Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

nihka skrev 2016-02-23 23:18:34 följande:
    @Sara

Om du gör en sökning så ser du var du för merparten hamnar. Om du blundar riktigt hårt kan du förstås undvika att se var du befinner dig.
    Ja, precis som jag skrev i inlägget du citerade så känner jag till att detta är ditt argument. Du har framfört det ganska många ggr nu. Och som jag också skrivit är det inget dåligt argument, utan en välgrundad reflektion. Det är ingen åsikt tagen ur luften. Det är dock inget bevis för någon absolut sanning; annat än hur träfflistan ser ut vid en sökning dags dato. Inga putslustiga one-liners om tomten eller att blunda kommer att ändra på den saken.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-24 13:05:38 följande:

Ja det är synd att det sker avräkningar från biståndsbudgeten men regeringen och Alliansens politik är ändå den politik som leder till högst bistånd.

Tar man exempelvis Sverigedemokraterna så avser SD att minska biståndet med 25% så att biståndet i framtiden bara ska utgöra 0,75% av Sveriges BNP. Dessutom avser även SD att använda pengar från biståndet för att finansiera viss invandring.

Med SD med makten skulle biståndet vara lägre än idag (även om man tar hänsyn till regeringens avräkning).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Men att SD:s biståndsbudget är sämre är väl ingen ursäkt? Märkligt resonemang.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-24 14:09:54 följande:

Du kan inte neka till att man bör rösta på andra partier än SD om man anser att det Svenska biståndet ska öka. Historisk så är det  V + MP som drivit på mest för att det svenska biståndet ska ligga på 1% av BNP och som har varit mest kritiska till att biståndsmedel används för att finansiera flyktingmottagande. 

Neka till? Nej visst. Men jag tycker inte att SD:s politik på något sätt gör detta ofog bättre.

Nu tycker ju jag att vi borde ställa om helt vad gäller flyktingpolitiken till att nästan uteslutande ta emot kvotflyktingar och eventuellt "EU-kvot flyktingar" som sökt asyl vid EU:s yttre gräns. Kanske 40 000 om året eller så. "Försten till kvarn" systemet vi har nu är värdelöst. På alla sätt.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-24 17:20:59 följande:
    40 000? Det är väl ungefär på den nivån vi är på väg nu (senaste veckan kom 630 flyktingar toll Sverige)

Enda partiet som driver kravet på 1% av BNP i bistånd (utan avdrag) är FI. Du får rösta på dem.
    Det är inte antalet "40 000" som är mitt "mål", utan att det är just kvotflyktingar; särskilt utsatta personer, och inte de som lyckas ta sig till Sveriges gräns.

Jag röstar inte enbart utefter biståndsbudgeten... Konstigt att du tror det...

Däremot anser jag inte att det finns några bra ursäkter att göra som regeringen gör just nu med biståndsbudgeten.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-24 18:12:30 följande:
    När det gäller biståndsbudgeten så är det bara att konstatera att 87% av riksdagen ställer sig bakom den nuvarande politiken medan 13% (SD) skulle vilja minska den ytterligare. Vill du öka Biståndet från dagens nivå, ja då är FI partiet för dig.

Jag tror inre att du bara röstar efter biståndsbudgeten men bistånd måste ligga dig varm om hjärtat eftersom du skrivit en hel del inlägg om saken.
    Vad är det för knasigt påstående. Jag skrev ett inlägg. De andra är svar till dig eftersom du envisas med att argumentera med att det "är det bästa alternativ som bjuds". Vilket det är, men det gör inte ursäkterna bättre. Jag tycker det verkar som att du surar bara eftersom du inte har något bra argument för att det skulle vara rätt att göra som de gör.

Alla åsikter man har i alla frågor renderar inte en särskild röst i riksdagsval. Det är vanligt att man inte håller med i precis allt för det parti man röstar på.

