• Anonym (Orolig)

Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?

Vi är inne på det femte försöket nu och jag var på VUL på BIM+4. Gynekologen som undersökte mig konstaterade att jag "har en konstig blödning". Fattar inte alls vad han menade (borde nog ha frågat inser jag nu, men det är sånt man kommer på i efterhand). 

Fynd vid VUL:
    - Vätska i livmodern (troligen blod då). 
    - Slemhinnan är inte förtjockad.

På detta konstaterade han att jag inte är gravid. Men märker man verkligen sånt så pass tidigt på VUL? När jag var i vecka 7 förut så såg de ingenting på VUL utan bad mig komma in en vecka senare, så hur kommer det sig att han kunde uttala sig nu? Nån som vet? Uppenbarligen brister mina kunskaper på området. 

Jag har denna månad haft alla möjliga konstiga slags symptom, magen är fullständigt i uppror och jag har vaknat de senaste tre nätterna av att jag har ordentlig värk i tjejmagen. Är också illamående av och till, mest nattetid i samband med värken. Graviditetstestet gav negativt utslag på BIM+1. 

Jag har också haft spottings de senaste dagarna, lite mer blod en dag men sen har det slutat blöda. Har dock fortfarande kvar vätska i livmodern enligt VUL. 

Jag förstår ingenting och vet inte hur jag ska tolka detta. Har varit gravid förut och upptäckte det då i vecka 9. Hade då en liknande blödning som nu och samma upproriska mage (lös avföring, magkramper och gaser), vilket jag vid det tillfället tolkade som en maginfluensa. 

Är det verkligen helt 100% säkert att se en graviditet på VUL såhär tidigt (alltså på BIM+4)? Just nu mår jag verkligen inte bra och känner mig orolig för min hälsa mer än oro över graviditet, så jag frågar för att jag vill veta om jag behöver gå till en vanlig läkare som kan undersöka vad som är fel på min mage.

Vore väldigt tacksam för svar. 

• Svar på tråden Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (10 år) skrev 2016-01-26 18:27:39 följande:

Fem försök räknas ingalunda som svårt att bli gravid! Men jag svarar ändå. Vid tiden runt BIM ska man oavsett om man är gravid eller inte åtminstone se en förtjockad slemhinna ifall man haft äl. Så antingen har du haft äl och inte blitt gravid, men lite senare och mensen har inte kommit igång. Eller ingen äl och då kan mensen flippa ur helt. Eller blitt gravid, men bara en kemisk graviditet och slemhinnan har lossnat , men  mensen sätter inte kommer igång. Inget av detta farligt alls, men får du ingen mens på nån vecka till får du höra av dig till läkaren igen.

Hormoner kan paja en mage helt så jag skulle inte vara orolig över det heller. Men då kan alltid gå på V.c om du vill.

Jag la tråden fel tyvärr. :(

Det här med kemisk graviditet och slemhinnan har lossnat, vad betyder det? Jag förstod inte riktigt.

Det du skriver om ÄL fattar jag inte heller eftersom jag testat med ÄL-tester och fick utslag på LH denna månad. Kan det ändå innebära att ÄL uteblev tror du?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (10 år) skrev 2016-01-26 18:27:39 följande:

Fem försök räknas ingalunda som svårt att bli gravid! Men jag svarar ändå. Vid tiden runt BIM ska man oavsett om man är gravid eller inte åtminstone se en förtjockad slemhinna ifall man haft äl. Så antingen har du haft äl och inte blitt gravid, men lite senare och mensen har inte kommit igång. Eller ingen äl och då kan mensen flippa ur helt. Eller blitt gravid, men bara en kemisk graviditet och slemhinnan har lossnat , men  mensen sätter inte kommer igång. Inget av detta farligt alls, men får du ingen mens på nån vecka till får du höra av dig till läkaren igen.

Hormoner kan paja en mage helt så jag skulle inte vara orolig över det heller. Men då kan alltid gå på V.c om du vill.

Kan det vara så att blödningen jag hade var mens ändå men att jag inte blödit ut allt? Å vad beror sånt på?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-26 19:23:52 följande:

Varför gjorde du ett vaginalt ultraljud efter att mensen uteblivit i fyra dagar? Eller inte ens i fyra dagar, du hade (och har nu också) ju en blödning tydligen. 

Det var inbokat sen tidigare, så det berodde inte på detta utan jag går regelbundet hos honom för att jag inte haft nån ÄL tidigare
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-26 19:45:42 följande:
    Inte blött ut allt? Om du hade en väldigt tunn slemhinna den här cykeln så blir det ju ingen stor mensblödning. 
    Med anledning av att jag enligt gyn hade vätska (blod) kvar i livmodern menar jag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (10 år) skrev 2016-01-26 22:39:40 följande:

Äl-tester är ju inget bevis på äl så äl kan utebli ändå. Och då får man i regel tunn slemhinna och märklig mens. Om du har problem med äl så ska du ju äta Pergo. Lätt kollat med progesteronprov.

Ok, tack!

Jag brukar dock även få ÄL-smärta i samband med LH-ökningen (alltså dagen efter). Kan man få det trots att ÄL uteblivit?
  • Anonym (Orolig)

Hade efter att jag skrev detta inlägg en ordentlig diarré och avföring som var tjärliknande till färgen. Magen körde runt som fan. Ska därför uppsöka läkare idag. Och nej jag äter varken järntabletter (såvida inte multivitamin räknas?) eller blodpudding.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-27 09:57:41 följande:
    Hart du problem med hälsoångest? Ingen går väl till läkaren en enstaka diarré oavsett utseendet på avföringen? Jag tror att du så gärna vill vara gravid att du inbillar dig en rad symptom som du uppfattat ska ha med graviditet att göra. Stressen kring detta kan nog få magen att göra lite uppror också. 
    Nej, det har jag inte. Jag ringde 1177 och bad om rådgivning och de sa då åt mig att gå till läkaren. Så det var därför jag bokade tiden. Herregud. Jag tror inte att jag är gravid, nej. Jag har inte råd att gå ner mer i vikt baserat på vad jag väger idag, så självklart blir jag orolig när jag inte får behålla maten. Jag ligger redan på undervikt och har svårt att hålla vikten uppe.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-27 09:57:41 följande:
    Hart du problem med hälsoångest? Ingen går väl till läkaren en enstaka diarré oavsett utseendet på avföringen? Jag tror att du så gärna vill vara gravid att du inbillar dig en rad symptom som du uppfattat ska ha med graviditet att göra. Stressen kring detta kan nog få magen att göra lite uppror också. 
    Sluta skriv i min tråd tack. Du verkar ha problem med beteendet.

Anledningen till att 1177 sa att jag skulle gå till läkaren var för att avföringen var svart vilket enligt henne kunde tyda på blod och måste uteslutas.
  • Anonym (Orolig)

Så har utomkveds konstaterats vid nytt VUL idag... :( :( :(

• Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 10:17:54 följande:
    Det behöver man inte göra efter en enstaka svartfärgad avföring. Det kan ju bero på att man ätit lakrits, spenat (eller andra järnrika bladgrönsaker), blåbär, blodpudding, rödbetor, mörk choklad, Nutrilett och säkert mer också som jag just nu inte kommer ihåg. 
    Jag är glad att jag inte lyssnade på dig och stannade hemma, för det hade varit direkt kopplat till fara i mitt fall.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 11:43:50 följande:
    Hur kommer det sig att ditt graviditetstest var negativt?
    Hur sjutton ska jag kunna veta det? Det blir väl så för vissa ibland. Man kanske testar för tidigt eller så har man inte arbetat upp tillräckligt höga nivåer av hcg i urinet. Vissa kan tydligen gå väldigt länge utan att få resultat på testerna.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 13:34:56 följande:
    Så vad ligger ditt hCG på nu då?
    Jag har inte den blekaste.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2016-01-28 20:56:21 följande:
    Så de konstaterade utomkveds genom att göra vaginalt ultraljud trots negativt graviditetstest och de har inte informerat dig om vad hCG-värdet ligger på? Hur går de vidare med saken då?
    Det blev akut op. så jag hade annat att tänka på då, men de sa säkert värdet. Varför är det så viktigt för dig? Du har en väldigt otrevlig översittarton genom hela tråden mot både mig och andra. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Styrka) skrev 2016-01-28 20:46:46 följande:

Men herregud, va sa dom sen? Utomkvedshavandeskap gör ju förfärligt ont ju! Stackars dig!!

Styrkekramar

Fick akut op. :( Det känns tungt nu eftersom jag inte vet hur det kommer påverka mina chanser att bli gravid igen, men jag har googlat en massa och sett att det finns gott om solskenshistorier tack och lov. Så jag har inte gett upp på lång vägar. 
Svar på tråden Nu fattar jag ingenting... kan någon vänlig själ förklara för mig vad som händer?