• Fennyxx

Besviken efter aurorasamtal

Snart 2 pojkar skrev 2016-01-31 22:34:03 följande:

Jag håller med, jag förstår inte varför de tycker att man ska genomlida en ny förlossning när man redan har gått igenom nästan en hel och är livrädd. Männen klarar sig genom hel livet utan att ha känt på hur en vaginal förlossning känns, så jag ska nog klara mig utan att vet hur det känns att pressa ut barnet de sista centimetrarna. Har barnmorskorna stor press på sig att förhindra planerade snitt?

Ja, jag tror det. Men då borde de jobba för att förlossningen ska bli en bra upplevelse istället!
  • Fennyxx

Riskerna mellan ett planerat snitt och en planerad vaginal förlossning är vad jag förstår jämförbara, om man inte tänker föda många barn, då är vaginalt bättre... Bm och förlossningsläk brukar tycka mamma och barn återhämtar sig bättre efter en vaginal förlossning, och jag kan köpa argumentet att det är tänkt att bebisen ska ut den vägen. Men ingen kan säga att du gör något fel mot barnet om du väljer snitt! Trygga mammor är bäst.

• Fennyxx
    Snart 2 pojkar skrev 2016-02-12 20:24:17 följande:

Liten update: Gynekologen var tyvärr inte bättre att prata med än barnmorskan. När jag sa att jag vill göra kejsarsnitt, så viftade han bara bort det och sa att jag kan få ett akut kejsarsnitt under förlossningen om det behövs (t.ex om barnet har fastnat). Han pratade bara på om hur lätt en vaginal förlossning är och hur dåligt det är med kejsarsnitt. När jag frågade varför sa han bara att kejsarsnitt kan öka risken för allergier. Men vaginala förlossningar ökar ju risken för annat. Suck... Så nu sitter jag här och vet inte hur jag ska klara förlossningen, som kan starta när som helst nu.

Fy så dåligt. Be att få prata med verksamhetschefen. Att vifta bort en önskan om planerat snitt på mammans indikation med att man kan göra akutsnitt om barnet fastnar låter som ett helt rubbat bemötande :(
Svar på tråden Besviken efter aurorasamtal