• Anonym (Orolig)

Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?

Vi är inne på det femte försöket nu och jag var på VUL på BIM+4. Gynekologen som undersökte mig konstaterade att jag "har en konstig blödning". Fattar inte alls vad han menade (borde nog ha frågat inser jag nu, men det är sånt man kommer på i efterhand). 

Fynd vid VUL:
    - Vätska i livmodern (troligen blod då). 
    - Slemhinnan är inte förtjockad.

På detta konstaterade han att jag inte är gravid. Men märker man verkligen sånt så pass tidigt på VUL? När jag var i vecka 7 förut så såg de ingenting på VUL utan bad mig komma in en vecka senare, så hur kommer det sig att han kunde uttala sig nu? Nån som vet? Uppenbarligen brister mina kunskaper på området. 

Jag har denna månad haft alla möjliga konstiga slags symptom, magen är fullständigt i uppror och jag har vaknat de senaste tre nätterna av att jag har ordentlig värk i tjejmagen. Är också illamående av och till, mest nattetid i samband med värken. Graviditetstestet gav negativt utslag på BIM+1. 

Jag har också haft spottings de senaste dagarna, lite mer blod en dag men sen har det slutat blöda. Har dock fortfarande kvar vätska i livmodern enligt VUL. 

Jag förstår ingenting och vet inte hur jag ska tolka detta. Har varit gravid förut och upptäckte det då i vecka 9. Hade då en liknande blödning som nu och samma upproriska mage (lös avföring, magkramper och gaser), vilket jag vid det tillfället tolkade som en maginfluensa. 

Är det verkligen helt 100% säkert att se en graviditet på VUL såhär tidigt (alltså på BIM+4)? Just nu mår jag verkligen inte bra och känner mig orolig för min hälsa mer än oro över graviditet, så jag frågar för att jag vill veta om jag behöver gå till en vanlig läkare som kan undersöka vad som är fel på min mage.

Vore väldigt tacksam för svar. 

• Svar på tråden Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?
  • Anonym (f)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-27 05:30:52 följande:

Hade efter att jag skrev detta inlägg en ordentlig diarré och avföring som var tjärliknande till färgen. Magen körde runt som fan. Ska därför uppsöka läkare idag. Och nej jag äter varken järntabletter (såvida inte multivitamin räknas?) eller blodpudding.

Hart du problem med hälsoångest? Ingen går väl till läkaren en enstaka diarré oavsett utseendet på avföringen? Jag tror att du så gärna vill vara gravid att du inbillar dig en rad symptom som du uppfattat ska ha med graviditet att göra. Stressen kring detta kan nog få magen att göra lite uppror också. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-27 09:57:41 följande:
    Hart du problem med hälsoångest? Ingen går väl till läkaren en enstaka diarré oavsett utseendet på avföringen? Jag tror att du så gärna vill vara gravid att du inbillar dig en rad symptom som du uppfattat ska ha med graviditet att göra. Stressen kring detta kan nog få magen att göra lite uppror också. 
    Nej, det har jag inte. Jag ringde 1177 och bad om rådgivning och de sa då åt mig att gå till läkaren. Så det var därför jag bokade tiden. Herregud. Jag tror inte att jag är gravid, nej. Jag har inte råd att gå ner mer i vikt baserat på vad jag väger idag, så självklart blir jag orolig när jag inte får behålla maten. Jag ligger redan på undervikt och har svårt att hålla vikten uppe.
  • Anonym (Orolig)
    Sluta skriv i min tråd tack. Du verkar ha problem med beteendet.

Anledningen till att 1177 sa att jag skulle gå till läkaren var för att avföringen var svart vilket enligt henne kunde tyda på blod och måste uteslutas.
  • Anonym (f)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-27 12:05:37 följande:
    Sluta skriv i min tråd tack. Du verkar ha problem med beteendet.

Anledningen till att 1177 sa att jag skulle gå till läkaren var för att avföringen var svart vilket enligt henne kunde tyda på blod och måste uteslutas.
    Vad var det i mitt inlägg som du tog illa upp över? 

Personligen tycker jag att det verkar otroligt överdrivet att gå till läkare efter att ha haft en avföring som varit svart till färgen. Men det är klart att om du ofrivilligt tappat i vikt så att du nu är underviktig så kommer saken i ett annat läge (det skrev du dock inget om tidigare så det var ju inte lätt att veta). Har du gjort det? Gått ner i vikt trots att du inte vill? 

Jag skrev inte att du tror att du är gravid, jag skrev att du vill vara gravid (och det vill du väl med tanke på att ni är på ert femte försök att bli gravida) och att du därför ser tecken som inte finns och tolkar annat som om det skulle ha med graviditet att göra. Det är vanlig bland kvinnor som önskar bli gravida. 
  • Anonym (Orolig)

Så har utomkveds konstaterats vid nytt VUL idag... :( :( :(

• Anonym (10 år)

Usch då! Hoppas du får bra hjälp och kan komma vidare tids nog.

• 1234568
    Jo man ska söka läkare snarast om man har tjärliknande avföring (svart). Detta kan innebära en inre blödning, och behöver utredas snarast.
  • Anonym (f)
    1234568 skrev 2016-01-28 09:57:48 följande:
    Jo man ska söka läkare snarast om man har tjärliknande avföring (svart). Detta kan innebära en inre blödning, och behöver utredas snarast.
    Det behöver man inte göra efter en enstaka svartfärgad avföring. Det kan ju bero på att man ätit lakrits, spenat (eller andra järnrika bladgrönsaker), blåbär, blodpudding, rödbetor, mörk choklad, Nutrilett och säkert mer också som jag just nu inte kommer ihåg. 
  • 1234568
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 10:17:54 följande:
    Det behöver man inte göra efter en enstaka svartfärgad avföring. Det kan ju bero på att man ätit lakrits, spenat (eller andra järnrika bladgrönsaker), blåbär, blodpudding, rödbetor, mörk choklad, Nutrilett och säkert mer också som jag just nu inte kommer ihåg. 
    Jo, men det vet man ju om om man har ätit. Men om man inte ätit något som ger svart avföring, så bör man kolla upp det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 10:17:54 följande:
    Jag är glad att jag inte lyssnade på dig och stannade hemma, för det hade varit direkt kopplat till fara i mitt fall.
Svar på tråden Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?