Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Måste bara klaga av mig lite :/ förlåt för långt tycka-synd-om-mig-själv-inlägg. den här fm har varit fruktansvärd. Ska få besök i em och visste att jag skulle ha lite tajt med tid då jag ville hinna städa undan ordentligt. Tog en järntablett när vi hade gått upp. De ska tas på fastande mage. Ingen bra kombination med morgonillamående. Sen gick jag iaf med barnen till skolan och passade på att handla på tillbakavägen. Var så rädd att jag skulle spy i kassan, men det gick bra. När jag kommer ut ur affären märker jag ganska snart att en del av mitt synfält på vänster sida flimmrar. Synstörningar:( vilket betyder migrän. Tog mig hem. Försökte läsa på bipacksedlarna om jag kunde ta alvedon så snart inpå järn, trots att jag knappt såg genom synstörningarna. Verkade iaf ok och fick i mig en halvt alvedon (brus) glas. Spenderade sedan en timme med att försöka att inte spy upp det igen samt hantera huvudvärken. Efter den timmen så inser jag ju att jag har bråttom. Beslutar mig för att jag måste äta något. Gör en macka och hinner ta två tuggor innan jag spyr upp det igen. Att kräkas med en smält järntablett i magensäcken är förövrigt inte så kul, lärde jag mig. Mår alltid väldigt bra precis efter att jag har kräkts så jag tar faktiskt och äter upp vad som återstår av mackan. Smakade mycket bättre denna gång. I 3 min ungefär. Innan jag spyr upp den delen också. Sen lät jag bli maten, och har iaf lyckats damntorka och dammsuga.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-25 12:31:36 följande:

Usch vilken förmiddag. Vet du vad, om du mår så dåligt så är det också ok att avboka besök. Säg att barnen fått kräksjuka eller nått och att det passar dåligt. Hälsan kommer först och migrän är inte kul, du måste få vila lite om du inte redan mår bättre <3

Ja jag tänkte den tanken många gånger. Men samtidigt vill jag verkligen ha besök. Har mest suttit och glott i väggen på mina lediga dagar eftersom jag varit så slut. Sen är det tänkte att besökts barn ska bli med hem från skolan (sen kommer resten efter) och det vill jag inte ta ifrån mina barn när de har sett fram emot det. Men det värsta är nog över nu. Jag brukar ha migränanfall på ca6 timmar och jag har lyckats tagit mig till skolan (väntar på att de slutar nu). Så får besöket så ut med lite stök hemma och mina rödsprängda ögon :)
  • sagoskog

Ang naglar. Jag vet faktiskt inte hur det är med gifter i sånt. Men min kompis går inte och gör sina naglar som gravid. Det kan ju å andra sidan bara vara för säkerhets skull. Vi har en nagelstudio i ett köpcenter här och det luktar ju starkt i hela den delen av köpcentret :/ Fast frisörer kan väl t.ex. arbeta (med munskydd?) under grav och det är ju också massa kemikalier. Hur som helst så kan du ju inte vara den första som är gravid inom det yrket, så det borde gå att kolla upp ganska enkelt.

Jag kommer att sluta jobba innan midsommar. Först lite semester och sen med havandeskapspenning.

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-26 10:22:32 följande:

I och med att vi inte gör akryl naglar så luktar de inte, ja jobbar i typ ett shoppin centrum i en nailbar som liksom är öppen så ventilation e bra, gör även bryn O fransar, färgar ögonbryn o fransar oxå.. Ja har mejlat opi ang deras produkter får se va de säger...

Ok,jag har aldrig gjort mina naglar så jag har dålig koll på vad det finns för olika. Men då låter det ju ganska lugnt tycker jag. Men det är ju alltid bra att kolla upp om det går :) min hudterapeuter gjorde iaf bryn och fransar på mig fram tills en månad innan hon fick (hon har varit ledig i 1 år nu och jag räknar dagarna tills hon kommer tillbaka ; ( )
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-26 19:17:45 följande:

Måste säga att jag känner mig väldigt orolig igen. Tror det här med Allex va lite tufft... Var ju så länge sen hon pulsade och hade inte en tanke på att nått kunde hända så sent. Nu handlar ju detta självklart om Allex och inte mig så jag menar inte att va ego, menar bara att när såna saker händer it makes you think...

Sa det till min bästis, hon som också är gravid och hon har ett barn sen innan och hon bara "vänj dig vid en livslång oro - först missfall, sen handikapp/sjukdom, sen förlossning, sen att du ska råka skada ditt barn, sen att barnet ska skada sig, sen att nån annan ska skada det osv Jösses har inte riktigt fattat hur det är att det är ingen paus från man blir gravid till man föder och därefter med motstridiga känslor och rädslor...

Hon och jag plussade samtidigt tror jag, så det fick mig också att börja fundera mer. Vid det här laget börjat man ju känna sig lite säkrare. Skulle vara fruktansvärt att få allt vänt upp och ner. Jag är så ledsen för hennes skull. Men din kompis har rätt Loppan! Man får vänja sig vid ett liv fyllt av oro. Jag kollar fortfarande att mina tvillingar andas innan jag går och lägger mig varje natt. Inte för att psd är så vanligt bland 8,5 åringar.... men det är jättesvårt att inte oroa sig.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-28 12:17:27 följande:

Vaknade med en dålig känsla idag, mådde ju ganska dåligt i fredags men två sista dagarna har nästan sllt försvunnit.

Hade ett sista test kvar eftersom jag köpte 2-pack och tog det och fick 2-3????

Fan alltså, med 3+ i torsdag borde jag ha MINST 6000 nu och rent omöjligt att få 2-3. Ja tror detta går fel väg, har samma känsla i magen som förra MF. Kommer tempa imorgon för att bli lite mer mentalt förberedd på eventuellt MF....

Kära du, jag hoppas verkligen inte att något är fel. Och jag kan ärligt säga att jag inte tror att det där betyder något. Det är så mycket som kan spela in vad det gäller styrkan på testen. Urinens koncentration, hur mycket urin som sugs upp av stickan osv.. tänk bara hur olika starka kontrollstrecken kan bli på likadana test vid olika tillfällen. Visst, om man tidigare testat jättestarkt och sedan knappt synligt så kan man ju anta att det inte är bra. Men det är så himla små marginaler för dig med detta test och du hade ju hållit dig väldigt kort och du är inte långt från "2-3" heller. Vad det gäller symptom så är det olika från dag till för mig. Tror även att min temp har sjunkit lite (känner väldigt väl i kroppen hur varm jag är efter allt tempande). Men vad det gäller tempen.. tempen höjs ju efter äl pga progestron. Den håller ju sig förhöjd under hela graviditeten. Men det är ju flera olika hormoner som samspelar under graviditeten och massa förändringar i hormonnivåerna beroende på tidpunk. Det säger mig att den inte borde kunna hålla sig lika stabil som t.ex. Efter äl. Jag är ingen expert, men det verkar logiskt. Därför tror jag t.ex. en sån mini-sänkning som eagel hade inte kan vara en indikation på något negativ. Men denna oro är såklart inte lätt att sätta ändå. Hoppas verkligen att det känns lugnare snart <3
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-28 14:52:20 följande:

Du skriver alltid så bra O håller oss alla lugna... Ja tror verkl du har rätt ang loppans test. Jag önskar missfall inte existera. Att man bara tog ett test gravid O 9 mån sen kom barnet... Sen ja blivit gravid har de fått mig O tänka hur skört livet är... En dag kan man ha allt nästa dag ingenting... Men ja tror oxå på hopp O rättvisa O att allt händer för en mening O ja tror verkligen att vi alla kommer ha våra mirakel i år <3

Ja jag önskar också att inte mf fanns :( nog för att det har en viktig biologisk funktion, men i övrigt kan det dra åt helvete faktisk ;) det skapar så himla mycket oro och jobbiga känslor. Så på ett sätt drabbar mf alla, även de som inte får det och de som aldrig haft det, fast på olika sätt. Jag hoppas verkligen du är synsk i den bemärkelsen :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-28 21:44:51 följande:

Yaay! This is it. Ingen mer testning nu. Denna gången köpte jag inte ett tvåpack bara enpack så jag inte har några test som ligger och skräpar. Nu blir det ul om 8 dagar som nästa milstolpe.

Sorry för att jag freaka, Love you guys för att ni va så snälla <3

Det ser du :) Och du behöver inte ursäkta dig, för alla freakar vi ur ibland. Jag tror du gör rätt i att inte testa mer nu. Du är gravid:) och du har ett ul om bara 8 dagar. Fokusera på det i stället <3
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-02-29 15:18:13 följande:

Äh, en massa från hur jag satt på stolen till att jag hängde på ett ben när jag stod upp. :-P Inte så allvarliga saker som ogravid, men med foglossning är det förödande värre!

Hahaha. Den idén skulle nog aldrig kunna komma från en småbarnsförälder! Jag kommer nog ha att göra så att det räcker och blir över trots 50% sjukskrivning.

Foglossning är inte att leka med. Hoppas det hjälper med bälte och så.

Jag märkte av det precis i slutet av förra graviditeten och hoppas jag slipper denna gång med. Jag är väldigt överrörlig också (mina knän har nog gått ur led runt 20-25 gånger mellan jag var 5-20 år).

Hur som helst.. Jag har precis gått av ett dygnspass på jobbet nu och har lagt märke till massor av smågrejer som kan bli ett problem. B.la. måste vi hoppa över ett rep som är knähögt många gånger i timmen. Ofta fastnar man även i det och är nära på att slå halvt ihjäl sig. Det kommer bli ett stort problem om jag känner av fogarna. Sen bär jag alltid en tv från ett rum till ett annat på kvällen och jag når knappt runt med armarna nu, jag kommer inte få tag om den med en mage i vägen. Det kommer bli bökigt...
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-02-29 21:11:39 följande:

Precis. Nej jag fick göra det förra året för att mitt cellprov var normalt men kom till en grym gyn som sa att något inte var normalt så han gjorde alla möjliga grejer och upptäckte med biopsi att jag hade lätta cellförändringar. Tydligen visar vanligt prov bara "rätt" till typ 60-70% . Nu är det dags för min uppföljning och på telefon förut sa dom att man gör cellprov första veckorna och det är vad många skriver när man söker samt att inga missfallsrisker ska förekomma men man blir ju osäker. :/

Usch fy satan med levern!! Jag hoppas verkligen att allt är okej och jag hoppas att du får en tid snabbt hos läkaren. Känns ju likabra att du kollar upp det där ordentlig på en gång. :/ är kanske bäst att du ringer och bokar en tid imorgon?

Vanligt cellprov erbjuds ju i regel i samma veva som alla andra prover (hiv, hepatit, syfilis, klamydia) vid inskrivning. Jag tog det i början av förra graviditeten, men hoppade över det nu då jag tagit nyligen. Så borde gå bra om det inte är något speciellt sorts cellprov.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend