Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

lagge2 skrev 2016-02-17 08:55:33 följande:
    Någon gång borde du fokusera på att prata om problemen kring invandringen och inte bara säga att allt prat är rasism.
    Det är ju precis detta som Löfvén och övriga partier har gjort år efter år.

Beskriv egentligen vad du vill göra åt att till och med polisen uttrycker desperation och polischefen säger att läget är värre än han trodde.
    Eller ljuger polisen nu också (innan försökte de ju undvika att info skulle lämnas till folket om sexofredande osv) men nu när media äntligen bevakar dem så börjar ju informationen sippra ut .
    Någon gång? Vad vet du vad jag pratar om? Sedan har jag aldrig sagt att allt prat är rasism. Däremot har jag sagt att "illegala invandrare" företrädesvis används på främlingsfientliga och rasistiska sajter.

Du kommer med en massa antaganden, tagna ur luften förstås. Svart och vitt och utan nyanser. Och så konspirationsteorier. Jag anser att du är en av de mest i särklass ointressanta personer här på FL att diskutera någonting alls med så, nej tack.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-17 09:54:36 följande:
    Ja, det är ju där det har hamnat. Överallt i sociala media och på forum, och särskilt på twitter.

Allt eftersom fler och fler börjar öppet tala om de faktiska problemen och börjar ifrågasätta om vi verkligen kan ha en sådan här invandring så finns det några (allt färre blir de, vad det verkar) som fortfarande står kvar där de stod år 2001.

Det känns som att det är deras hantering av sin egen frustration över att världen förändras, när de kallar folk för allt möjligt som har med "fascism" och "rasism" och "höger-hit" och höger-dit" att göra.

.
    Ja, lite kul att betrakta fenomenet på avstånd är det. Som när twitter-kändisar går på under #svpol. Men när det invaderar även ens egen sfär ...

Nä, då blir det till att scrolla förbi bara. Det saknas nämligen slutpunkt då. Det handlar bara om att bråka för bråkandets skull och det får var för min del.
    Eftersom du har en fossiliserad syn på invandring och invandrare, precis som SD har, märker du inte att andra anpassar sig efter rådande läge. Oavsett  om det kommer en per vecka eller 10 000 vill ju SD alltid samma sak - strypa invandringen.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-17 10:21:29 följande:
    Det är den associationskedjan det hela handlar om i slutänden. Via den medvetna missuppfattningen att "ingen människa är illegal".

Nu verkar det dock som att utvecklingen går åt andra hållet.

Inte lika tydligt som när det kommer till att stänga gränsen, men ändå. Lite grand.

Ska illegala invandrare verkligen få rätt till socialbidrag? Njae .. nu börjar det dras på det.

Ska de få all tänkbar vård trots att de inte har rätt att stanna i landet? Något landsting ökar på sådana möjligheter. Vissa håller emot.

Det är åtminstone inte solklart längre att det är "allt åt alla" som håller i det ska problemformuleringsinitiativet.

Det som för ett par år sedan var självklara debattartiklar i riksmedia om att utöka rättigheten för de sk "papperslösa" är idag politiska inlägg om att kommuner skall få rätt att neka socialbidrag till dessa och partier i regionfullmäktige som argumenterrar för att inte utöka deras rätt till vård.
    Jag har i alla fall inte missuppfattat någonting. Däremot håller du krampaktigt fast vid föreställningen att personer gör något olagligt genom att stanna i landet efter avslag på asylansökan.

Man får tycka vad man vill om att det ser ut så och föreslå förändringar, men det ändrar ju inte på hur gällande regelverk ser ut. Märkligt att det ska vara så svårt greppa.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:25:12 följande:
    Men du måste ju ha argument. Det blir ju inte så bara för att du skriver det.

Det är bara din åsikt.

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs. Du får gärna kalla det hudlotion och smörja in dig med det eller glass och äta det. DET är min åsikt.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:58:10 följande:
    Ja precis. Att hävda att papperslösa är här utan laglig rätt är inte i sig rasistiskt.

Och där kom det icke-argumentet ja
    Ditt idiosynkratiska språkbruk där olaglig, illegal och kriminell inte betyder samma sak gäller ju inte generellt så när du kallar någon för "illegal invandrare" kallar du personen kriminell oavsett vad du "menar".
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 01:57:07 följande:
    Jag tror faktiskt inte det finns någon som kan tvivla på vilka åsikter du har vid det här laget.
    De enda åsikterna jag har fört fram här är att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det, och att jag inte tycker om SDs politik som bl a annat går ut på att just kalla människor för kriminella när de inte är det.

Vad du tror om vad en massa andra människor tvivlar på och inte får du naturligtvis tro på precis som du får tro på tomten.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:10:24 följande:
    Kriminell kan även syfta på en person; "En kriminell person". Det kan inte illegal eller olaglig. En person kan inte vara illegal. Däri ligger en viktig skillnad.

Kriminell har också, vill jag hävda en annorlunda konnotation än olaglig. Kriminell antyder ett grövre brott än olaglig.

Till exempel är det olagligt att tälta i stadsparken. Men man skulle knappast kalla en person som gör det för kriminell. Förmodligen får de inget straff heller utan blir avhysta av polisen. Men det är fortfarande olagligt.
    Vad bra att det äntligen har kopplat för dig: en person kan inte vara illegal. Illegala invandrare.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:26:16 följande:
    Jag har hela tiden förordat begreppet "irreguljär migrant" eller "person som saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet" eftersom "illegal flykting" har en negativ klang.
    Javisst. Om "hela tiden" började för en minut sedan
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:52:33 följande:
    Nej... Det finns flera inlägg där jag skriver det. Långt bakåt i tråden.
    Nej, du skriver inte att du förordar. Du har uttryckt tankar kring vad du anser låter mest neutralt. Vad du sedan väljer att använda behöver inte vara kopplat till det.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-18 02:53:33 följande:
    Det finns nio sidor av dina åsikter.
    Jepp och de handlar om att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det.
  • nihka
    felix le chat skrev 2016-02-18 20:01:11 följande:
    Sverige är ju ett demokratiskt land och om vi tillsammans stiftat lagar och regler så måste dom som
    kommer till Sverige acceptera dom lagarna som vi som land har skapat.

Om man inte kan acceptera ett beslut att asyl inte kan medges då måste man följa det.
    Man kan inte välja vilka lagar och förordningar man skall acceptera.

Finns det andra lagar som du tycker man kan skita i att följa utan att kallas kriminell eller olaglig ?
    Jag har inte sagt att jag tycker att man ska skita i att följa lagar. Jag har sagt att det inte är olagligt för personer som fått sin asylansökan avslagen att stanna i landet.

Du kan ju inte välja att göra något olagligt som inte är det och kalla folk för kriminella bara för att du vill att det ska vara olagligt. Om du vill verka för en förändring i regelverket får du ju först erkänna att lagen ser ut som den gör.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-19 13:21:53 följande:
    Nej, nej, nej. Du är helt ute och cyklar. Jag har skrivit massa om det där; bl a att jag inte brukar använda begreppet illegal invandring, att det är bättre med irreguljär migrant och ett par saker till. Jag diskuterar enbart principiellt. Jag anser att du har fel på två punkter. Inte för att jag tycker begreppet är bra eller ens användbart.

Vi är oense om två saker;

1.Är begreppet direkt felktigt? Ja säger du eftersom det inte är olagligt. Nej säger jag eftersom det är olagligt

2. Är begreppet förkastligt eftersom det används av högerextrema? Ja, säger du. Nej säger jag.

Jag menar att nr två är en åsiktsfråga, men du tycks tro att din åsikt är någon form av fakta.

Punkt ett är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om rätt eller fel där vi hävdar olika saker. Men det finns inte mkt idé att fortsätta på det spåret. Eftersom samma argument vevas om och om igen.
    Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-20 19:36:48 följande:
    Det är ju sträng taget inget ämnesbyte. Det betyder visserligen inte exakt samma sak. Men punkt ett och två gäller likväl för vad vår diskussion gått ut på. Särskilt som du själv återupprepar punkt ett i ditt svar.

Sen tror jag att du förstod att jag skrivit fel, särskilt med tanke på att jag jämförde begreppet med irreguljär migrant, men väljer att låtsas som att jag bytt ämne (?). Vad beror det på?
    Kalla det vad fan du vill om inte ämnesbyte faller på läppen, men JAG har diskuterat termen "illegala invandrare" och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill *kalla det vad fan du vill* så får du säga till.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-19 14:19:03 följande:

@Nikha

Jag ser att jag får lägga till en sak till förra inlägget;

Punt två; alltså begreppets koppling till högerextrema; det är även en åsiktsfråga huruvida begreppets huvudsakliga koppling är till den typen av språk. Medan du menade att det är bevisat att det är den huvudsakliga kopplingen genom att googla.

Även på denna punkt har samma argument snurrat flera varv.

Vill du fastställa att denna koppling är den huvudsakliga får du ange en akademisk källa dr man undersökt detta. Annars är det enbart en personlig slutsats från din sida.

@Sara

Om du gör en sökning så ser du var du för merparten hamnar. Om du blundar riktigt hårt kan du förstås undvika att se var du befinner dig.
  • nihka
    lagge2 skrev 2016-02-20 20:41:32 följande:
    Stämmer, ingen förstår vad hon menar är problemet..
    Om du förstår på samma nivå som du uttrycker dig, så förstår jag varför du inte förstår.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-24 00:23:33 följande:
    Jag diskuterar också det, men råkade skriva fel. Vilket jag antog att du förstått; det var ganska uppenbart. Sedan påpekade jag det särskilt en extra gång. Vad är poängen med att (på ett mkt otrevligt sätt) fortsätta prata om ämnesbyte? Det blir ju mer som att du försöker "få sista ordet" i en diskussion med ett meningslöst retoriskt knep.
    Lite i klass med bajsliknelser och recept på palt.
    Så nu är man otrevlig också för att man påpekar att du byter ämne när du byter ämne. Det är säkert otrevligt att påtala det också, precis som det säkert är otrevligt att påtala att den som stannar i Sverige efter avslag av asylansökan inte gör något olagligt.

Prova att ställa fler hjärndöda frågor så får du ytterligare tillfälle att tycka att du får ett värdelöst svar
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-24 00:49:10 följande:
    Ja, precis som jag skrev i inlägget du citerade så känner jag till att detta är ditt argument. Du har framfört det ganska många ggr nu. Och som jag också skrivit är det inget dåligt argument, utan en välgrundad reflektion. Det är ingen åsikt tagen ur luften. Det är dock inget bevis för någon absolut sanning; annat än hur träfflistan ser ut vid en sökning dags dato. Inga putslustiga one-liners om tomten eller att blunda kommer att ändra på den saken.
    Du måste ha blundat extra hårt för att inte ha lagt märke till att jag inte alls har försökt lägga fram någon "absolut sanning" utan tvärtom hävdat att:

"Det är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Exponerat"

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-26 02:02:39 följande:
    Jag tror inte du läste inlägget som du svarar på här. Eller så har du missförstått kapitalt.
    Eller hur. Jag är otrevlig, missförstår med flit, missförstår, är ute och cyklar, har inte läst inlägg jag svarar på mm, etc and so on. Fler variationer på samma tema? 

Faktum kvarstår dock, det är inte olagligt att stanna i landet efter avslag av asylansökan och "illegala invandrare" är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Expononerat
    Nordfront

SmalaSara skrev 2016-02-26 02:05:12 följande:
    Det är inte det enda du skrivit om det begreppet. Men vad spelar det för roll? Den här diskussionen är ju slut sen länge. För min del i alla fall. Den är meningslös.

Allt jag har skrivit om saken handlar om att  "illegala invandrare" är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Jaså, inga fler förvrängningar.
  • nihka

Jag är inte inne på forumet 24/7.....men nu har jag skrivit av mig en stund.
    Viktigt att inte bara vänstern får sina inlägg publicerade här.

Har annat att göra än att hela tiden sitta och bevaka ett forum - har du ?

Det är ändå skönt att se att de flesta politiker, journalister och människor har börjat vakna.

Vem gillar den utvecklingen av samhället som skett på senare år - INTE MÅNGA
    Konspirationsteorier, meningsmotståndare är inne 24/7,  typ alla tycker som jag, "vänstern", "börjat vakna" ...

Var känner jag igen den här typen av kloningsretorik ifrån? Låt mig fundera en nanosekund .
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande