• Guilliotine

Söker en ungdomsbok! Lästes på 90-talet, handlar om en sjöjungfru.

Så kom helt plötsligt att tänka på en bok jag läste som barn, den handlade om en sjöjungfru. Det lilla jag minns är att hon ska ansöka om jobb? Eller liknande, var en lång kö av andra sjöjungfur som vill ha jobbet (?) Kan ha varit på ett slott eller så. Av nån anledning tycker hon sig ha för kort hår så hon flätar in sjögräs så hon får långt hår och så får hon jobbet. Hon hade en fisk(?)vän också. Det är alltså inte Lilla Sjöjungrfun jag är ute efter. 
    Det var ingen bilderbok, tänk typisk tonårsbok på den tiden, i samma storlek som Kitty eller liknande, kanske lite mindre. Fanns ett par svartvita bilder i boken. Kan ha varit något med en trädgård som hon städar upp åt den hon får jobb hos.  

Verkligen inte mycket att gå på, är plågsamt medveten om det. =P Minns inget om författaren hade svenskt namn eller ej eller vad de hette i boken eller nåt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-23 20:16
    Nu lade jag tråden fel bara för det..
  • Svar på tråden Söker en ungdomsbok! Lästes på 90-talet, handlar om en sjöjungfru.
  • Guilliotine

Nej, det är ingen av dem. Jag läste boken när jag var kanske runt 10, jag är 29 nu, och boken var nog inte ny då heller. Var förmodligen mer åt barn-bok än ungdom, fast inte i "barnbok-fomatet" med stora sidor och bilder. 

Svar på tråden Söker en ungdomsbok! Lästes på 90-talet, handlar om en sjöjungfru.