Inlägg från: lagge2 |Visa alla inlägg
  • lagge2

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

nihka skrev 2016-02-14 19:50:58 följande:
    Du har också sagt: "Man är här illegalt." Det är man inte för att det är inte illegalt att stanna. Inte illegalt, inte olagligt och inte kriminellt.

Däremot är det illegalt, olagligt och kriminellt att stjäla. De hör ihop.
    Känns som du skrivit om ordet illegal ett tag nu.
    Kanske är det dags att istället diskutera problemet och inte ordvalet.

Hur som helst så måste migrationsverket kunna avvisa folk ordentligt, om ett är beslut är fattat måste det verkställas !
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-14 20:20:15 följande:
    Ja, det vore det bästa. Tyvärr föreligger ofta hinder för verkställighet då länder vägrar ta emot sina avvisade medborgare.

Exakt hur man ska lösa den problematiken vet jag inte. Men det pågår samtal på EU-nivå då fler länder än Sverige har detta problem. Eventuellt kan EU ha större påtryckningsförmåga än Sverige enskilt.

Andra problem, som att de som fått avslag går under jorden skulle kunna lösas inom landet, men kräver kanske åtgärder som inte är särskilt populära, eller särskilt trevliga.

Det är dock möjligt att fler lämnar om de förmåner som papperslösa har plockas bort. Och set tycks ju vara på gång.
    Håller med dig helt och hållet, klokt skrivet.

Japp, det känns som att vissa saker håller på att rättas till.
    Äntligen skulle jag säga !
  • lagge2
    nihka skrev 2016-02-15 00:08:00 följande:
    Om du läser bakåt så finns det listat varför migrationsverket inte alltid kan "avvisa folk ordentligt".
    Om du tänker framåt så är det viktigt att avslag på asylansökan blir verkställda.
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-15 20:56:33 följande:
    Nu har jag inte läst dialogen mellan dig och Nihka men jag har svårt att tro att hon kallat dig rasist bara för att du inte har problem med benämningen illegal invandrare.

Det finns en slags högerextremismens eller rasismens diskurs eller "politisk sociolekt" om då så vill, i den ingår uttryck som illegal invandrare, asylant eller påståenden som att uttrycket rasism har missbrukats så till den milda grad att det blivit betydelselöst.

Alltså - jag påstår inte att du hör till den gruppen men du skrev om klasstänkande här ovan. Det är inte många som gör det numer, det brukar tillhöra en "långt ut åt vänster"-diskurs. Själv är jag präglad av en uppväxt i arbetarklass, alltså en politiskt medveten sådan. Jag skulle vilja påstå att i de värderingar jag fick med mig hemifrån kunde det finnas intressekonflikter klasser emellan men man ställde inte svenskar mot invandrare.

Att påstå att benämningen rasism blivit innehållslös på grund av missbruk är så långt från arbetarrörelsens värderingar man kan komma - sett till den politiska diskursen, alltså.
    Oavsett nyansskillnader på ord så vill jag påpeka vad som framgår i senaste avsnittet av Agenda. Det överlägset vanligaste ordet som svenska folket just nu tycker passar in i samhället är :

ORO

fundera på hur det kan komma sig (oavsett vilken nyans på ord du väljer)
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-16 13:19:50 följande:
    Jo, men jag har ju "frågat" min omgivning. Om man kritiserar (kritiserade) invandringspolitiken blir/blev man inte kallad rasist (beroende på hur man uttrycker sig då). Utan, man bemöttes med argument av typen: "nu använder du SD:s problemformuleringen." Eller "det bygger på rasistiska föreställningar", eller "det är rasister som använder den typen av argument" eller, varför inte, "det tillhör högerextrem sociolekt". Vilket inte är argument i sakfrågan. Utan ett sätt att döda debatten. Att det finns folk som uppfattar den typen av argument som samma Sak som att bli kallad rasist är kanske inte så konstigt kan jag tycka. Och även om det inte är samma sak, så kan nog andemeningen vara sådan ibland.

Att den hör typen av kvasi- argument fortfarande används är den här tråden ett bra exempel på.
    Bra skrivet.

Jag skulle säga att det är nästan enda svaret som finns om man kritiserar flyktingpolitiken. RASISM !

Jag anser att det finns problem eftersom följande har ökat lavinartat i Sverige senaste månaderna och finns benämnt som kod 291 :

Sexövergrepp
    Knivattacker
    Rån
    Mord
    Gruppvåldtäkter
    osv

Istället för att diskutera problemen anses det vara rasism när detta diskuteras.

Jag undrar om de som tycker att vi ska ta emot ytterligare 180 000 emigranter under 2016 (mestadels män).
    Hur ser ni på att detta troligtvis medför dubbelt så mycket kod 291 i landet.
    Är detta ett problem eller är man rasist för att man vill leva i ett tryggt land ?
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 00:30:47 följande:
    Det får du ta med Nihka, jag är inte med i den diskussionen.

Min infallsvinkel var ditt påstående att benämningen rasism helt har förlorat sin betydelse.

Enligt min uppfattning är detta påstående en del av den sociolekt eller diskurs som är gemensam för många främlingsfientliga. 

Jag påstår inte att du hör dit åsiktsmässigt - men du har möjligen inte noterat vilka debattörer här på FL som uppskattar dina inlägg och undrat varför. Eller som Lagge uttryckte det i en annan tråd: numer kan man inte påstå att alla flyktingar inte är läkare med mindre än att bli kallad rasist. Är det så dina vänner irl också uppfattar detSkrattande
    Jag vet inte om ditt citat blev riktigt rätt....oavsett så vill jag lyfta fram att tidigare var det nästan ansett som rasistiskt när någon vågade lyfta fram frågan om invandrares bristande kompetens (jag tror nästan du fortfarande tycker det). Jag tycker debatten senaste månaderna har ändrats så nu får man ifrågasätta lite mer. Dock inte av alla skribenter på detta Forum för här finns fortrarande många som vill förneka problemet och återkommer till rasism när man vill diskutera invandringsproblem.

För att ställa en rak fråga till dig :
    Ser du några problem i det som händer i våra förorter, vems fel är denna utveckling och tror du det blir bättre att ytterligare några hundratusentals människor med samma kultur hamnar i dessa förorter ?

Försök komma ifrån ordet RASISM och försök lämna dina åsikter kring flyktingströmmens påverkan på våldtäkter, knivattacker och mord.
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 02:17:24 följande:
    Tja, Sara ger ju uttryck för sin förhoppning att SD och några av de borgerliga partierna ska börja samarbeta.

Det är hon inte ensam om att tycka här på FL och de som tycker så brukar också anse att begreppet rasism har förlorat sin betydelse eftersom minsta kritik mot invandring eller integrationspolitik avfärdas som rasistisk.

Intet nytt under solen, alltså.
    M + SD + KD är absolut en bra kombination för en fungerande politik.

Tycker du att S + MP känns övertygande ?
    Öppna gränserna, svenskarna ska istället fokusera på att jobba och betala skatt och absolut inte uttala sig om problemen. Är det korrekt uppfattat att detta är din åsikt ?
  • lagge2
    nihka skrev 2016-02-17 01:20:15 följande:
    Nope. Den reaktionen får man inte av att kritisera invandringspolitiken i sig utan av att kritisera invandringspolitiken utifrån ett SD-perspektiv, rasistiska föreställningar, använda rasistiska argument och/eller högerextrem retorik.

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs.
    Någon gång borde du fokusera på att prata om problemen kring invandringen och inte bara säga att allt prat är rasism.
    Det är ju precis detta som Löfvén och övriga partier har gjort år efter år.

Beskriv egentligen vad du vill göra åt att till och med polisen uttrycker desperation och polischefen säger att läget är värre än han trodde.
    Eller ljuger polisen nu också (innan försökte de ju undvika att info skulle lämnas till folket om sexofredande osv) men nu när media äntligen bevakar dem så börjar ju informationen sippra ut .
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 08:59:08 följande:
    Nej, det är inte min åsikt.

Det jag har skrivit har i så fall passerat genom ditt förstånd och tranformerats till klanverklighet.

Ungefär som när du uppfattar att på FL kan man inte ens påpeka att alla flyktingar inte är läkare utan att stämplas som rasist.

Herregud. SD borde byta namn till Narcissistdemokraterna eller kanske "De kallar mig rasist"-klanen.
    lagge2 skrev 2016-02-15 21:15:21 följande:
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
    Återkom när du vill diskutera problem med de hundratusentals män som kommit till landet på senare år.
    Meningslöst att diskutera med dig om du inte vill ta upp sakfrågor.

Lycka till att försök dölja bekymren med ordet RASISM, det funkade år 2015, men nu år 2016 vill folk diskutera sakfrågor.

Du får hålla dig till Aftonbladets ledarsida...alla andra vill lyfta upp problemet till ytan nu och tur är väl det !!!

=)
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 09:27:53 följande:
    Hm. har du fått för dig att du är moderator också.

Ja herregud. Dessa åkessonareSkrattande
    lagge2 skrev 2016-02-15 21:15:21 följande:
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
    Känns som att diskutera sakfrågor inte är din starka sida...du är mer för att skriva citat om och om igen.

Finns det några problem med sexövergrepp, knivattacker och mord som är kopplade till invandringen. Ja eller nej ?
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande