babyok skrev 2016-01-29 21:35:56 följande:
@Mamma M.
Tack för ett jättebra inlägg och feedback på mina frågor. Du tar verkligen upp jättebra och vettiga saker som jag helt håller med om och har testat eller tänkt på.
Jag kan inte annat än beundra alla ensamstående flerbarnsmammor därute, men det låter även som en del får problem med hälsan och måendet. Men många utav oss har inget val mer än att köra på. Otroligt imponerande och starkt av dig att förändra ditt liv mitt i barnuppfostran och läsa på universitet som verkligen kräver mental energi och fullt engagemang både helger,kvällar och vardagar!
Tänkte själv inte på det när jag kom hem igen, att inom det yrke jag jobbade med sist så ingår mycket helger och kvällar, så jag har fått tacka nej till en del erbjudanden också. Så även jag inser att det är jobb dagtid som måste gälla nu, och eftersom även jag har högre utbildning så söker jag nu andra vägar och områden. Men ja, innan allt faller på plats så uppkom det många tankar och oro över om hur jag kommer att få det att fungera både praktiskt och att också orka.
Det här med mindfullness tänkte jag på väldigt mycket när jag kände att jag totalt tappade greppet och fick ångest och panikattacker för första gången i mitt liv och känslorna plötsligt var utanpå och överallt istället för innanför. Jag tror att panikattacker kan komma när hjärnan helt enkelt kollapsar av stress, sömnbrist och för hårt tryck, för jag har aldrig haft i övrigt några psykiska problem i mitt liv, men alla slags symptom kom med stressen/sömnbristen och isoleringen och ensamheten med detta som även då resulterade i depression.
Det här med glädje, att göra saker man tycker om osv, tycker det är så rätt att du tar upp det, för det är också något jag insåg och märkte hur jäkla viktigt det är, att även göra saker man verkligen tycker om och är roligt, som man mår bra av också. Det kan låta som en kliché och lättsam faktor i sammanhanget, men det är viktigare än vad man tror, att vara med vänner man tycker om, den sociala biten och även njuta av livet, men det är supersvårt när man går på knäna eller är utbränd, då är man inte mottaglig för något eller har orken mer än att ta hand om sitt barn och knappt det.
Men i förebyggande syften så håller jag med om att bara stänga av dator,tv,radio och allt brus som tröttar ut hjärnan, och istället läsa en bok exempelvis och hitta lite tystnad och lugn, även om jag väldigt sällan har fått ro eller tid för detta än för tycker att det finns alltid saker att ordna och fixa med. Men att läsa blir lite som en mindfullness, det skapar ett lugn och en härlig ro och man går in i sig själv, något man kan behöva.
Du har helt rätt med att just nu är allt i mina tankar, men vissa saker är rätt lätt att räkna ut och man måste samtidigt vara realist.
Jag förstår att det kommer inte ens vara någon marginal med tiden om jag får heltidsjobb och slutar klockan 5 och skall hämta min dotter 4 mil därifrån (där jag bor och där det geografiskt finns mest utbud på jobb) Kan ej förvänta mig att personalen skall jobba övertid för mig, 1-2 ggr kan väl överses med men ha pressen att det inte får hända flera gånger, för jag har ingen att ringa heller. Det jag ser som en lösning är att jag helt enkelt får begränsa mig geografiskt, att jag måste hitta ett jobb som är nära där vi bor men då blir givetvis valmöjligheten betydligt mindre/begränsad, annars blir det tufft eller på snudd till omöjligt har jag räknat ut, tyvärr.
Som du säger, man kan nog hitta en OK och överkomlig lösning genom att pussla och prioritera när det gäller det praktiska även om det kan bli väldigt tufft, men känner att problemet kommer när det blir mycket sjukdomar, det blir långvarigt och upprepande, och vi bägge blir sjuka, att sömnen blir väldigt lidande, och man skall dessutom orka jobba på det när orken återigen börjar lysa med sin frånvaro, för tyvärr så är det så att idag kan jag inte bara köra på, även om viljan finns där så säger kroppen och huvudet ifrån rätt så snabbt idag om jag ej sovit bra på flera veckor, och det börjar med känsla av matthet och orkeslöshet och att motivering och driv försvinner.
Eftersom hon är det enda barnet så blir det även att hon vill bli underhållen mycket och blir rastlös fort och där kommer samvetet in också, om hon haft ett syskon så hade dem roat sig själva betydligt mer med lek osv.
Du tar upp jättebra punkter och verktyg för att må bra och att hantera sin situation bättre, men får man fråga hur du reagerar när du utsätts för långvarig sömnbrist och samtidigt måste jobba och klara allt ensam som livet och vardagen i övrigt kräver med 2 barn och allt runtomkring?
Sömnbrist kan jag inte säga att jag har haft något större problem med överlag - visst sover man sämre i perioder med barn som vaknar, ligger bredvid eller helt enkelt bara vaknar okristligt tidigt, men jag är nog rätt bra på att känna av när jag har sovit för lite o då går jag helt enkelt o lägger mig så tidigt jag kan på kvällen. Då brukar det jämna ut sig rätt snabbt.
Det senaste året har jag ju som sagt känt av hjärtklappning o skakighet främst när jag känner mig stressad, vilket jag allt för ofta gör i vardagen med allt pusslande. Det sätter sig även lätt på humöret o tålamodet.
Under de år som har varit så har jobbet i sig varit roligt att gå till - jag har sett det som min egentid o den tid då jag ostört får tid att träffa andra vuxna
Nu under studietiden har det ju sätt lite annorlunda ut o det har nog också bidragit till ökad stress. Det ska med andra ord bli skönt när studierna är över o jag börjar jobba igen. För jag mår helt klart bättre av att vara på jobbet än att "ligga hemma" när jag känner mig stressad o deppig. MEN för att det ska vara en glädje att gå till jobbet så krävs det ju att allting runt omkring fungerar också, med barnen.
I vintras/våras fick jag panikångestattacker för första gången i mitt liv. Peppar, peppar så har de inte återkommit sedan dess men ibland känner jag hur nära det är.
Jag har mer o mer känt de senaste åren, i mina stressigaste stunder, att tankarna bara rusar i huvudet. Likaså har jag fått svårt att koncentrera mig ibland, o jag har svårt att fatta de allra enklaste beslut. Det i sin tur kan ge ångest.
Till o från har jag vaknat jättetidigt på morgnarna, med en oroskänsla i kroppen med hjärtklappning o magont som följd.
Ibland känner jag att jag isolerar mig, jag orkar inte längre umgås med vänner som förr.
För min del ligger mycket av problematiken i mina tankar - men även såklart att jag måste ta det LUGNARE. Inte ha så höga krav på mig själv o inte så stor press. Inte se helgerna som fullspikade dagar med en massa måsten, utan tillåta mig att bara vara. Strunta i alla måsten lite mer.
Och att inte se det värsta i saker o ting o tänka "tänk om...". Inte heller tänka så mycket på vad "alla andra" tycker.
Även fast jag trivs helt okej med att vara ensam o jag trivs egentligen jättebra med min livssituation överlag (jag är tacksam över mina barn, mitt jobb, valet att studera, min ekonomi, mina vänner, mina möjligheter att resa osv osv) så kan jag tänka jättemycket på att ANDRA säkert ser ner på mig eftersom jag är ensamstående o att de dessutom säkert tycker synd om mina barn som växer upp med en ensamstående mamma. Och den bilden av mig själv gör ju att man känner sig både mindervärdig o stressad, dvs jag MÅSTE GÖRA ÄNNU MER O ÄNNU BÄTTRE, liksom för att bevisa att vi har det bra. För det har vi ju egentligen, jag kan inte säga att jag saknar så mycket i mitt liv rent generellt - o skulle jag sakna något så skulle jag med all säkerhet se till att ordna det på något vis. Jag tror på att vara "sin egen lyckas smed".
Men trots detta går jag o tänker så innerligt mycket på vad "alla andra" har för bild av mig.
Nu blev det ett långt o säkert rörigt inlägg - hoppas det gick att läsa.
Inte så mycket tips o råd till dig direkt TS men du ville ju veta lite hur jag reagerar..
På något vis tänker jag att du är lite som jag; att du tar ut det värsta i förskott lite grann. Kanske har jag fel...? Men jag tror att det påverkar än jättenegativt hur som helst, o är säkert ett stor bidragande faktor till den stress man känner.
Därav är min strävan att försöka leva lite mer i nuet o att inte tänka/oroa mig för långt framåt.