden inte behöver säga någonting om skicket på båten idag.
    Kung Markatta skrev 2016-02-20 21:00:30 följande:
    Varifrån kommer din uppgift om finlandsbåt?

Här är en sammanställning över fartygets historia:

www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm

Fartyget har använts som passagerarfärja mellan Oslo och Köpenhamn 1984 - 1985. Därefter ombyggt till kryssningsfartyg och det har används just för kryssningar sedan dess. För någon månad sedan började dock ägarna hyra ut det som "flytande hotell". Det var då Migrationsverket kontaktade dem.

Ett flytande hotell håller väl rimligtvis hotellstandard. Bilderna är från tidningsartikeln där ägaren säger att han gärna visar upp fartyget.

Fast om nu kostnaden per person och dag är fastställd så kan man väl ändå hoppas att båten är i så gott skick som möjligt.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande