Besviken efter aurorasamtal
Jag hade en väldigt jobbig förlossning med första barnet som slutade i ett akut kejsarsnitt. Nu är jag jätterädd för att föda mitt andra barn vaginalt och vill göra ett planerat kejsarsnitt. Av den anledningen blev jag skickad till auroramottagningen och jag hade verkligen sett fram emot besöket. Jag tänkte mig att alla känslor och tankar skulle klarna lite grann och att jag skulle träffa en trevlig barnmorska att resonera med. Idag var jag på första besöket och tyvärr var barnmorskan inte alls sympatisk. Hennes enda intresse var tydligen att ge mig dåligt samvete för mina känslor. Hon sa t.ex. att jag bara tänker på mig själv och inte på barnet, eftersom kejsarsnitt är såååå mycket farligare för barnet än en naturlig förlossning. Visst vet jag att det finns risker för barnet med kejsarsnitt, men det finns det definitivt även vid en vaginal förlossning. Hon behöver inte spä på min oro genom att prata om hur egoistisk jag är. Hon sa dessutom att jag "måste" uppleva en vaginal förlossning eftersom det är "sååå stärkande och häftigt". Jag tycker dock inte att det är häftigt alls. Jag är bara rädd. Min självbild påverkas inte av att "klara av" en vaginal förlossning, så det där med stärkande för självförtroendet fungerar inte heller som argument på mig.
Hela mötet slutade i alla fall i att jag fick en läkartid för diskussion om bäckenträngsel, vilket förra förlossningen gav misstanke om. Barnmorskan sa dock att jag "ska" föda vaginalt ändå... Nu är jag mer rädd än jag var innan besöket. Vad ska jag ta mig till? Hur har det gått för er andra som varit på aurora?