• Babella

Återigen - TV/Data-spel

Hej
    Hur ser ni på detta med spelande med TV-spel/data-spel? Hur mycket tid låter ni era barn ägna åt detta? 

Vi försöker begränsa det hela och uppmuntra till andra aktiviteter men det är svårt då sonen som älskar att spela (barnspel ännu) enkelt kan gå till kompisar där det tillåts att spela en hel eftermiddag/kväll utan begränsningar.  Visst kan vi prata med föräldrarna till kompisarna men det är lite känsligt.

Tips?

Fundersam mamma
  • Svar på tråden Återigen - TV/Data-spel
  • Babella

Hej. Mina barn har massor av andra aktiviteter (idrott) plus läxor etc så det är inte så att sonen (framför sonen 8 1/2 år) bara spelar. Vi pysslar, bakar och det spelas vanliga spel och ritas, men sonen faller så lätt in i behovet av "skärmtid" att jag blir skrämd av det. Vi uppmuntrar till läsning och vi läser lite varje kväll (sonen läser för oss) så det är inte alarmerande, men jag blir som sagt rädd för "behovet" som ligger där att måsta spela... Vi är rätt hårda idag, men det är svårt att vara hårda när vi vet att det tillåts att spelas nästan hur mycket som helst hos vissa vänner och där vill sonen gärna vara. Vill därför ha ett hum om vad som är rimligt...

Personligen är jag så ointresserad av alla former av TV/Data-spel så jag förstår inte fascinationen för det hela, men det är ju en annan historiaFlört

Svar på tråden Återigen - TV/Data-spel