Att man inte tycker ursäkterna är goda nog implicerar inte att biståndsbudgeten skulle ligga en särskilt varmt om hjärtat.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-24 18:55:18 följande:
    Ok då misstolkade jag dig. När du sa att det inte finns något försvar för att göra det som regeringen gör nu och urholkar biståndsbudgeten (något som alla riksdagens partier anser är rätt eftersom pengarna behövs för att stärka upp Sveriges statsbudget) så antog jag biståndsbudgeten låg dig varmt om hjärtat.
    Jaha. Då förstår jag. Jag får väl förtydliga då att jag håller med dig om att det inte är mp:s särskilda ansvar eller "fel" att man tar pengar från biståndsbudgeten. Och visst finns det skäl att göra det. Däremot är det inte mkt till ursäkt att "SD är värre". Jag tycker det r ett ofog, men det finns många viktigare frågor.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-26 00:20:04 följande:
    Så nu är man otrevlig också för att man påpekar att du byter ämne när du byter ämne. Det är säkert otrevligt att påtala det också, precis som det säkert är otrevligt att påtala att den som stannar i Sverige efter avslag av asylansökan inte gör något olagligt.

Prova att ställa fler hjärndöda frågor så får du ytterligare tillfälle att tycka att du får ett värdelöst svar
    Jag tror inte du läste inlägget som du svarar på här. Eller så har du missförstått kapitalt.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-26 01:28:23 följande:
    Du måste ha blundat extra hårt för att inte ha lagt märke till att jag inte alls har försökt lägga fram någon "absolut sanning" utan tvärtom hävdat att:

"Det är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Exponerat"
    Det är inte det enda du skrivit om det begreppet. Men vad spelar det för roll? Den här diskussionen är ju slut sen länge. För min del i alla fall. Den är meningslös.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-26 12:36:27 följande:

Du verkar väldigt upptagen av Miljöpartiets invandringspolitik. Tycker du att Centerpartiets invandringspolitik är bättre och i så fall på vilket sätt?

Sedan står både Miljöpartiet och Centerpartiet för att invandringen ska vara reglerad medan exempelvis Liberala partiet vill släppa invandringen helt fri. Hur ser du på det?

Vet att det inte var riktat till mig, men borde inte även V räknas in där? Med mp och C alltså.

Fö så hörde jag ett inslag på radio som gjorde gällande att det finns många som röstar på C och MP som inte är så invandringsvänliga som partierna. (Kanske gäller V också, med det sades det inget om)
  • SmalaSara
    JTA skrev 2016-02-26 12:02:46 följande:

Gräsrötterna är förstås inte så nöjda med att Miljöpartiets ledning excellerar i gravt svikna vallöften med sin inhumana flyktingpolitik. I SvD idag:

Men gräsrötterna har tydligen närmast oändligt tålamod och är beredda att förlåta och se framåt istället.
    SvD:? Det klart att många tycker att besluten var helt fel och fortfarande är besvikna. Men vi kan heller inte bara rikta energin inåt mot vår egen organisation, utan vi måste hantera den situation som vi har i Sverige och Europa just nu
    MPs verklighetsfrämmande världsbild och egentliga agenda är dock fortfarande tydlig:Återgå till en normal flyktingpolitik? Med de aktuella volymerna? Så om, säger om, Miljöpartiet skulle kunna knäcka det stenhårda problemet att integrera stora volymer med låg utbildning och utan gångbara yrkeserfarenheter, så är det bara att ösa på med ett par hundratusen invandrare per år från vilt främmande kulturer?  Handlar det bara om etableringen?

Nu är det bara en hypotetisk fråga. Miljöpartiet lär lika lite som något annat parti lösa etableringen. Det innebär förstås inte att de kommer att inse faktum och börja föra en verklighetsbaserad politik. Det finns inte i deras DNA.

www.svd.se/sprakror-far-forsvara-flyktingbeslut/i/senaste
    Det finns ju en liten opinion i Sverige som verkligen vill ha mycket generösa asylregler, men de är inte i majoritet. De återfinns dock inte uteslutande hos MP

Det har vö varit så under en ganska lång tid att riksdagen drivit en asylpolitik som inte riktigt har stöd i befolkningen som helhet. Finns många skäl att det blivit så. Men den eran tycks ju vara över. Frågan är vilka implikationer det får för bästa val.

Jag tror inte att mp, eller för sen skull C kommer att sätta agendan för flyktingpolitiken framöver. Nu är isen bruten och det är ok att tycka att invandringen ska vara hårt reglerad utan att bli kallad rasist.

Mp har sina kärnväljare precis som V; de är små partier men de överlever nog ändå tror jag. Men vi får se. Man vet inget säkert förrän alla röster är räknade efter nästa val.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande